תינוק בריא? רק תזונה: כך תשמרי על הריון תקין

טל לביאל
|
י"א ניסן התשע"ד / 11.04.2014 13:42
משקל נכון, סידן, חומצה פולית, וויטמין c, הם רק חלק מהרכיבים אותו דורש גופך לצורך הריון תקין, ובריאות נפשית ופיסית של העובר • מה הם החומרים האלמנטריים לכל הריון, וכיצד ניתן לצרוך אותם?

ללדת בשעה טובה, אך גם מתוך בריאות תקינה: מחקרים עדכניים בתחום התזונה מעידים על קשר ישיר בין תזונה נכונה במהלך ההריון, לבין בריאות התינוק ורמת המשכל והאינטליגנציה שלו. תזונה בהריון כרוכה בשמירה על משקל תקין, אכילת מזונות בריאים הנחוצים לתקינות ההריון והתפתחות העובר, והימנעות ממזונות מזיקים. חשוב לדעת כי קיימים רכיבים וחומרים הנדרשים ותורמים להתפתחות תקינה של עובר, אותם ניתן לצרוך ממזונות ולהשלימם בכדורים. להלן רשימת הרכיבים, ואפשרויות צריכתם.

ברזל וויטמין  C

ברזל הינו רכיב חיוני בהעברת החמצן של כדוריות הדם, ובמהלך הריון הגוף נדרש לברזל בכמות כפולה מהרגיל. למעשה, צריכת הברזל משפיעה על משקל העובר ועל התפתחות תקינה של מוחו ויכולותיו השכליות. את המינרל החשוב ניתן לקבל בין היתר דרך אכילת דגים, בשר בקר, הודו, פירות יבשים, טחינה וקטניות. במקביל לברזל, יש לצרוך ויטמין C התורם לספיגת הברזל בגוף. מאידך, חשוב לדעת כי שתיית משקאות עשירים בקפאין מעכבת את ספיגת הברזל.

חומצה פולית וויטמין B12

צריכת חומצה פולית בכמות מומלצת מונעת היווצרות מומים מוחיים בעובר. מקורות טובים לחומצה פולית הינם עלים וירקות ירוקים, קטניות, לחם מחיטה מלאה ופירות הדר. במקביל לחומצה הפולית יש לצרוך ויטמין B12 המסייע בקליטתה בגוף. את הוויטמין ניתן לקבל דרך אכילת בשר בקר ודגי מעמקים כמו סלומון או סרדינים.

צריכת סידן

סידן הינו מינרל חיוני לבניית העצמות והשלד של העובר. כמות הסידן שיש לצרוך זהה לזו שלפני ההיריון, וניתן לקבלו בין היתר דרך אכילת מוצרי חלב עשירים בסידן, עלים ירוקים, טחינה וסרדינים.

ויטמין D

ויטמין D הינו חשוב במיוחד בחודשים האחרונים של ההריון, ומסייע לבניית עצמות העובר, חוזקן וגודלן, ואף מונע סיבוכים שונים בהריון. את הוויטמין ניתן לקבל בין היתר דרך אכילת דגי סלומון ומוצרי חלב המועשרים בוויטמין D.

שמירה על משקל הריון תקין

מלבד מרכיביה של תזונה נכונה נמצא כי ישנה חשיבות מרובה גם לכמויות האוכל הנצרכות, ולשמירה על משקל הריון תקין שאינו נמוך או גבוה מהנדרש. זאת מאחר שמשקל הריון נמוך מדי עלול להזיק לבריאות התינוק ולהפעיל מערכות הקשורות למצבי מצוקה, שהינן בעלות השפעות ארוכות טווח. מאידך, משקל גבוה מהמומלץ עלול להוביל לבעיות בריאותיות של האישה ההרה, כמו סכרת הריון ולחץ דם גבוה מדי, וכן ללידה מוקדמת או לעובר מאוד גדול המעלה את הסיכויים ללידה קיסרית. יש לציין כי העלייה הצפויה במשקל משתנה בהתאם למשקל האישה בטרם הריון, לגילה ולגובהה.