5 האירועים של השנה: יונה גרין בחר את הרגעים הגדולים משנת תשע”ח

ההסתלקות שהותירה את הציבור החרדי מיותם וללא רועה • הפטירה שריסקה את 'הפלג הירושלמי' • השחרור המפתיע שאיחד את כל גוני הקשת החרדית • הנשיא שהוכיח שהבטחות גם מקיימים • והריצה שהפכה לרגע המבחן של הפוליטיקאי הוותיק
יוני גרין
ג' תשרי התשע"ט / 12.09.2018 01:44

1. 

ערב חנוכה תשע”ח. נצחו אראלים את המצוקים. מרן ראש הישיבה הגראי”ל שטניימן זצ”ל נפטר.

כבר בשנה שקדמה נכנס ויצא ראש הישיבה מ’מעיני הישועה’, ורק בחסדי שמיים חזר לביתו שברחוב חזון איש 5 בבני ברק. אולם עתה, ימים אחדים אחרי שבתו הרבנית רחל דבורה ברלין ע”ה הלכה לעולמה, עלה אף הוא בסערה השמימה.

פטירת הגראי”ל זצ”ל היא האירוע המשמעותי ביותר בשנה האחרונה, ואחד המשמעותיים בשנים האחרונות.

מאז הסתלקותו נותר הציבור החרדי מיותם וללא רועה; פטירתו חידדה את גודל המשבר בציבור החרדי בכלל ובדגל התורה בפרט. מאז נחלקה ההנהגה של ‘דגל’ לשניים – האחת ברחוב רשב”ם, שם מתגורר הגר”ח קנייבסקי, והשנייה ברחוב ראב”ד – שם מתגורר ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין.

בשל חלוקת ההנהגה ב’דגל’,  קיימים כיום בתנועה זרמים שונים, כשכל אחד מנסה להטות לכיוונו – מי לרשב”ם ומי לראב”ד, כשבתווך ניצבים לא מעט עסקנים המנצלים את המצב השברירי ועושים בתנועה כבשלהם.

2.

ליל שבת קודש, ט’ אדר.

לאחר תפילת ערבית של ליל שבת קודש בישיבת ‘מעלות התורה’ בשכונת שערי חסד הירושלמית, חש ראש הישיבה הגאון רבי שמואל אוירבך זצ”ל שלא בטוב וזמן קצר אחר כך השיב את נשמתו לבוראה.

הגר”ש אוירבך,  בנו של הגרש”ז אוירבך זצ”ל, כיהן כחבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, אולם לאחר פטירת הגרי”ש אלישיב זצ”ל החל להנהיג בדרך לעומתית להגראי”ל שטיינמן.

סביב הגר”ש קם ‘הפלג’ הירושלמי’, כשהבולטת שבהוראותיו היא המחאה נגד מה שהם מכנים ‘גזירת הגיוס’ של בני הישיבות לצה”ל.

בהמשך הוקמה מפלגת ‘בני תורה’, שנציגיה התמודדו במספרים ערים בבחירות המוניציפליות הקודמות.

הלווית הרב שמואל אוירבך זצ"ל

הלווית הגר”ש אוירבך זצ”ל. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פטירתו הפתאומית הותירה את תלמידיו המומים ומבולבלים, וחשפה את חילוקי הדעות  בקרב ‘בני תורה’. ההפגנות ברחובות פחתו – מה שהוביל בפועל לסיום האופוזיציה המשמעותית ל’דגל התורה’.

 3. 

ממש לפני צאת ‘זאת חנוכה’ התרחש נס חנוכה מודרני, כאשר נשיא ארה”ב דונלד טראמפ קיצר את מאסרו של ר’ שלום מרדכי רובשקין, לאחר לחצים של מנהיגים שהפעילו מחוקקים מכל רחבי הקשת הפוליטית בארה”ב.

שלום מרדכי רובשקין, אב ל-10 ילדים, בן 57, חסיד חב”ד, ניהל את המשחטה הכשרה הגדולה בעולם בעיירה פוסטוויל שבמדינת איווה. ב-12 במאי 2008 פשטו מאות שוטרים בליווי מסוקים על המפעל שלו בחיפוש אחר זרים העובדים שלא כחוק.

בפשיטה הגדולה, שסוקרה בכלי התקשורת כאחת הפשיטות הגדולות שידעה ארה”ב, נעצרו כארבע מאות עובדים שנחשדו כשוהים בשטח ארה”ב בניגוד לחוק. קרוב ל-300 עובדים הועמדו לדין על זיוף מסמכי הגירה.

ב-21 ביוני 2010 גזרה שופטת בית המשפט המחוזי באיווה, עונש כבד על רובשקין – 27 שנות מאסר. השופטת פרסמה את החלטתה יממה קודם הקראת פסק הדין, זאת בכדי למנוע את התגובה הקשה בהקראת פסק הדין בבית המשפט. עורכי דינו של רובשקין הגישו בקשה למשפט חוזר וטענו כי השופטת היתה אמורה לפסול את עצמה מלדון בתיק, אולם בקשתם זו נפסלה. גם ערעורים נוספים שהגישו נדחו, בעוד רובשקין כלוא מאחורי סוגר ובריח.

בשנים האחרונות דרשו אישים בכירים בציבוריות האמריקנית את שחרורו, אולם ללא הצלחה.

הרב שלום מרדכי רובשקין, הכותל המערבי

רובשקין בכותל. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

רק בזאת חנוכה תשע”ח חתם הנשיא במפתיע על המתקת עונשו – ורובשקין שוחרר ממאסרו בהפתעה מוחלטת.

השחרור הפך למופע אחדות מרשים, כאשר כל גוני הקשת החרדית חוגגים את השחרור. מאז שחרורו רובשקין הפך למעין משפיע חסידי. בחודש אלול הוא הגיע למסע בישראל וערך ביקור, לצד תפילות במקומות הקדושים, בבתיהם של גדולי ישראל מכל החוגים – ליטאים, חסידים וספרדים.

 4. 

זה קרה בערב ראש חודש סיון: שגרירות ארצות הברית בישראל העתיקה את משכנה מתל אביב לבירה ירושלים.

העברת השגרירות האמריקנית לירושלים היא לא יוזמה של הנשיא המכהן, כי אם הבטחת בחירות של כל המועמדים לנשיאות בעשורים האחרונים, בין מהצד הרפובליקני ובין מהצד הדמוקרטי.

אלא שבניגוד להבטחות של כל הנשיאים, הנשיא דונלד טראמפ הוכיח כי הוא הבטיח על מנת לקיים.

העברת השגרירות היא אירוע מכונן מבחינה ישראלית אמריקנית, שעל אף היותן בנות ברית קרובות ביותר פחדו נשיאי המעצמה האמריקנית לבצע את הבטחתם בשל התנגדות הפלסטינים ומדינות ערב.

שגרירות ארהב בירושלים

נתניהו והשגריר פרידמן בטקס חנוכת השגרירות. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

טראמפ היה זה שיישם והעביר את השגרירות והוכיח כי הכל אפשרי. העברת השגרירות עברה מבלי להצית אש, כפי שהבטיחו נביאי הזעם בתקשורת.

 5.  

אירוע שהחל השנה אך יסתיים בשנה הבאה הוא הבחירות לרשויות המקומיות.

בבחירות שנערכו לכנסת, לפני כשלוש וחצי שנים התמודד אלי ישי בראשות מפלגת יחד וזכה בהישג של 126,000 קולות. אולם הישגים לחוד ואחוז החסימה לחוד – ואלי ישי נותר יחד עם מפלגתו במדבר הפוליטי.

כבר אז הכריז ישי כי הוא אינו מתכוון להרים ידיים. לקראת הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות הודיע ישי על הרצת רשימות מונציפאליות בעשרות רשויות.

הבחירות, שיערכו בחשוון, עשויות לסמן נקודת מפנה בכל הנוגע לאלי ישי, הפוליטיקאי הוותיק:  אם יצליח ברוב הערים בהן מתמודדת מפלגתו, הרי שהוא עשוי להוות כאב ראש גדול מבחינת המפלגות החרדיות – כמו שס ואגודת ישראל.

תוצאות הבחירות אמנם יוודעו רק בעוד יוצר מחודש וחצי, אולם כבר כעת ניתן להגדיר את ההכרזה כאחד האירועים המשמעותיים שאירעו השנה.

אלי ישי

המירוץ חזרה. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אם ישי ותנועתו יכשלו, הרי שהמהלך יסמל את סיום דרכו הפוליטית של ישי, שדחה הצעות לכהן כמועמד מוסכם לראשות העיר ירושלים מטעם המפלגות החרדיות בהן גם שס. כמו כן הוא דחה הצעות לתפקידים אחרים בכדי לשקם את מפלגתו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות