“נאלצנו לשלם, לא הייתה לנו ברירה” • השחיתות ברבנות הראשית

חיים טוויל
|
י"ד אלול התשע"ח / 25.08.2018 20:35
שורה של יבואנים הודו בחקירה בלהב 433 וברשות המסים: שיחדנו במשך שנים את הרב יצחק כהן ארזי, האחראי על הייבוא ברבנות • כל אחד מהם נאלץ פעם בחודש-חודשיים להעביר שוחד בכמה דרכים: סחורות, בקבוקי אלכוהול יקרים – וכסף • במצטבר הסתכמו הסכומים במאות אלפי שקלים

שורה של יבואנים בולטים הודו בחקירה ביחידת להב 433 של המשטרה וברשות המסים, כי שיחדו במשך שנים את הרב יצחק כהן ארזי, האחראי על הייבוא ברבנות הראשית. כך פרסם רועי ינובסקי ב’כאן 11′.

לטענת הייבואנים, שחלקם מעסיקים מאות עובדים, כל אחד מהם נאלץ, פעם בחודש-חודשיים, להעביר לארזי שוחד בכמה דרכים: סחורות, ארגזי בקבוקי אלכוהול יקרים, מעטפות כסף עם סכומים של כמה מאות שקלים בכל פעם – וצ’קים שנפדו בחנויות צ’יינג’.

אחד מהייבואנים אמר בחקירה: “נאלצנו לשלם לו, לא הייתה לנו ברירה”.

הייבואנים ציינו כי הסכומים היו קטנים, אך הצטברו לסכומים אדירים.

לפי הדיווח, היבואנים אמרו כי ידעו שמי שיפסיק לשלם, עסקיו ייפגעו והוא יתקשה להמשיך לייבא מוצרים לארץ.

ארזי הוא הסמכות היחידה בארץ שיכולה לאשר כשרויות לייבוא מחו”ל, הן של מזון והן של אלכוהול.

העדויות והממצאים שעלו בחקירה מעלים כי מי שהיה זקוק לכשרות עבור מוצר מיובא, היה צריך לעבור דרך ארזי ומי שלא היה משלם, בקשתו הייתה נתקעת בלי נימוקים. בקשות של יבואנים ששילמו, טופלו במהרה, חלקן אפילו בתוך 48 שעות.

ב’כאן’ דווח, כי אחד הדברים שתרמו למנגנון להימשך במשך שנים הוא המבנה הארגוני ברבנות, שגרם לכך שלא היה כל פיקוח על הייבוא ועל ארזי. מלבד תהיות של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וגורמים אחרים, לא היה מנגנון ביקורת שיכל לעלות על התקלות, ובהן קידום בקשות וסירובים ללא נימוק.

כמו כן, כל יבואן היה חייב לעבור אצל ארזי, משום שלא היה לו מחליף או מישהו שטיפל בענייניו, ובימים שהיה בחופש או במחלה, המחלקה לא עבדה. בתפקידו היה בסך הכל אחראי על אישור כשרויות מחו”ל, תחום עיסוק שהוא במהותו טכני ובירוקרטי.

ברוב חקירותיו, ארזי שתק, אך מדי פעם סיפק הסברים שונים למתנות והמחאות שקיבל.

את חלקן הסביר בתור תרומות לעמותות, ואחרות – מתנות לאירועים משפחתיים.

לפי המשטרה, הסכומים שקיבל במצטבר במשך שנים הסתכמו במאות אלפי שקלים.

מנהלים ברבנות מסרו עדויות במשטרה וברשות המסים, ככל הנראה גם כחלק מהניסיון להבין את המנגנון ואת תפקידו של ארזי והליקויים בו.

המוצרים שהגיעו היו כולם כשרים וקיבלו את ההכשר מהרבנים בחו”ל, אולם כחלק מהביורוקרטיה הנדרשת, ארזי  דאג לספק להם מסמכים ותעודות מזויפות שהיו זקוקים להן כדי לקבל את אישור הרבנות בארץ. הממצאים העלו גם ליקויים חמורים ברבנות בהיבט הפיקוח.

התגלה כי אין מנגנון ביקורת והתראות ממוחשבות שעולות כאשר בקשה מקודמת או נדחית.

עורך הדין גיל פרידמן, המייצג את ארזי אמר ל’כאן’: “מרשי מכחיש מכל וכל את המיוחס לו. עיקרה של התלונה הוא ניסיונות של בעלי אינטרסים למנוע יבוא מקביל של מוצרי מזון”.