אם הייתי עשיר, אשתי הייתה נוסעת באוטובוסים? • חקירת הגר”י מצגר

סרטונים מתוך חקירת הרב הראשי לשעבר, שהותרו לפרסום לבקשת חדשות עשר, ניתן לראות את הרב מצגר מכחיש את ההאשמות כלפיו • "די! בית קטן שלושה וחצי חדרים, שישה ילדים גדלנו, אם אני הייתי מיליונר הייתי גר ככה?"
חיים טוויל
כ"ו אלול התשע"ח / 06.09.2018 02:00

בית המשפט המחוזי בירושלים התיר אתמול (רביעי), לבקשת חדשות עשר ותוכנית ‘המקור’, לשדר תיעודים מחקירותיו במשטרה של הרב הראשי לשעבר יונה מצגר, המרצה בימים אלה את עונשו – לאחר שהודה והורשע בעסקת טיעון בקבלת שוחד בסך חמישה מיליון שקלים.

לאחר החתימה על העסקה, בית המשפט המחוזי בירושלים גזר על הרב מצגר ארבע שנות מאסר וחצי.

גזר דין זה ניתן, בצעד יוצא דופן, בניגוד להסדר הטיעון שאליו הגיעו פרקליטי הרב הראשי – יהודה פריד וטל גבאי עם המדינה. על פי ההסדר שנדחה, יקוצצו סכומי השוחד בכתב האישום במחצית – במקום עשרה מיליון לחמישה מיליון שקלים – ועונש מאסרו יעמוד על שלוש שנים וחצי. כמו כן סוכם ישלם קנס של חמישה מיליון שקלים, הכולל חילוט דירת מגורים אחת השייכת לו.

ב-5 במארס 2017 הגיש הרב מצגר ערעור לבית המשפט העליון על חומרת העונש, וכעבור כחודש בית הדין קיבל את הערעור וקבע כי הוא ירצה שלוש שנות מאסר וחצי.

בחודש מאי האחרון הגיש הרב מצגר בקשת חנינה לנשיא המדינה. בנוסף לכך, הרב עתר לבית המשפט המחוזי בלוד בדרישה לאפשר לאשתו להיות המפקחת עליו, לאחר שהמשטרה שללה זאת ממנה. הבקשה נבחנת בימים אלה.

בסרטונים מתוך חדר החקירה – שהוצגו בחדשות עשר – ניתן לראות את הרב מכחיש באופן מוחלט את שלל ההאשמות נגדו, וזאת על אף הראיות שמציגים בפניו חוקרי יאח”ה.

בין היתר נשאל הרב על פרטי יוקרה שנמצאים לכאורה ברשותו:

הרב מצגר: “מה זה פראדה?”

חוקר: “נעליים, פראדה זה מעצב. דברי יוקרה”.

מצגר: “רחוק ממני הדברים האלו”.

חוקר: “בוא נגיד שבסכום של התרומה אפשר לקנות שני זוגות נעליים מאלו”.

מצגר: “יש לי את הדברים האלה שנים, שנים (אוחז ווסט שלו). מעצבים? תסלחו לי (…) אין לא חלוקה ולא כספים ולא שום דבר. סתם, תגיד לי אם אני הייתי כזה עשיר ומקבל כל כך הרבה כספים, אשתי הייתה נוסעת באוטובוסים? מה זאת החוצפה הזאת שאתם מדברים אלי ככה בכלל? רמות חיים, דירות, סיפורים.. איך אנחנו חיים?”

בהמשך, הרב ממשיך להגן על עצמו:

מצגר: “זה מוגזם! מה אתם עושים מכל מפגש כספים וסיפורים ואני ואני ואני – מה אני פה? צריך לזכור כל פעם מפגש שיש עם בן אדם שעושה דברים? כן! תראה איך שאנחנו חיים. באתם לבקר אצלי בבית, מה אני בכזה בית מפואר?”

חוקר: “אמרתי, אז אולי אתה מספיק חכם בשביל לא לנקר עיניים”.

מצגר: “די! בית קטן שלושה וחצי חדרים, שישה ילדים גדלנו, אם אני הייתי מיליונר הייתי גר ככה?”

 הרב מצגר פנה ליהודים עשירים ועודד אותם לתרום לעמותות מסוימות, אשר מצידן העבירו אחוזים ניכרים מהתרומות לכיסו. בין היתר הוא עודד את בעלי החנות סנצ’ורי 21 בניו יורק לתרום לשורה של עמותות.

חלק לא קטן מתרומותיהם, לפי החשדות, הגיע לידיו:

חוקר: “בחקירה הקודמת טענת שאתה לא יודע מי הבעלים של הסנצ’ורי 21 בניו יורק. אתה זוכר עכשיו אולי במקרה מי בעל החנות?”

מצגר: “לא, לא זוכר”.

חוקר: “אייזיק (בעלי החנות) כיסה את עלות הקניות בעצמו?”

מצגר: “מה פתאום, מה פתאום”.

חוקר: “אולי אתה לא זוכר גם?”

מצגר: “למה שיעשה את זה, מה קרה?”

חוקר: “כי הוא חבר שלך, מה זה למה? הוא חבר שלך, חנות שלו. למה לא?”

מצגר: “לא”.

מצגר: “לא, אני מדבר מהגיון”.

בהמשך החקירה, ממשיך הרב מצגר ומכחיש את הטענות נגדו, וכן את דבריו של עד המדינה, שהיה מאוד קרוב אליו ונהנה בעצמו מכספי השוחד:

חוקר: “אני אומר לך שדוריץ’ העביר ל(עד המדינה) 37 אלף דולר בשקלים”.

מצגר: “פעם ראשונה שאני שומע על זה. (עד המדינה) לא מעביר לי כספים, הוא גם לא נוכל. התלבשתם עלינו בלי שום קשר למציאות. תאמינו לי”.

חוקר: “האיש פה בא ומספר סיפור שלם?”

מצגר: “אני לא רואה פה שום מילה אחת שבן אדם אומר שאני קשור לכספים הללו. אני רב, באים אלי המונים ברוך השם, ואני משתדל להיות דלת פתוחה לכל אדם ואני לא מקבל כספים, אני לא סופר כספים”.

חוקר: “אני הבאתי בפנייך מי אמר את זה ומתי”.

מצגר: “אתה מכיר את המושג ‘אוט אר געזוגט’? אז אמר…”

תחקיר על הפרשה כולה ישודר בקרוב בתוכנית “המקור”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מצגר
    15/10/2018 03:39
    מאיייה
  1. גנבים בחסות האלוהים …….לא תגנוב כתוב …….