פעיל השמאל הקיצוני, העיתונאי אורי אבנרי – מת הבוקר בגיל 94

אבנרי הקים את העיתון 'העולם הזה' • כיהן בכנסת במשך 11 שנים • היה מאנשי השמאל הקיצוני הבולטים במדינה במשך שנים רבות • היה הישראלי הראשון שנפגש עם יו"ר אש"ף יאסר ערפאת
אריה ריבקינד
ט' אלול התשע"ח / 20.08.2018 08:08

בבית החולים ‘איכילוב’ בתל אביב הלך לעולמו היום (שני) פעיל השמאל הקיצוני אורי אבנרי – שהיה לאחד מסמלי המאבק להקמת מדינה פלסטינית כעיתונאי, פובליטיציסט וכחבר כנסת.

אבנרי, שנפטר בגיל 94, היה לוחם אצ”ל ולימים הפך לאיש שמאל קיצוני ומדובריה המרכזיים של התנועה לחלוקת הארץ ולקיום שיח עם הנהגת אש”ף, גם בתקופה בה היה הדבר אסור על פי החוק.

אבנרי,  שהקים את העיתון והמפלגה ‘העולם הזה’, נולד בגרמניה בשם הלמוט אוסטרמן בספטמבר 1923. משפחתו עלתה לארץ בשנת 1933, לאחר עליית הנאצים לשלטון.

בגיל 14 עזב את לימודיו על מנת לסייע בכלכלת המשפחה, ובגיל 15 הצטרף לארגון האצ”ל, אך לאחר מכן פרש מהארגון בשל מחלוקות אידיאולוגיות.

הוא לחם במלחמת העצמאות בשורות פלוגת ‘שועלי שמשון’ ונפצע בקרב באזור בו הוקמה קריית גת.

לאחר תום שירותו פרסם את הספרים “בשדות פלשת 1948″ ו”הצד השני של המטבע”, שתיארו את קורותיו ותובנותיו מהמלחמה והפכו לרבי מכר.

בשנת 1950 פנה לעיתונות וניצל את כספי הפיצויים על פציעתו על מנת להקים את השבועון ‘העולם הזה’, יחד עם שלום כהן ונחום איתן. הוא ביקש להיאבק בשחיתויות ולחשוף מושחתים בהנהגה הישראלית. אבנרי התעמת מעל דפי העיתון ברבים בצמרת הפוליטית והצבאית וכדי למשוך קוראים לעיתונו השתמש בסנסציוניות ורכילות, לצד דיווחים ‘צהובים’.

על אף נשיאת שם המאבק בשחיתות נמנע אבנרי מלפרסם בעיתונו את פרטי פרשת חשבון הדולרים של לאה ויצחק רבין מחשש ששלטון השמאל יפול בעקבות הפרשה.

בשנות ה-50 וה-60 החל, במקביל לעשייתו העיתונאית, בפעילות ציבורית ופוליטית. בשנת 1965 הקים את רשימת ‘העולם הזה – כוח חדש’, ונבחר לכנסת כנציג הרשימה, שזכתה במנדט אחד בלבד. בבחירות ב-1969 זכתה המפלגה בשני מנדטים, וחברו שלום כהן הצטרף אליו בכנסת.

בשנת 1971 פרש כהן לטובת רשימת הפנתרים השחורים, ואבנרי נותר לבדו ברשימה ולא נבחר מחדש בבחירות ב-1974. במהלך שנותיו בכנסת שימש בחבר בוועדות הכלכלה, הפנים, החינוך והתרבות והשירותים. בשנת 1975 נפצע מירי מתנקש, אך שרד והחלים.

בשנת 1979 שב אבנרי לכנסת מטעם מפלגת השמאל של”י, וכיהן במשך שנתיים נוספות.

אבנרי היה מראשוני אישי השמאל שפתחו במגעים ישירים עם אש”ף. בשנת 1982, בזמן מלחמת לבנון, נפגש לראשונה עם יאסר ערפאת בביירות – יחד עם העיתונאיות ענת סרגוסטי ושרית ישי-לוי – והיה לישראלי הראשון שפגש את יו”ר אש”ף.

בשנת 1990 מכר את ‘העולם הזה’, שנסגר זמן קצר לאחר מכן, ועבר לכתוב בעיתון ‘מעריב’.

בתקופתו כחבר כנסת כמו גם כעיתונאי תקף בחריפות את מפעל ההתנחלות ביהודה ושומרון ופעל ללא לאות להקמת מדינה פלסטינית.

במהלך השנים זכה אבנרי בפרסים בינלאומיים רבים. בשנת 2004 זכה בפרס סוקולוב לעיתונות על מפעל חיים. בשנת 2013 קיבל אבנרי פרס מפעל חיים מטעם אגודת העיתונאים.

בין הספרים שחיבר: “שלום או מלחמה במרחב השמי”, “צלב הקרס”, “מלחמת היום השביעי” ו”אויבי, אחי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הלך לעולמו
    21/08/2018 00:11
    צדק תרדוף
  1. התפגר לא הלך לשום עולם אף עולם לא מחכה לו גהיני גהינם