“נתניהו חייך אליי ואמר שסיימנו את הדיון להיום”: קרי מפרסם זכרונות

מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר, מפרסם את קורותיו בתפקיד, ומדבר על היחסים עם ראש הממשלה והניסיונות להגיע לשלום • מהזיכרונות עולה: נתניהו בלם עקירת מאות אלפי יהודים
נתן פרל
כ"ב אלול התשע"ח / 02.09.2018 09:51

מזכיר המדינה האמריקני לשעבר ג’ון קרי יפרסם בעוד שלושה ספר חדש המגולל את זיכרונותיו מהתקופה בה כיהן תחת הנשיא ברק אובמה.

חלקים מהספר פורסמו באתר Jewish Insider וב’ג’ואיש כרוניקל’, ומהם עולה: קרי ואובמה ביקשו לפנות את יהודה ושומרון, להפקיר את ביטחון ישראל – ורק בזכות עמידה איתנה של נתניהו נמנעה עקירת מאות אלפי יהודים מבתיהם.

קרי מגלה כי נתניהו דחה בתוקף תכנית שהציג הגנרל האמריקני ג’ון אלן לשר הביטחון משה יעלון, לפיה כאשר ישראל תפנה את יהודה ושומרון, ארצות הברית תציב חיילים אמריקנים על הגבול הפלסטיני, בעוד צה”ל יתמקם בסמיכות ויהיה מוכן להגיב על כל איום –  והתעקש לשמר נוכחות צבאית ישראלית ביו”ש.

“הבנתי שזה לא קשור לביטחון”, כותב קרי. “הבהרתי לו שזו התכנית הטובה ביותר, שנרקמה על ידי המוחות הצבאיים המבריקים ביותר, ואם הוא יסרב לה הוא יצור מחסום שימנע את המשך המשא ומתן. נתניהו חייך אליי ואמר שסיימנו את הדיון להיום”, מתאר שר החוץ לשעבר.

קרי מציין בספרו כי נתניהו הסכים לשחרר מחבלים שישבו בכלא הישראלי עוד לפני תהליך אוסלו, במטרה לחדש את המשא ומתן עם אבו מאזן למשך תשעה חודשים. “אמרתי לנתניהו ללא תנאים מיוחדים, ‘אם אתה לא מוכן לשחרר אותם, אני מבין – אבל זה לא יעבוד ואני סיימתי עם זה’. כשעימתי אותו עם יעד ברור, בפעם הראשונה הוא אמר לי, ‘בסדר, תן לי לראות מה אני יכול לעשות'”.

“הגישה של נתניהו הייתה ‘אני פתוח לפתור את הבעיה הזאת אם אקבל את הצרכים שלי במלואם’. זה כלל את הצרכים הפוליטיים שלו עם הקואליציה”, משחזר מזכיר המדינה לשעבר.

קרי ונתניהו נפגשו במלון המלך דוד בירושלים כמה ימים לאחר נאומו של אובמה בישראל ב-2013.

“הוא הביט ישר לתוך עיניי ואמר לי: ‘ג’ון, אני מוכן לנסות לאתגר הזה, אבל עליך לדעת שני דברים: ראשית, כולם כאן שקרנים ולאמריקנים קשה להבין זאת, ושנית – המקסימום שאוכל לתת יכול להיות המינימום שאבו מאזן יסכים לקבל’.

“הדברים שלו נשארו איתי לאורך זמן. הוא העלה את הרף למקומות בלתי אפשריים”, מאשים קרי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות