ועד כפר חב”ד במלחמה נגד בחירת ועד מוניציפלי: “הרבי התנגד”

אריה ריבקינד
|
ט' אלול התשע"ח / 19.08.2018 22:15
המועצה האזורית ‘שדות דן’ הודיעה לתושבי כפר חב”ד: יתקיימו בחירות ל’ועד מקומי-מוניציפלי’ שירכז את מרבית הסמכויות • ועד הכפר החסידי יוצא למלחמה במהלך: “הרבי זצ”ל שלל מכל וכל הקמת ועד נוסף” • “אנחנו לא מעלים על הדעת שמישהו בכפר חב”ד יציג מועמדות ויביא לקיום בחירות”

המכתב ששיגר מנהל הבחירות במועצה האזורית ‘שדות דן’ לתושבי כפר חב”ד, לפיו ביום הבחירות המוניציפליות, יבחרו תושבי כפר חב”ד גם בוועד מקומי-מוניציפלי – נוסף על ועד היישוב הקיים – עורר סערה בכפר החסידי.

מדובר בוועד חדש – מוניציפלי, שיוכפף ישירות למשרד הפנים ויטפל בעיקר בכל ענייני הכפר השוטפים – מוסדות, חשמל, מים, תחבורה, כבישים וניהול שוטף, בעוד ועד האגודה של כפר חב”ד, שפעל עד כה, יטפל בעיקר בנכסי האגודה.

אלא שבוועד כפר חב”ד יוצאים למלחמה נגד המהלך החדש.

“מאז הוקם כפר חב”ד לפני כשבעים שנה, זכינו למענות ולהדרכה רציפה של הרבי על כל צעד ושעל”, אומרים בוועד לאתר חב”ד-COL. “הרבי שלל מכל וכל הקמת ועד נוסף. לא יעלה על הדעת הקמה של ועד כזה כעת, בניגוד מוחלט לדעת הרבי”.

בוועד כפר חב”ד מוסיפים: “הרבי ראה ברוח קודשו לפני שנים רבות, כי הקמת ועד נוסף עלול להביא לפירוד לבבות חלילה, כמו שאנו רואים בפועל ביישובים אחרים בארץ, בהם קיימים שני ועדים, שוועד האגודה והוועד המוניציפלי נאבקים אחד בסמכויות זולתו. הדבר עלול חלילה לגרום למחלוקות תמידיות ולשיתוק יכולת הוועדים לפעול”.

בוועד מנסים לסכל את היוזמה ויוצאים נגד הגשת מועמדות לבחירות של הוועד המוניציפלי:  “אנו לא מעלים על הדעת כי מישהו בכפר חב”ד יציג מועמדות ויביא לקיום בחירות להקמת ועד נוסף על הקיים”.

מדוע עד היום לא עלה הצורך להקים בכפר ועד מוניציפלי נפרד?נשאלו חברי הוועד.

“בשנת תשס”ז חוקק החוק שאם רוב בעלי זכות ההצבעה אינם חברי אגודה – יש לקיים בחירות לוועד מוניציפלי. מאז, התקיימו שתי מערכות בחירות למועצה האיזורית ובכל זאת לא התקיימו בחירות לוועד מוניצפלי. הסיבה לזה היא מפני שידעו את הוראת הרבי, ולכן לא דיברו על זה – והחוק קובע שאם אף תושב אינו מגיש מועמדות לוועד המוניציפלי, חברי ועד האגודה מקבלים באופן אוטומטי גם את סמכויות הוועד המוניציפלי.

“לצערנו בבחירות אלו דאג מישהו לעורר על כך, ובעקבות זה הגיעה ההוראה לקיים בחירות לוועד החדש”.

מדוע לא הכנסתם חברים נוספים לאגודה, כך שרוב בעלי זכות ההצבעה יהיו חברי אגודה, ולא תהיה חובה לקיים בחירות לוועד מוניציפלי?

הוועד כפר חב”ד מסבירים: “יש בכפר כ-4300 בעלי זכות הצבעה. המספר כולל נערים ונערות מגיל 17, מובן שיש בעייתיות גדולה להכניס נערים ונערות לאגודה. אם מתייחסים רק לזוגות הנשואים, צריך להכניס כמעט את כל תושבי הכפר לאגודה, והדבר כולל מאות משפחות של שוכרי דירות שחלקם נמצא בכפר תקופה קצרה בלבד, ויש בעיה להכניס את כולם לאגודה. מלבד זאת, שכלל לא בטוח שכל תושבי הכפר רוצים להיות חברי אגודה.

“אנו סמוכים ובטוחים שתושבי כפר חב”ד יפעלו בהתאם להוראות של הרבי, וכך יישאר במקום ועד אחד שינהל את כל ענייני הכפר כמו שהיה כאן כל השנים”.