דרעי על ההחלטה להכיר בגיור של בית דין פרטי: “אין בפסק כל חידוש”

אליעזר היון
|
ד' תשרי התשע"ט / 13.09.2018 11:33
שר הפנים על פסק הדין מעורר הסערה המכיר בגיורים פרטיים: “אין בפסק זה כל חידוש” • “בכל הנוגע להכרה בגיורים לצורך שבות או לכל דבר ועניין, ניתנו המלצות ועדת משה ניסים ופסק הדין הזה לא מתייחס לכך כלל וכלל”

שר הפנים אריה דרעי התייחס לפסק בית המשפט ביחס להכרה בגיורים שנערכו על ידי בתי דין פרטיים וטען כי אין בו חידוש:

״הפסק אינו מחדש דבר ולא מהווה הכרה מהותית בגיור״, אמר דרעי.

״מדובר בפסק דין שאין בו כל חדש. משנת 2002, בעקבות פסק דין נעמ״ת של בית המשפט העליון, ניתנו פסקי דין המצהירים על גיורים פרטיים, רפורמים וקונסרבטיביים, שעברו אזרחים או תושבים לצורך רישום בפרטי הדת והלאום במרשם האוכלוסין, שאינו מהווה אפילו ראיה לכאורה לנכונותו. לכן, כבר משנת 2002 נמחק פרט הלאום מתעודת הזהות.

פסק הדין ניתן באוגוסט, והוא לא מחדש דבר. הוא לא מורה שום דבר למשרד הפנים או למרשם האוכלוסין, אלא רק מצהיר על הגיור לצורך המרשם בלבד ואינו מהווה הכרה מהותית בגיור”.

שר הפנים הדגיש כי הפסק הנוכחי אינו נוגע להמלצות של ועדת ניסים: “בכל הנוגע להכרה בגיורים לצורך שבות או לכל דבר ועניין, ניתנו המלצות ועדת משה ניסים, שרה״מ עדיין לומד אותן, ופסק הדין הזה לא מתייחס לכך כלל וכלל״.

כפי שפורסם מוקדם יותר היום [חמישי], פרצה סערה בעולם הגיור לאחר בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי גיור שנערך בבית דין של “גיור כהלכה” – בית דין אורתודכסי פרטי בהובלת רבנים מהציונות הדתית – יזכה ברישום יהדות בסעיף הלאום והדת במרשם האוכלוסין.

סוגיית הגיורים העצמאיים עומדת לדיון בועדה בראשות שר המשפטים לשעבר משה ניסים, שאמורה להציג מסקנות לקראת חקיקת חוק גיור, שיכריע לגבי הכרה בגיורים שנערכו בבתי דין עצמאיים.

לאחר שהועדה נקלעה למשבר פוליטי הודיעה המדינה לבית המשפט כי “לפנים משורת הדין” ובשל “תקופת הביניים בה אנו מצויים בהקשרו של דו”ח ועדת ניסים”, היא מסירה את התנגדותה ומותירה את ההכרעה לשיקול דעת בית המשפט, שכאמור הכריע להכיר בגיור.