אבל בארה”ב: ג׳ון מקיין, הסנאטור ידיד ישראל, מת מסרטן בגיל 81

יוני גרין
|
ט"ו אלול התשע"ח / 26.08.2018 08:12
הסנאטור הרפובליקני המוערך והמועמד לנשיאות ארצות הברית לשעבר מטעם המפלגה הרפובליקנית, מגדולי ידידי ישראל – הלך לעולמו בגיל 81 • התמודד עם מחלת הסרטן במוחו • בארה”ב ובישראל סופדים לו

הסנאטור הרפובליקני ממדינת אריזונה, ג’ון מקיין, הלך הלילה (ראשון) לעולמו בגיל 81, לאחר מאבק במחלת הסרטן במוחו.

מקיין היה נציג מדינת אריזונה בסנאט מאז 1987. הוא התמודד על נשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הרפובליקנית פעמיים, אך כשל.

מקיין  נולד למשפחה של קצינים בכירים בחיל הים האמריקני וגדל בבסיסים שונים ברחבי העולם. הוא התגייס לצי וסיים קורס טיס. בשנת 1967 הוצב על נושאת מטוסים במלחמת וויאטנם, וכמעט נהרג ארבעה ימים לאחר מכן בתאונה על גבי הספינה. אחר כך  הופל מטוסו מעל העיר האנוי.

מקיין, שנטש את המטוס, שבר את שתי ידיו ושתי רגליו בעת, צנח לתוך אגם וכמעט טבע, אך הצליח לנפח חגורת הצלה בעזרת שיניו ולשרוד. הוא נמשה מהמים על ידי אזרחים וויאטנמים, הוכה בידי המון זועם, ובהמשך נחקר בעינויים בבית כלא בהאנוי ולא קיבל טיפול לפציעותיו.

כשגילו שוביו כי אביו הוא גנרל בכיר, הציעו לו להשתחרר מטעמים של יחסי ציבור, אך הוא סירב להשתחרר ללא שאר השבויים. בעקבות סירובו החריפו השובים את היחס כלפיו. הוא שוחרר ב-1973 עם חתימת הסכם הפסקת אש עם צפון ויאטנם, ונותר עם מגבלה פיזית.

הוא נבחר ב-1982 לכהן בבית הנבחרים במשך שתי קדנציות. ואחר כך נבחר לראשונה לסנאט בשנת 1986. הוא התמודד פעמיים על נשיאות ארצות הברית: בפעם הראשונה בשנת 2000 ג’ורג’ בוש הביס אותו בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית, ובשנת 2008 הוא נוצח בבחירות על ידי ברק אובמה.

מקיין היה תומך נלהב של ישראל. בתקופת ממשל אובמה מתח ביקורת על יחסיו עם ישראל.

בשנת 2017 התפרסם כי מקיין חלה בסרטן המוח. הוא המשיך בתפקידו עד מותו. הוא התנגד למהלכים רבים של הנשיא דונלד טראמפ.

הוא הותיר אחריו אישה, סינדי, ושבעה ילדים – בהם בתו מייגן, מגישה ברשת פוקס ניוז. היא ספדה לו: “גיבור האומה וגיבור של בתו הקטנה”.

סינדי, רעייתו, אמרה הלילה: “הלב שלי שבור. הוא הלך לעולמו בדרך שבה הוא חי, בתנאים שלו, מוקף באנשים שהוא אוהב, במקום האהוב עליו ביותר”.

טראמפ צייץ הלילה בחשבון הטוויטר שלו: “תנחומיי למשפחתו של הסנאטור ג’ון מקיין, אנו מתפללים למענכם!”

אובמה כתב: “מעטים מאיתנו נבחנו כפי שמקיין נבחן בעבר, או נדרשנו להראות את האומץ שמקיין הראה. אבל כולנו יכולים לשאוף לאומץ שלו כדי לשים את טובת הכלל מעל טובתנו שלנו. כולנו חייבים לו.  מישל ואני שולחים תנחומים לבביים ביותר למשפחתו”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: “בצער רב קיבלתי את הבשורה על מותו של ג’ון מקיין, פטריוט אמריקני גדול וידיד אמת של ישראל. תמיד אוקיר בלבי את הידידות האיתנה שלו כלפי עם ישראל וכלפיי באופן אישי. תמיכתו העקבית בישראל נבעה מאמונתו בערכי הדמוקרטיה והחופש. מדינת ישראל מצדיעה לג’ון מקיין”.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר: ״אנו חולקים היום כבוד אחרון לסנטור ג׳ון מקיין ונפרדים מאדם ומנהיג בעל ערכים איתנים, מגן ולוחם למען עמו וידיד אמת של מדינת ישראל. אנו שולחים את תנחומינו הכנים מלב דואב על לכתו למשפחתו ולעם האמריקאי כולו”.

יו”ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כתב: “ג’ון מקיין היה גיבור אמריקאי, ואדם ייחודי. תמיד נזכור אותו כחבר גדול של ישראל. יהי זכרו ברוך”.

שר החינוך, נפתלי בנט, כתב: ״ג’ון מקיין היה פטריוט אמריקאי גדול וידיד גדול של מדינת ישראל. הוא תמך ואהב את המדינה היהודית, ולעולם לא נשכח אותו. שינוח על משכבו בשלום״

שרת המשפטים איילת שקד, כתבה: “ג’ון מקיין היה אחד מידידיה הגדולים של ישראל. גיבור אמריקאי, שסירב להשתחרר משוביו במלחמת ויטנאם טרם שחרורם של לוחמים אחרים. אהב את ארצו בכל מאודו והכיר את אתגריה של מדינת ישראל. לאורך 36 שנות שירותו הציבורי בבית הנבחרים ובסנאט ממשלות ישראל ידעו תמיד שיש להן שם חבר. יהי זכרו ברוך”.

שר הביטחון אביגדור ליברמן: “הסנאטור ג’ון מקיין שמת הלילה היה מגדולי ידידינו. גיבור אמריקני שלחם בויאטנם ואף נפל בשבי. באחד המפגשים האחרונים שלנו בוושינגטון, הראה לי תמונה מתקופתו בשבי ואמר: ‘למרות הסבל הנורא מעולם לא פיקפקתי במחוייבות שלי לערכים של חופש וצדק’. מקיין ייחסר לכולנו, מאוד. יהי זכרו ברוך”.

יו”ר ‘יש עתיד’, חבר הכנסת יאיר לפיד: “מרכין ראש לזכרו של ג׳ון מקיין. פטריוט אמריקאי, ידיד ישראל אמיתי. חייל ישר בעולם של פוליטיקאים”.

יו”ר המחנה הציוני, אבי גבאי: “סנאטור ג’ון מקיין ז”ל. איש ענק שגדולתו החלה דווקא באחד מרגעי השפל של ארה”ב. מלחמת ויאטנאם. בעידן של פוליטיקת ריאליטי הוא נותר איש ציבור. יהי זכרו ברוך”.