‘הליכתו של נוחי דנקנר לכלא – היא סטירת לחי מצלצלת’

יהודה שרוני: "טייקונים הצליחו לקבל מיליארדי שקלים מהבנקים בזכות שמם הטוב וכעת הם נופלים אחד אחרי השני" • דנקנר, שאמור להיכנס לכלא אחרי החגים ב-2 באוקטובר - על העונש: "אני מופתע ומאוכזב. בשעה קשה זו אני שואב כוח ממשפחתי, חברי, ואהבתי למדינה"
חרדים 10
י"ח אלול התשע"ח / 29.08.2018 13:55

העורך הכלכלי של ‘מעריב’, יהודה שרוני, התייחס היום (רביעי) בתכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103fm למצבו של איש העסקים נוחי דנקנר – שעונשו הוחמר בעליון משנתיים לשלוש שנות מאסר, במסגרת פרשת הרצת המניות.

“הגלגל התהפך נגד נוחי דנקנר. בית המשפט העליון הודיע רשמית שהוא מחמיר בעונשו של דנקנר וגוזר עליו שלוש שנות מאסר במקום שנתיים. הוא הורשע בהרצת מניות, מה נקרא בשפה החוקית – ניסיון להשפיע בצורה מלאכותית על שערי מניות I.D.B כדי להפיק רווחים בתחילת 2012”.

כשנשאל אם זו סוג של נוכלות – השיב: “כן. במעשיו נעשתה מניפולציה על אנשים ועל הכסף שלהם. הציגו אותה כמנייה טובה למרות שהיה ברור שהיא נקלעה לקשיים ונדרשה למזומנים. זה לא מסחר הוגן של משקיעים תמימים.

“על פי החוק, תקרת הענישה היא חמש שנות מאסר, בערכאה הראשונה בבית המשפט המחוזי נגזרו על נוחי דנקנר שנתיים. כעת בית המשפט עליון דוחה את הערעור שהגיש דנקנר, הפרקליטות הצטרפה, ערערה ודרשה חמש שנות מאסר ולכן בית המשפט החליט להחמיר את עונשו ופסק על שלוש שנות מאסר. מוזר ככל שזה נשמע, נוחי דנקנר אמור להיכנס לכלא אחרי החגים ב-2 באוקטובר”.

“זו דרמה”, הדגיש, “רף הענישה על עבירות תרמית גדל מאוד וכל מי שמריץ מניות חייב לקחת בחשבון שלא מדובר בענישה על תנאי ועבודות שירות אלא מאסר ארוך בכלא. בנוסף יש לזכור שדנקנר נמצא בעיצומו של הסדר חוב מול המערכת הבנקאית. הוא חתום על הסכם בהיקף של 500 מיליון שקלים, אני לא רואה איך הוא מחזיר את הכסף.

“כיום הוא ממשיך לעשות עסקים פרטיים עם המזרח הרחוק, אך זה לא אותו דנקנר שעשה עסקים במיליארדי שקלים. הוא מנסה להתאושש והמשפחה שלו עזרה, אך ההליכה שלו לכלא היא סטירת לחי מצלצלת מבחינתו”.

על הבנקים שאפשרו לו את חופש הפעולה הוסיף: “הטעות של המערכת הבנקאית הייתה שהיא האמינה על סמך אפקט ההילה שאותם אנשים הם חסינים ובחיים הם לא יפלו. נתנו לטייקונים כסף בעסקאות שלא תמיד היו מסוגלים להחזיר. נוחי דנקנר, שאול אלוביץ’, אליעזר פישמן ועוד הצליחו לקבל מיליארדי שקלים מהבנקים בזכות שמם הטוב ונפלו אחד אחרי השני תוך כדי שהם איבדו את החברות”.

גם במערכת הפוליטית תקפו את איש העסקים לאחר פרסום הודעת בית המשפט, וטענו כי דנקנר היה “הפנים של מועדון ההון-שלטון בישראל”.

ח”כ מרב מיכאלי:  “החלטת בית המשפט העליון להחמיר בעונשו של נוחי דנקנר היא אמירה חדה וברורה לטייקונים. נגמרו הימים בהם הם יכולים לעשות בכספי הציבור כרצונם. הרצת מניות הוא מעשה חמור ממש שהעונש בגינו לא חמור דיו והצעת החוק שלי להחמרתו תעלה להצבעה במושב הקרוב”.

ח”כ איתן כבל כתב בחשבון הטוויטר שלו: “בית המשפט העליון קבע תג מחיר לא זול למי שהפקיר וזלזל בכספי ציבור. בהחמרת עונשו של דנקנר מאותתים השופטים למערכת הבנקאית, לשוק ההון, לרגולטורים ולמערכת הפיננסית כולה כי מציאות כמו שהייתה אצל נוחי דנקנר לא יכולה להתקיים בשום אופן ומי שימשיך להתנהל בצורה כזו ייענש”.

שלי יחימוביץ’: “איתות חריף לאשמים רבים אחרים: פוליטיקאים, רגולטורים, בנקאים, מוסדיים, עיתונאים – גיבו, שתקו, גוננו, היללו, התחנפו. למען התעשרותו הפרועה של מלך אחד, על חשבון הציבור. נוחי דנקנר אמנם קרס והיום שב ונענש, אבל דומיו ומגיניהם עדיין כאן”.

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, מומחית לממשל תאגידי, אמרה: “מערכת אכיפת החוק בישראל עושה את מלאכתה ללא פניות ואין הילה כשנכנסים בשער בית המשפט. אבל זהו אינו יום שמח. הגם שדנקנר הוא שילך לכלא בשל מעשיו, רבים במערכת הפיננסית, ביניהם כאלה שהתפרנסו ממנו – יועצי-על, דירקטורים ובנקאים, חייבים חשבון נפש מקצועי ואפילו מוסרי על אופן תפקודם לאורך שנות בניית הפירמידה של אי.די.בי.

“הטענות לפיהן גם בקריסתן של הפירמידות לא נגרם נזק לחוסכים בישראל היא טענת שווא, משום שהכסף שהוזרם, גרם בראש ובראשונה להקצאה לא בריאה של הכסף ובכך גם פגיעה בכלכלה. הפסיקה היום מאותתת כי אמון הציבור בשוק ההון היא לבנת יסוד, המחייבת את מי שפועל בו לנהוג באחריות ויושרה מוגברים”.

דנקנר  הגיב בצהריים להחלטת בית המשפט להחמיר בעונשו: “אני מופתע ומאוכזב מההחלטה. בשעה קשה זו אני שואב כוח ממשפחתי, חברי, ואהבתי למדינה. אני מאחל לעם ישראל שנה טובה כתיבה וחתימה טובה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות