מרגי: סמינרים פתחו ‘גטאות’ לספרדיות, המנהלים רשעים

יו"ר ועדת החינוך תוקף את האפליה בסמינרים החרדיים ומדבר על חשיפת חרדים 10: "הסמינרים מפנים לאבחונים תלמידות בעלות ציונים גבוהים, במטרה לפתוח עבורן כיתות תגבור או של חינוך מיוחד. זה גובל בפלילי" • מאשים את משה גפני ופרוש בהכשלת התקנות שהיו מונעות את האפליה
אריה ריבקינד
כ"ב אלול התשע"ח / 01.09.2018 22:20

כמו בפתיחת כל שנת לימודים בשלוש השנים האחרונות, הטלפון הנייד של יו”ר ועדת החינוך של הכנסת, ח”כ יעקב מרגי, מתמלא בפניות של הורים חרדים מודאגים שבנותיהם טרם התקבלו לסמינר.

“השנה גילינו תופעה חמורה”, הוא מדווח נסער, בראיון רחב יריעה שהעניק לשירה אביטן כהן ב’מקור ראשון’. “הסמינרים מפנים לאבחונים תלמידות עם תעודות מצוינות וציונים גבוהים, במטרה לפתוח עבורן כיתות תגבור או של חינוך מיוחד. זה גובל בפלילי”.

 התופעה המזעזעת נחשפה בחרדים 10.

מהפניות שהגיעו למד מרגי כי כדי להדיר את הבנות הספרדיות מהסמינרים “האשכנזיים”, מנהלי הסמינרים פותחים עבורן למעשה “גטאות” מיוחדים בתוך המוסד: “פניתי למשרד החינוך, שהחל בהליך בדיקה. אני מסופק אם יעשו אם זה משהו, אבל כולי תקווה שהדו”ח יצא ואז נתבע לדעת מי הן אותן בנות שהושמו בכיתות החינוך המיוחד, נראה גם את התעודות שלהן ונוודא ששום תלמידה לא נשארת מאחור”.

אני שואלת האם התופעה נמשכת באותם ממדים כמו בשנים קודמות, ומרגי משיב שאכן היקף האפליה פחת אך לא כתוצאה מטיפול מערכתי.

מרגי מאשים בראיון את גפני ופרוש בהכשלת התקנות שהעביר בוועדה, שהיו אמורות למנוע את המשך האפליה בבתי הספר: “המחוז החרדי במשרד הכשיל את יישום התקנות בגלל לחצים פוליטיים. יושבים שם מי שמשתפים פעולה עם המוסדות המפלים. סגן שר מיהדות התורה ויו”ר ועדת כספים מיהדות התורה. גם המפקחות במחוז החרדי באות מהחברה החרדית, והן עצמן עלולות לסבול מאפליה אם ינקטו יד קשה כלפי המוסדות. הן מוגבלות”.

אם כך, מדוע לא תמכתם בזמנו בחוק של יש עתיד, שהציע למנוע תקציב מסמינרים שמפלים את הבנות הספרדיות? שואלת המראיינת.

“הנושא הזה לא צריך להיות בחוק מיוחד. יש חוק זכויות התלמיד, שבו כתוב שאסור להפלות תלמיד על רקע דת, גזע או מין. זה שמשרד החינוך לא אוכף את זה גם כשאנחנו מביאים לו דוגמאות חיות – זו בעיה. המשרד רופס. החוק של לפיד היה קנטרני, ונועד רק להביך אותנו”.

אז איך בכל זאת התופעה הצטמצמה השנה?

“הבעיה העיקרית היא בירושלים, ומבחינה זו שפר גורלן של הבנות שהממונה על החינוך החרדי בירושלים הוא צביקה כהן מסיעת ש”ס. הוא אחראי על השיבוצים ומוודא שתלמידות הגונות וראויות ומוכשרות יקבלו מה שמגיע להן. אז צמצמנו מצד אחד, אבל מנהלי הסמינרים עומדים ברשעותם”.

על חוק הגיוס אומר מרגי כי אין סיבה להיגרר למשבר סביב החוק.

“אין שום משבר. קראתי לראש הממשלה שאם הוא לא רוצה בחירות, שיביא את חוק הגיוס כפי שהביא אותו להצבעה בקריאה ראשונה, בנוסח של משרד הביטחון, כבר בשבוע הראשון של מושב החורף”.

אתה מתכוון שהחוק יכול לעבור בלי שתתמכו בו, כפי שעשיתם בקריאה ראשונה?

“גם אם ניאלץ להצביע עבורו, נשמח לעשות זאת. כבר עשינו זאת בחוק הגיוס המתוקן שאחרי לפיד. עולם התורה ממשיך להתקיים, המכסות שמתגייסות הן מבורכות ולא פוגעות בו, והיכלי הישיבות מלאים. שאף אחד לא יהלך עלינו אימים”.

וליצמן?

“אפילו ליצמן בעצמו לא יצטער אם החוק יעבור וימשיך בדרכו. אין פה משבר. זה חוק שבמציאות הנוכחית הוא בעל סבירות שיעבור את מכלול החקיקה והשפיטה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה אני מצביע לשס??
    02/10/2018 15:21
    קייזק סוזה
  1. 1. שס צריכה לחזק את המוסדות הספרדים שהולכים בדרכו של רבנו הגדול!
    2. שס אינה קיימת כדי לתמוך בספרדים נחיתים משתאכנזים שרובם בכלל לא בדרכו של רבנו.
    3. שס צריכה להרחיק מכל משרותיה ושורותיה אנשים שמחנכים את ילדיהם במוסדות שלא הולכים לאורו של מרן!
    כן, כולל העסקנים, הפוליטקאים והרבנים!