סקר בתי הכנסת: איזו עדה הנדיבה ביותר ומה הן העליות הכי יקרות?

יוסף גרינבוים
|
כ"ב אלול התשע"ח / 02.09.2018 17:14
מיליוני ישראלים יבלו החודש שעות רבות בבתי הכנסת • כמה פעמים תורם כל מתפלל בשנה? מה החלוקה לתרומה לפי נוסח התפילה? ומי תורם הכי הרבה? • כל הנותנים מ’שקל הקודש’

והגבאים והמתפללים, המתבססים רבות על התרומות מ’רכישת המצוות’ בחודש החגים, כבר מחשבים את תקציב בית הכנסת – שתרומות אלו מהוות חלק עיקרי מתקציבו למשך השנה כולה.

כך, למשל,  אם במשך השנה הנדבה על עליה לתורה תהיה בדרך כלל פחות מ-50 ש”ח, בחגי תשרי היא יכולה להאמיר לאלפי שקלים.

משכך, ערב החגים, מפרסמת חברת “שקל הקודש – קהילה מחוברת” את מדד התרומות והתשלומים השנתי בבתי הכנסת בישראל, המתבסס על נתוני אמת מ”תוכנת שקל הקודש לגבאי”.

חשוב לציין כי אין בסקר זה כדי להצביע על הבדלים בין עדות וקהילות, אלא להעניק כלי מקצועי לעוסקים בתחום בתי הכנסת, הגבאים ומנהלי המוסדות.

עליה בתשלומים, ירידה בנדבות

נפתח אם כן בנתונים החדשים שמתפרסמים השנה לראשונה.

יצאנו ובדקנו כמה פעמים בממוצע מתפלל מרים נדבה לבית הכנסת במשך השנה (העברית, כמובן)?

מנתוני ‘שקל הקודש’ עולה שמתפלל תורם בממוצע 4.8 פעמים בשנה.

התשלום הממוצע לבית הכנסת עומד בתשע”ח על 209 שקלים. ירידה של 41% מהסקר הקודם, אז עמד תשלום ממוצע על 294 שקלים.

אז מה העלייה היקרה ביותר בשנת תשע”ח?

השנה נרשמה עליה של עשרה אחוזים בסכום תשלום ממוצע, אך נראה כי הוא הושפע רבות ממחירי הכיסאות שנכנסו למדד, בעקבות התגברות השימוש ב’שקל הקודש’ לתשלום על דמי חבר וכסאות.

בפועל הסכומים “פר” עליה מצביעים על מגמת ירידה בנדבות בזמן עליה לתורה.

העלייה היקרה ביותר היא פתיחת הארון (450 ש”ח +15%) שנמצאת תמיד בעליה, והזולה ביותר היא עליית לוי (57 שקלים -26%).

בתווך נמצאות העליות כהן (84 שקלים +5%), שלישי (80 שקלים +33%), רביעי (90 שקלים -1%), חמישי (87 שקלים +9%), שישי (103 שקלים +27%), שביעי (171 שקלים +134%) ומפטיר (227 שקלים +37%).

“ישנה עלייה הדרגתית בתרומות”, אומרים בשקל הקודש. “ניתן להסביר שזה נוצר כתוצאה מכך שחברי הקהילה רואים צורך לתרום ולהיות יותר שותפים בבית הכנסת”.

שקל הקודש

 מהו “שקל הקודש – קהילה מחוברת”?

‘שקל הקודש’ הופכת תהליכים נושנים בבית הכנסת לאוטומטיים, לשירות הגבאי וחברי הקהילה במגוון אמצעים –  כגון: תוכנה לגבאי, גביה נוחה בהוראות קבע, אפליקציה למתפלל, מוקד טלפוני ועמדות שירות עצמי ותרומות לבית הכנסת.

המיזם נולד בשנת תשע”ג ומאז מאות קהילות בארץ ובעולם הצטרפו אליו.

מסקרים שבוצעו עולה, כי קהילות המשתמשות בשירות, מעידות על תחושת שותפות של המתפללים מהליך הנגשת בית הכנסת, חסכון כספי ועליה במוסר התשלומים, ויעילות רבה בעבודה של הגבאי.

מה החלוקה לתרומה לפי נוסח התפילה?

מנחם אליאס, מנכ”ל שקל הקודש: “בחלוקה לפי נוסח התפילה אנו רואים נתון חדש כאשר בתי כנסת בנוסח ספרד הגיעו לממוצע תרומה הכי גבוה של 300 שקלים, למרות ירידה של 35% מהסקר הקודם, נוסח “חבד” הנפוץ בקהילות החסידיות (292 שקלים -53%) מציג את הירידה הגדולה במספר התרומות, אחריו נוסח “ספרדי” של עדות המזרח (180 שקלים -27%), סוגרות את הרשימה נוסח “אשכנז” (59 שקלים  -68%) ונוסח תימן (66 שקלים +3%)”.