צה”ל מודה: תקפנו יותר מ-200 פעם בסוריה, הוטלו 792 פצצות וטילים

חיים טוויל
|
כ"ד אלול התשע"ח / 04.09.2018 19:05
הרמטכ”ל גדי איזנקוט הגיש לחברי הקבינט וועדת החוץ והביטחון של הכנסת את המסמך המפרט את הכשירות והמוכנות של צה”ל לחירום ומלחמה • צה”ל מודה לראשונה: תרמו למאבק נגד דאעש במזרח התיכון: הצבא לקח חלק בחיסול של כמעט 1000 מחבלי דאעש • ומה מצב החיזבאללה?

צה”ל סיכם היום (שלישי), לקראת ראש השנה, את השנה החולפת , ובתדרוך מיוחד עם הכתבים הצבאיים התייחס למגוון נושאים.

במקביל, העביר הרמטכ”ל גדי איזנקוט את מסמך “כשירות ומוכנות צה”ל” לדרג המדיני. מדובר במסמך מורכב המפרט את רמת כשירותו הכוללת של צה”ל וכשירות כל אחד מהזרועות והאגפים של צה”ל למלחמה, אשר נחתם על ידי אלופי המטכ”ל.

המסמך, שתכניו מסווגים כ”סודי ביותר”, מוגש מדי שנה לראש הממשלה, לשר הביטחון, לחברי הקבינט המדיני ביטחוני ולחברי ועדת החוץ והביטחון – וזאת על פי חוק שירות המילואים.

סוריה

במהלך השנה החולפת ישראל פעלה באופן משמעותי אל מול הניסיונות של האיראנים להתבסס בסוריה. צה”ל תקף את הניסיונות של איראן להכניס כוחות יבשתיים ואוויריים, בניית בסיסים והבאת טילים, גם באזורים מרוחקים,  כמו גם תקיפות נגד שיירות של נשק מדויק, שהאיראנים ניסו להעביר לחיזבאללה דרך סוריה.

בצה”ל מודים כי בוצעו 202 תקיפות נגד יעדים איראניים בשטח סוריה, שבמסגרתן הוטלו 792 פצצות וטילים.

צה”ל מדגיש כי עדיין קיימת נחישות איראנית לנסות ולהכניס אמצעי לחימה ולבנות כוח בסוריה, אך הם מתקשים בכך מאוד.

בהתאם להסכמה הרוסית, האיררנים הורחקו 80 ק”מ מגבול ישראל.

משטר אסד השלים את כיבוש מרבית המדינה, ויחד עם הסיוע הרוסי הוא אוחז ב-70% מהשטח. למעשה אפשר לומר שדאע”ש הובס בארגון טריטוריאלי, אך כרעיון הוא יהיה בשטח גם בשנים הבאות.

צבא סוריה השלים את החזרה שלו לרמת הגולן ולקו הגבול עם ישראל, כולל חזרה של כוחות או”ם לאזור החיץ, ותוספת של חמישה גדודים של המשטרה הצבאית הרוסית בגבול. חיילים אלה אחראים על הסדר ועל שמירה על חיי תושבי רמת הגולן הסורית שהיו “בני ערובה” של דאע”ש במהלך השנים האחרונות.

פרויקט שכנות טובה, שהכניס מזון וסיוע הומניטרי לסוריה, וטיפל ביותר מ-3,500 סורים בישראל – הסתיים.

אייזנקוט

הרמטכ”ל. צילום: Miriam Alster/Flash90
רצועת עזה

בצה”ל מעריכים שהסיכוי להסלמה ברצועת עזה גבוה יותר מהסיכוי להסדרה. ההערכה מתבססת על המגעים שהיו עד כה ומידת ההתקדמות בהם.

בכך, צה”ל מיישר קו עם עמדת הדרג המדיני, שלפיה קידום הסדרה מול חמאס יוכל לבוא רק תמורת עסקת שבויים ונעדרים.

על פי הערכות מודיעיניות של צה”ל, בניגוד לטענות שנשמעו לאחרונה, שתי גופות החללים של הדר גולדין ואורון שאול הי”ד, מוחזקות על ידי חמאס.

לגבי שני האזרחים הישראלים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, שחצו את הגבול לרצועה – ההערכה היא שהם נמצאים עדיין בין החיים.

בצבא אמרו היום כי בשנה האחרונה הושמדו 15 מנהרות טרור שחודרות לשטח ישראל. בצה”ל מעריכים שקיימות עוד מספר מנהרות ואומרים כי הן יושמדו בזמן שצה”ל רואה לנכון מבחינה מבצעית.

המלחמה בדאעש

בצה”ל חשפו כי בשלוש השנים האחרונות הצבא לקח חלק בחיסול של כמעט 1000 מחבלי דאעש. חלקם חוסלו באופן ישיר על ידי צה”ל וחלקם בעקבות מידע מודיעיני.

ארגון חיזבאללה

בצה”ל טענו כי נסראללה מתנהג כמו מבוקש, מתחבא בבונקר, משנה את מיקומו ומדבר באמצעות וידאו בלבד. לפי הצבא, נסראללה מבין את היכולות שלנו ואת העוצמה.

חיזבאללה נמצא מצד אחד בתקופה קשה מאוד כיוון ששליש מכוחו נפגע בסוריה, התקציב שלו קוצץ ביותר משליש על ידי איראן. בקרב החיילים יש מרמור על הלנת שכר, ומשפחות חללים ונכים כועסות על כך שהן לא מקבלות תקציב.

מצד שני חיזבאללה קיבל בסוריה ניסיון משמעותי הכולל לחימה במסגרות גדודיות.

בצה”ל הדגישו כי כרגע אין לחיזבאללה יכולות של רקטות מדויקות, תוצאה הנובעת מפעילות מניעה של צה”ל.