חזן הגיע עם התינוק לוועדת הפנים: “פתחו תיק שנסגר כדי לתפור אותי”

חברי ועדת הפנים הצביעו הבוקר בעד הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת נסיבות ביטול מינויו של הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה • ח"כ בני בגין היה חבר הקואליציה היחיד שנמנע • תידרש הצבעה גם במליאת הכנסת • ומי העביר המידע על הירש?
אריה ריבקינד
כ"ו אלול התשע"ח / 06.09.2018 14:19

ועדת הפנים אישרה היום (חמישי) את הצעת היו”ר ח”כ יואב קיש להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, לבדיקת נסיבות ביטול מינויו של תא”ל במיל’ גל הירש, לתפקיד מפכ”ל המשטרה.

ח”כ בני בגין (הליכוד) היה חבר הקואליציה היחיד שנמנע בהצבעה.

על מנת להקים ועדה, תידרש הצבעה גם במליאת הכנסת. ככל הנראה הצבעה שכזו לא תתקיים לפני חודש אוקטובר.

יו”ר הוועדה ח”כ יואב קיש מהליכוד פתח את הדיון בהתייחסות להדלפת תוצאות הפוליגרף של המועמד למפכ”לות ניצב יורם הלוי: “ניסיון סיכול מעמד למפכ”לות הוא מהלך מסוכן לדמוקרטיה הישראלית. אין לי שום היכרות אישית עם ניצב הלוי. פוליגרף של ניצב במשטרה מודלף לטלוויזיה, ומי שעשה זאת כיוון לשים עליו איקס ולסכל מועמדותו. יש מישהו שהוא מספיק בכיר שחשוף לחומר הזה והחליט מסיבה כלשהי שלא טוב שיורם הלוי יהיה מפכ”ל.

“זו פגיעה בחוסן המדינה ובביטחונה ואני פונה מפה למפכ”ל – זו אחריותך למצות את ההדלפה הזו ואם מגלים שהיה פה מועמד אחר שמעורב בכך אסור שהמזימה תצליח והוא אחראי לכך שהיא לא תצליח”.

לאחר מכן אמר, כי “ההצבעה כאן היא השלב הראשון בהקמת ועדת החקירה. זה תהליך ארוך ולא פשוט. אני מתנגד לניסיון להציג את המהלך כקואליציה ואופוזיציה ומקווה להביא דברים בהסכמות רחבות. הוועדה תתרכז בבדיקת חקירת גל הירש ומסמך יצחקי. אני פונה לשר ארדן שלא לחכות לסיום החקירה ולהקים ועדת בדיקה ממלכתית”.

ח”כ בני בגין: “לא טוב שהממשלה תמנה ולאחר מכן יתגלה פגם שיצריך את ביטול המינוי כפי שקרה במינוי הרמטכ”ל לפני 7.5 שנים. אני שותף לחששות לוועדת חקירה פרלמנטרית ולפחות ללזות השפתיים בה יואשמו חברי הוועדה. הזכרתי ליו”ר שיש בידו כלי לבדיקה יעילה ודיסקרטית – ועדת המשנה החסויה. אני מציע לנקוט קודם כל באמצעי היותר פשוט וזהיר הזה ולהביא תוצאות. אני לא חושב שוועדת חקירה תגיע לתוצאות מדויקות יותר אפילו מעצם כך שוועדת חקירה אינה חסויה ונציגי המשטרה לא יוכלו להתבטא באותו אופן”.

ח”כ קיש הגיב לדבריו: “אכנס במקביל את הוועדה החסויה, אך אני מאמין שהמהלך שאנחנו עושים פה יוביל את הממשלה להקמת ועדת בדיקה ממלכתית”.

חה”כ בצלאל סמוטריץ’: “מוסכם על כולנו שדרך המלך היא ועדת בדיקה ממלכתית שימנה השר ארדן. אנחנו חייבים כלים כדי ללחוץ על השרים לעשות זאת והכלי של ועדת חקירה יזרז אותם. אני מציע שנכתוב שביום שהממשלה תקים ועדת בדיקה ממלכתית – תפורק ועדת החקירה הפרלמנטרית”.

קיש הגיב כי ההצעה מקובלת עליו והצהיר כי ועדת החקירה תפורק אם תוקם ועדת בדיקה ממלכתית.

ח”כ מיקי לוי, שהכריז כי הוא מתנגד להקמת הוועדה, ניסה להוכיח כי לא גורמים מתוך המשטרה היו אלו שפעלו לסיכול מינויו של גל הירש למפכ”ל, וזאת בניגוד לתפיסה הרווחת בציבור. “הידיעות על גל הירש, כך אמר פרקליט המדינה, לא הגיעו מהמשטרה. אמר את את זה פרקליט המדינה, הוא לא יגיד דברים אחרים”, אמר לוי.

לדבריו, “הידיעות הגיעו מרשות אחרת ואני מרשה לעצמי להגיד לך: מהרשות להלבנת הון, חד משמעית. שיתבעו אותי על מה שאמרתי”. הוא הדגיש שוב: “הפרקליטות הבהירה שהידיעות על גל הירש הגיעו מהרשות להלבנת הון ולא ממשטרת ישראל”.

חברי המחנה הציוני שהשתתפו בדיון התעמתו, לאחר שח”כ חיליק בר יצא נגד חבריו שהתנגדו להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא. ח”כ בר אמר: “אנחנו מבקשים בעצמנו ועדת חקירה בהרבה מקרים, אז מה שנאמר כאן על ידי חבריי זה מוסר כפול. ועדה היא כלי חשוב ויעיל. כשאנחנו מבקשים ועדת חקירה זה ראוי, ובמקרה הזה זה לפתע כלי פוליטי?”

לעומתו, ח”כ יעל כהן פארן תקפה את יו”ר הועדה, ח”כ יואב קיש, וטענה: “אתם מחפשים כל הזדמנות לתקוף את מערכת אכיפת החוק. כל מטרתכם היא להלך אימים על המשטרה ומחפשים אותה בכל רגע. הנושא של הירש צריך להיבדק אבל לא בוועדת חקירה פוליטית אלא על ידי ועדת בדיקה בראשות שופט”.

ח”כ אורן חזן: “מה שפוגע בדמוקרטיה ובשלטון החוק הוא הדברים שמתנהלים במחשכים. לא צריך להכתים את כל הארגון בגלל חלקים בצמרת המשטרה שמשתמשים לרעה בסמכותם, אבל מי שלא ייתן דין וחשבון לכנסת לא יהיה בתפקידו. גם במקרה האישי שלי פתחו תיק שנסגר כדי לתפור אותי”.

ח”כ אורי מקלב: “ועדת חקירה אינה כלי מושלם אבל במקרה הזה אין ברירה. הדיון המקדים שהיה לפני חודשיים הציף גרסאות שונות ודברים רגישים ורק כלי עם סמכות, של ועדת חקירה יכול להגיע לחקר הדברים באמת ולנקות את המשטרה”.

6 תמכו בהצעה: היו”ר ח”כ יואב קיש והח”כים אורן חזן, יהודה גליק (הליכוד), מיכאל מלכיאלי (ש”ס), אורי מקלב (יהדות התורה), בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי).

3 התנגדו: הח”כים אייל בן ראובן, יעל כהן פארן (המחנה הציוני), מיקי לוי (יש עתיד).

ח”כ בני בגין (הליכוד) נמנע.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מי שהדליף שיחספו אותו ויתן את הדין
    07/09/2018 14:51
    חיים
  1. זה מעשה פלילי שהעונש בצידו 3 שנות מאסר ומין הראוי שהעבריין יענש בחומרה

  2. שפטל
    07/09/2018 16:40
    ליאת
  3. צריך לאשפז את יורם שפטל בכפייה במהירות האפשרית