בית ראש הממשלה ההיסטורי בקריה בתל אביב שוחזר מחדש • מרהיב

חיים טוויל • צילום: דובר צה"ל
|
כ"ה אלול התשע"ח / 05.09.2018 17:41
בתום פרויקט ייחודי ומורכב, שיזם הרמטכ”ל רב-אלוף גדי איזנקוט, נחשף היום המבנה המשוחזר של בית ראש הממשלה בקריה • צפו בהריהוט ההיסטורי, חדר הקבינט, הווילונות ועיטורי הקיר

70 שנה לאחר שדוד בן גוריון ביקש לשמר את בית ראש הממשלה בקריה בתל אביב, נסגר אתמול המעגל, כאשר הושלמו עבודות שימור המבנה ההיסטורי, שבין קירותיו נוהלו מלחמות והתקבלו החלטות גורליות בתולדות מדינת ישראל.

מדובר באחד המבנים החשובים והמשמעותיים בהיסטוריה של מדינת ישראל, ששימש כלשכתם של ראשי ממשלת ישראל בתל אביב מקום המדינה עד שנת 2006 – עם סיום כהונתו של אריאל שרון.

פרויקט השימור,  אותו יזם הרמטכ”ל רב-אלוף גדי איזנקוט בסיוע מנכ”ל משרד הביטחון אלוף (מיל’) אודי אדם, התבצע לרגל שנת ה-70 למדינת ישראל, ויהווה בהמשך גם מרכז מבקרים.

הפרויקט כלל עבודות שימור ושחזור ייחודים, החזרת הבניין למראה המקורי שהיה בימיו של בן גוריון. התהליך כלל בין היתר את חשיפת הצבע המקורי בבניין, עבודות שיפוץ וחידוש חדרים.

חדר ישיבות הקבינט ההיסטורי צויד במסכי מולטי מדיה המקרינים נקודות ציון ודיוני מפתח שהיו בלשכה.

כחלק מתהליך השיפוץ, חדר העבודה של בן גוריון מכיל אובייקטים, תמונות ומכתבים של בן גוריון, חללי המעברים משמשים תשתית לתצוגות מתחלפות.

במבנה נמצא הריהוט ההיסטורי ששימש את שרי ממשלת ישראל בישיבות הקבינט משנת 1948. הריהוט עבר שיקום ושימור על ידי מומחים, על מנת שיוכלו לעמוד במקום לתצוגת קבע ולשמש מחדש כחדר ישיבות. האח ההיסטורי הנמצא בבניין, עבר תהליך שיפוץ ושיקום.

בבניין עיטורי קיר נדירים שחלקם כוסו עם השנים. במהלך ההכנה לעבודות, נמצאו העיטורים והם שומרו, שופצו ושוחזרו על ידי משמרים מקצועיים.

כמו כן מצאו אנשי האגף בעליית הגג משקופים עליהן חותמות של מפעל ליצור פלדה “וגנר” משנת 1890. המפעל, ששכן סמוך לנווה צדק, היה מהמוכרים שבאמני המתכת והפרזול בימים ההם.

תקרת הגג העשויה עץ עברה אף היא תהליך שימור ושיפור וכך גם הרצפה הצבעונית המקורית שהונחה עוד בשנות השלושים. בבניין קמרונות וקשתות ייחודיים ששומרו ושופצו על ידי אמני שימור. מנורות ושטיחים מימי הקמת הוילה שוחזרו אף הם וחזרו למצבם המקורי. כך גם הוילונות המעטרים את החלונות המייחדים את הבניין.

הגן, ששימש את בן גוריון לקבלות פנים רשמיות שוחזר ואף נשתלו בו צמחים ועצים, והוצבו פרטי נוף ואלמנטים מתקופת הקמת המדינה.

הבניין הוקם בשנת 1930 בחלקה הצפוני של המושבה הטמפלרית ההיסטורית ‘שרונה’ על ידי משפחת אברלה – אחת המשפחות העשירות בשכונה.

במלחמת העולם השנייה עבר הבית לחזקת הצבא הבריטי ולאחר מכן הוא נמסר להגנה.

עם תום מלחמת השחרור, קבע ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון, בשרונה את מושב הממשלה שבדרך ואימץ את הבית כלשכתו בקריירה בתל אביב.

עד למעבר הממשלה לירושלים, התקיימו ישיבות מועצת המדינה הזמנית – ולאחר מכן ממשלת ישראל, במקום.

עם מעברה הממשלה לירושלים, המקום המשיך לשמש כלשכתם בתל אביב של ראשי ממשלת ישראל עד שנת 2006.

בקומה השנייה של הבניין, נמצא חדר הדיונים, ששימש לישיבות ממשלה וקבינט שנערכו בתל אביב. לאחר שנת 2006, שימש הבית אגפים שונים של משרד הביטחון, עד לצאת פרויקט השימור לדרך.