טוכפלד: יש פשרה בחוק הגיוס • פורר: לא מכיר • לפיד: “זו בגידה”

המשבר סביב החוק שמאיים על שלמות הקואליציה מתקרב לפתרון? • הפשרה:, אם החרדים לא יעמדו במכסות, החוק לא יבוטל אוטומטית • הערכה: ליברמן יאמץ את הפשרה • ח"כ פורר: "איננו יודעים במה מדובר"
אריה ריבקינד
י"ט אלול התשע"ח / 30.08.2018 10:45

אחרי מרתון דיונים מסתמנת פשרה שתאפשר את תמיכת אגודת ישראל בחוק הגיוס. כך מדווח הבוקר מתי טוכפלד ב’ישראל היום’.

על פי הפשרה המוצעת, החוק ישונה מעט, כך שבמקום לקבוע כי אם החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס יפקע תוקפו של החוק אחרי שש שנים – ייכתב כי הממשלה תהיה רשאית לקבוע בחוק יעדי גיוס מתאימים.

הנוסח טרם נקבע סופית, אולם העיקרון שלפיו החוק לא יפקע מאליו יובא בקרוב לפתחם של חברי מועצת גדולי התורה של אגו”י לקראת הכרעה.

לפי טוכפלד, בקואליציה מעריכים כי הרבנים יאשרו את המתווה, שכבר קיבל הסכמה עקרונית של מערכת הביטחון.

עדיין לא ברור כיצד יגיב שר הביטחון ליברמן להצעה, אולם בכירים בקואליציה מעריכים כי בסופו של דבר תושג הסכמה בעניין.

אחרי שחוק הגיוס הוגש, דרשה אגו”י, בהוראת ‘המועצת’ לשנות שני מרכיבים בחוק: קביעת יעדי גיוס ודרישה לעמידה במכסות.

על פי הפשרה המסתמנת, יוותרו חברי ‘המועצת’ על הסעיף הראשון ויקבלו מענה באופן חלקי לסעיף  השני, בכך ששאלת ביטול החוק אחרי שש שנים במקרה של אי עמידה ביעדים לא יורדת לגמרי מהשולחן, אם כי בנוסח החדש יהיה מקום לשיקול דעתה של הממשלה.

בדיווח הבוקר נאמר, כי במהלך אחת הישיבות האחרונות של ועדת חוק הגיוס, בראשות יו”ר הקואליציה ח”כ דוד אמסלם, נשאל שר הביטחון על ידי ח”כ אורי מקלב אם יהיה מוכן לרכך את נוסח החוק, כך שלא יפקע מיד במקרה של אי עמידה ביעדים, אלא יאפשר לממשלה לקבוע יעדים אחרים.

תשובתו היתה חיובית. למרות זאת, לא בטוח כי יסכים למהלך.

בעבר אמר שר הביטחון כי לא יסכים לשנות בחוק “אפילו אות אחת”, כלשונו.

עם זאת, בכירים בקואליציה סבורים כי יש סיכויים סבירים מאוד, לדעתם, שליברמן יאמץ בסופו של דבר את ההצעה ויאשר להעביר את החוק.

ח”כ עודד פורר מישראל ביתנו התייחס הבוקר (חמישי) לפרסום לפיו מסתמנת פשרה – ואמר: “לא קיבלנו שום פניה, לא דיברו איתנו ואיננו יודעים במה מדובר”.

יאיר לפיד, הגיב: “מדובר בעצם בביטול הסנקציות הפליליות. היה ברור שנתניהו יכנע לחרדים כמו תמיד, אבל אין לי ספק שליברמן לא יסכים לשינוי הזה שמשמעו בגידה וביטול של המתווה של צה״ל והרמטכ״ל. אם ליברמן יסכים לשינוי אז הוא לא יוכל להגיד יותר ״מילה זה מילה״ לאזרחי ישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות