קדחת הנילוס: בן 18 מאושפז במצב קשה מאד בסורוקה • ואיפה מסוכן?

תמי גיל
|
י"א אלול התשע"ח / 21.08.2018 21:36
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים עוד שישה אנשים שנדבקו מקדחת הנילוס • עד לסוף השבוע שעבר נספרו השנה 57 חולים בקדחת, הנגרמת מעקיצת יתוש – שעדיין לא נמצא לה חיסון • רופאים טוענים: חשים שהשנה יש יותר מקרים קשים של הידבקות • ובאיזה יישובים אובחנה תחלואה?

צעיר בן 18 מאושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע  במצב קשה מאוד, לאחר שאובחן כחולה בקדחת הנילוס.

לפי הודעת בית החולים, הצעיר הובהל ליחידה לטיפול נמרץ והוא מונשם.

בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים עוד שישה אנשים שנדבקו מקדחת הנילוס.

בעדכון מצב החולים האחרון של משרד הבריאות נכתב, כי מתחילת השנה הנוכחית ועד ל-16 באוגוסט, ביום חמישי בשבוע שעבר – אובחנו 57 חולים בקדחת הנילוס המערבי.

20 מתוכם עם חולים משוערים שנמצאה אפשרות הדבקה מבדיקות ראשוניות ועדיין לא אובחנו באופן ודאי.

מנתוני משרד הבריאות עולה, כי נמצאו 38 יישובים שבהם אובחנה תחלואה בקדחת הנילוס בבני אדם. באזור הצפון אובחנו חמישה חולים, באזור חיפה אובחנו 16 חולים, באזור המרכז אובחנו 18, באזור תל אביב אובחנו 15, ובאזור אשקלון אובחנו שני חולים. בבאר שבע ובערבה אובחנו חולה אחד, לא כולל הצעיר הנוסף שאושפז היום.

ערים שבהן נמצאה התחלואה כוללות גם את חיפה, חדרה, נתניה, תל אביב, עכו, רמלה, עפולה ורחובות –  אזורים המאופיינים בתנאים אופטימליים לנוכחות הנגיף.

בנוסף לכך, נמצאו 12 מקומות שבהם נמצאו יתושים הנגועים בנגיף ו-12 מקומות שבהם נמצאו בעלי חיים נגועים.

עוד נכתב בהודעת המשרד, כי בשבועות האחרונים ניכרת עלייה בהיקף התחלואה באנשים. השוואות על מספר החולים בהשוואה לממוצע השנים 2011 עד 2017 מראה על רמת תחלואה גבוהה משמעותית בחודשים יוני ויולי.

לדברי משרד הבריאות, “חשיבות הניטור גבוהה בעיקר בעונה החמה ממאי עד נובמבר”.

במשרד הבריאות הדגישו, כי מכיוון שלא  קיים כיום חיסון או טיפול ספציפי נגד קדחת מערב הנילוס – קיימת חשיבות רבה להימנעות מעקיצות יתושים ולהגביר את מאמצי הדברת היתושים באזורים שבהם נוטרה פעילות מוגברת של הנגיף ואת אמצעי ההגנה.

קדחת מערב הנילוס היא מחלה נגיפית שמועברת על ידי עקיצת יתוש שבא במגע עם עופות נגועים. בצורתה הקלה מדובר במחלה דמויית שפעת והתסמינים שלה כוללים בדרך כלל חום, כאבי ראש, הרגשה כללית רעה, בחילות, כאבי בטן ועוד.

עם זאת סיבוכי המחלה עלולים להיות דלקת קרום המוח לעיתים נדירות ובעיקר בחולים עם ירידה ברמת החסינות מסתיימת המחלה במוות.

זמן הדגירה של המחלה בבני אדם היא בין 15-3 ימים. תקופת שיא של פעילות הנגיף בארץ היא בין אמצע אוגוסט לאמצע אוקטובר.