מהומות אלימות בירושלים: מטעני צינור, אבנים ובקבוקי תבערה • צפו

אינתיפאדה שלישית? למרות שטרם ידוע הרקע לרציחתו של הנער הערבי, המהומות בירושלים מתרחבות: מתפרעים ערבים משליכים מטענים, בקבוקי תבערה ואבנים על כוחות הביטחון • העלו באש שלוש תחנות של הרכבת הקלה • אבו מאזן: "שישראל תגנה הרצח" • צפו בתיעוד מההתפרעויות
שי וייספיש
ד' תמוז התשע"ד / 02.07.2014 08:35

עימותים קשים פרצו הבוקר (רביעי) בין תושבים ערבים לשוטרים ואנשי כוחות הביטחון בשכונת בית חנינא. זאת בעקבות מציאת גופת נער פלסטיני בן 16 ביער ירושלים.

מאות מפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון, יידו לעברם אבנים וחפצים שונים, ואף רגמו באבנים את תחנת הרכבת הקלה במקום. שלושה מטעני צינור הושלכו, אחד מהם התפוצץ. אזרח ערבי פונה לבית חולים. בהמשך הושלכו גם בקבוקי תבערה לכיוון השוטרים.

באחת המהומות בשכונת שועפאט התנפלו עשרות בני אדם על גבר וביצעו בו לינץ’.

בעקבות האירוע, תחנות הרכבת הקלה בין פסגת זאב לשועפאט נסגרו. יותר מאוחר, הרסו המתפרעים 3 תחנות בציר, ותחנה אחת אף הוצתה באש.

נרשמו הפרות סדר בשכונה והכניסה לבית חנינא מפסגת זאב נחסמה לתנועת כלי רכב. במשטרה הוחלט שלא לפתוח היום את הר הבית למבקרים יהודים ולתיירים, בשל המתיחות באזור. גם פעילות הרכבת הקלה הופסקה בתוך השכונות הערביות מחשש למהומות.

צלמת וואלה! נפגעה בשכונת שוועפאט מכדור גומי שנורה לעברה. היא פונתה למיון בבית החולים הדסה הר הצופים במצב קל-בינוני. לאחר סדרת בדיקות היא הועברה להמשך טיפול בהדסה עין כרם.

צעיר ערבי חמוש בסכין ניסה לתקוף מאבטח ברכבת הקלה, סמוך למרכז כלל, מאבטחים בעזרת כוחות יס”מ שהגיעו למקום השתלטו על הצעיר. המאבטח פונה לקבלת טיפול רפואי, לאחר שננשך בידו.

מתחלפות התפרעויות עריבם במזרח ירושלים בעקבות רצח הנער

גופה חרוכה ביער ירושלים

בשעות הבוקר המוקדמות התקבל דיווח במשטרה כי נער ערבי הועלה בכוח לרכב באזור בית חנינא. מיד עם קבלת הדיווח נעשו במשטרה פעולות מיידיות על מנת להתחקות אחר תנועת הרכב. נפרסו כוחות והוקמו מחסומים, והחלו פעולות סריקה. מסוק שהוזנק לאוויר התמקד באזור יער ירושלים. זמן לא רב לאחר מכן נמצאה גופה חרוכה כשעליה סימני אלימות ליד תחנת דלק באזור יער ירושלים.

 המשטרה עדיין בודקת את כל כיווני החקירה – פלילי ולאומני. “אנחנו בוחנים את כל הכיוונים”, אמר ניצב יוסי פריינטה, מפקד מחוז ירושלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני הצהריים עם השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ’. נתניהו ביקש שגורמי החקירה יפעלו במהירות האפשרית לחקור מי עומד מאחורי הרצח הנתעב ומה הרקע למעשה. נתניהו קרא לכל הצדדים לא ליטול את החוק לידיים. “ישראל היא מדינת חוק וכולם מצווים לפעול על פי החוק”.

מוקדם יותר אמר אהרונוביץ’, בתום הערכת מצב במחוז ירושלים: “אנחנו מדברים על חשש לחטיפה, ואנחנו יודעים על נער שכנראה נחטף ואנחנו מוצאים כנראה גם קשר למציאת הגופה. הדברים האלה נמצאים כרגע בבדיקה”.

 קרובי הנער: רצח נקמה

קרובי הנער הנרצח מיהרו להאשים בחטיפה והרצח גורמים ישראלים ואמרו: “כנראה רצו לנקום בנו על רצח הנערים”.

 אמו של הנער אמרה ל-YNET:  “בני יצא מהבית ב-3:30 לפנות בוקר. הוא היה בדרכו למסגד, ולצערי לא חזר. כל יום הוא יוצא למסגד בשעה הזאת להתפלל. אני לא יודעת מה קרה איתו, מי עמד מאחורי החטיפה. מה שאני מבקשת עכשיו זה להחזיר אותו אליי, כי אני לא יכולה לחיות בלעדיו”.

קרוב משפחתו של הנער אף קשר בין היעדרותו של הנער לגופה שנמצא ביער. בני משפחה נוספים של הנער הנעדר אמרו:  “מי שגורם לאינתיפאדה שלישית לבעבע זה הימין הקיצוני בישראל. הרצח הזה הוא מעשה של פחדנים. אנחנו משלמים את מחיר הרצח של שלושת הנערים. מה אנחנו קשורים לזה? מה שקרה בשטחים לא נוגע אלינו”.

מתחלפות התפרעויות עריבם במזרח ירושלים בעקבות רצח הנער

 הרשות הפלסטינית: לגנות כמו שאנחנו גינינו

יו”ר הרשות אבו מאזן, מיהר להטיל את האחריות על ישראל, ודרש למצא במהירות את הרוצחים ולמצות איתם את הדין. אבו מאזן גם קרא לנתניהו לגנות את הרצח, “כפי שאנחנו גיננו את חטיפת ורצח הנערים”.

למרות שטרם ברור הרקע לרצח, פוליטיקאים מימין ומשמאל מיהרו להגיב.

חברי הכנסת של תנועת בל”ד, ובהם ג’מאל זחאלקה וחנין זועבי, באו לביקור תנחומים בבית משפחתו של הנער.

השר אורי אריאל מהבית היהודי גינה את הרצח, מבלי להיכנס לפרטים. “רצח הנער הערבי הבוקר ושריפת גופתו הינה מעשה מתועב ומזעזע”, כתב, “אני קורא למשטרה לא לחסוך במאמצים, להגיע אל הרוצחים בצורה המהירה ביותר ולהביאם לדין”.

יו”ר מרצ זהבה גלאון קישרה בין הדיווח על הנער לבין הפגנת פעילי ימין בירושלים. “אם יתאמת החשד שהנער נחטף ונרצח על רקע לאומני, האחריות מוטלת על שרי הקבינט שהסיתו וקראו לנקמה מבלי להבחין בין חפים מפשע ובין האחראים על הרצח והחטיפה הנוראיים”, אמרה גלאון. “מאות פעילי הימין הכהניסטים והלאומניים שהתפרעו בירושלים בדרישה לנקמה ולפגיעה בערבים, קיבלו רוח גבית מהתבטאויותיהם המתלהמות של שרי הימין הקיצוני בקבינט שביקשו נקמה, דיברו נקמה והלהיטו את הרוחות”.

גם ח”כ דב חנין הגיב: “גל מסוכן של שנאה ואלימות מאיים לשטוף את הארץ. יש מי שמנצל את הזעזוע והאווירה הקשה בעקבות רצח הנערים להסתה נגד ערבים באשר הם. בעת הזאת מבחנה של ההנהגה הוא ביכולת למנוע את הנפילה לתהום ולעצור בעוצמה את מי שמנסה לדחוף אותנו לשם”.

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הזדרז לגנות הבוקר את רציחתו של הנער הערבי. “זהו מעשה חמור וברברי שלא ייעשה ואני מגנה אותו בתוקף. זו אינה דרכנו ואני סומך על כוחות הביטחון שיביאו לדין את האשמים. אני קורא לכולם לנהוג באיפוק, להוציא את האלימות מכל סוג מחוץ לתחום ולפעול להרגעת הרוחות”.

התפרעויות עריבם במזרח ירושלים בעקבות רצח הנער

הרכבת הקלה במסלול מקוצר

בשל האירועים, הרכבת הקלה פועלת במסלול מקוצר: מתחנת הר הרצל ועד תחנת גבעת התחמושת בשני הכיוונים.

בנוסף, מתקיים שירות ‘שאטל’ על-ידי הרכבת הקלה בין התחנות גבעת התחמושת וגבעת המיבתר בשני הכיוונים.   קווי האוטובוס של אגד פועלים כסדרם.

 ניתן להגיע מגבעת התחמושת אל פסגת זאב ונווה יעקב בקווי האוטובוס הרגילים: קו 66 – לפסגת זאב- תחנה על כביש מס’ 1 מול תחנת גבעת התחמושת. קווים 22, 65 – לפסגת זאב – תחנה בצומת גבעת התחמושת ושדרות אשכול. קווים 25, 45 – תחנה בצומת גבעת התחמושת ושדרות אשכול.

דובר סיטיפס אמר: “במהלך התפרעויות של תושבים בשכונות שועפאט ובית חנינא הושחתו 3 תחנות של הרכבת הקלה; בית חנינא, שועפאט וא-סהל. נזק רב נגרם לתחנות שחלקן גם הועלו באש ונשרפו”.

 מנכ”ל סיטיפס, אמר: “ההשחתה תועדה על ידי מצלמות האבטחה במקום והתיעוד הועבר למשטרת ירושלים, במטרה לאתר את הפורעים ולהעמידם לדין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות