בכנסת לא ממתינים לחוק של אורי: מחלקים מנות מהמזנון לנזקקים

אריה ריבקינד
|
ג' תשרי התשע"ט / 12.09.2018 12:54
הצעת חוק של ח”כ אורי מקלב מבקשת להקל בביורוקרטיה המעיקה על תורמי עודפי מזון לנזקקים: כיום מי שמבקש לתרום חשוף לתביעות בגין נזקים שייגרמו מהפעולה • החוק יסיר את האחריות • בינתיים מזנון הכנסת כבר מחלק 100 מנות ביום

לקראת אישור הצעת חוק ‘הצלת מזון’ של ח”כ אורי מקלב, החלו במשכן הכנסת לפעול לביצוע מלא של הצעת החוק: כבר כיום מחלקים עובדי מזנון הכנסת לנזקקים, מאות מנות עודפות ממטבחי הכנסת – שלא באו לידי שימוש באותו היום.

האיסוף החל לאחר שהתקבלו כל האישורים ממנכ”ל הכנסת, ומחברת ההסעדה ‘סודקסו’, כאשר אוכלוסיית היעד הם בעיקר קשישים ומשפחות מרובות ילדים.

מלבד הסעדה בבית תמחוי, המזון מועבר לבתי דיור ציבורי המאכלסים קשישים.

ב’לקט ישראל’, המבצעים את האיסוף והחלוקה, אומרים: “המזון שנאסף הינו עודפים, זו מהות הפעילות שלנו. הספק אינו מכין במיוחד מזון נוסף לצורך איסופו. כיום נאספות מהכנסת בממוצע כ-100 ארוחות ביום על ידי נהג ורכב ייעודי של ‘לקט ישראל'”.

הצעת החוק אותה יזם מקלב, מבקשת להקל בבירוקרטיה מעל תורמי עודפי מזון לנזקקים: כיום, אדם המבקש להעביר עודפי מזון מחברות וארגונים לנזקקים – חשוף לתביעות ועתירות בגין נזקים שיגרמו מהפעולה. הצעת החוק מבקשת להסיר את האחריות ולאפשר לארגונים ועמותות להעביר עודפי מזון לנזקקים, ללא אחריות פלילית.

יוזם החוק הסביר באחד מהדיונים במליאת הכנסת, כי כיום כל ילד רביעי נמצא תחת קו העוני, ואלפי ילדים הולכים לישון מדי ערב רעבים.

“יש לנו את הפתרון לכך, יש לנו פתרון הנמצא מעבר לחומה, ועלינו מוטלת החובה להסיר את החומה הזו”, הסביר ח”כ מקלב. “לא מדובר במזון מסוג נחות או מזון מקולקל, אלא מדובר במזון איכותי אשר מועמד למכירה או להגשה בבתי מלון ומסעדות ומושלך לאשפה בגלל בירוקרטיות כאלה ואחרות”.

על פי נתונים אשר הוצגו בדיון בוועדה, למרות החקיקה הקיימת כיום, מדי יום מסתכנים בתי המלון בישראל בתביעות ותורמים 1,765 ארוחות חמות. “אפשר להכפיל את הכמות, אם יוסר איום התביעה”, אמרו נציגי התאחדות המלונות.

בנוסף הוצג כי מעל ל-80 אחוזים מהיצרנים הביעו רצון להצטרף להפניית מזון לתרומות, אך הם חוששים מתביעות.

מנכ”ל ארגון ‘לקט ישראל’, גידי כרוך, אשר פועל בנושא זמן רב אמר בדיון כי מדובר בחוק חברתי ממעלה ראשונה, והזדמנות לצמצם פערים ולהעביר מזון איכותי וטוב לכל האנשים הזקוקים לו.