שרי רוט בקול ברמה: ביבי ישתתף במשחק האחדות של ש”ס ו’דגל’?

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של אתר חרדים 10, שוחחה בתכנית 'אחת בצהרים' עם רונן כץ ברדיו 'קול ברמה' על חוק הגיוס, מהלכי האחדות של 'דגל התורה' וש"ס - ומה צפוי בזירה המוניציפאלית
חרדים 10
ה' אלול התשע"ח / 16.08.2018 15:59

המראיין, רונן כץ: חוק הגיוס ממשיך להעסיק את הקואליציה, ואפילו את ראש הממשלה בנימין נתניהו. שרי רוט, חוק הגיוס הוא נושא די לעוס, אבל מתברר שהוא ממציא את עצמו בכל פעם מחדש. פעם איום של ליצמן, פעם אקדח מעשן של נתניהו, פעם זו הוראה כזו או אחרת, או מפגש פסגה בין הרבנים שינסו לקדם מהלך שכן יוכלו לחיות עם החוק הזה. תני לנו תמונת מצב, איפה זה עומד כרגע?

שרי רוט: אם אתה רוצה לשמוע ממני שנתניהו רוצה בחירות וכל העסק הזה הוא רק תירוץ בשבילו, אני לא מאלה שיגידו את זה. אני לא חשבתי כך בערב פסח, ואני לא חושבת כך גם היום. אני לא חושבת שלנתניהו יש איזושהי סיבה לפרק את הקואליציה האידיאלית הזו מבחינתו. היא טובה, היא בדיוק מה שהוא רוצה, השאלה היא מה רוצים החרדים.

אז נכון שבשלב מסוים הם די ‘עלו לו על הראש’. לא כולם, אבל הדרישות החרדיות הפכו בלתי אפשריות להכלה, גם מבחינת הליכודניקים שהם מסורתיים, אבל עדיין הם לא חרדים. זה התחיל בחוק המרכולים, המשיך עם חוק הגיוס בערב פסח, בחוק ההוא שצידד בלומדי תורה, וכעת עם כל האיומים. אף ראש ממשלה וראש קואליציה לא אוהב שמאיימים עליו, ושכל שני וחמישי מונח אקדח על השולחן,

אז בשלב מסוים אתה אומר לעצמך: ‘יאללה, בוא נפרק ונרכיב ממשלה חדשה, אולי אפילו בלי חרדים’. אולי ‘הם מנדנדים יותר מדי’…

רונן כץ: ליצמן מכיר הרי את הטלפון של נתניהו, כנ”ל להיפך. הם יידעו להסתדר לבד, קרי לפתור את המשבר הזה לבד, או שהם תלויים בגורמים שהם מעליהם?

שרי רוט: יש אסכולה שאומרת שליצמן, אילו היה רוצה, היה יודע איך לשכנע את מועצת גדולי התורה. אני לא בטוחה שזה נכון, כי זה חזק ממנו. ההקצנה בקרב חלק מחברי מועצת גדולי התורה היא כבר נתון, הם ממש לא יכולים לחיות עם החוק – אז איך אתה יכול לרבע את המעגל הזה? תשנה אותו ממש קיצוני? אזי ליברמן לא יוכל לחיות איתו, שלא לדבר על בג”צ. ואנחנו עוד לא בטוחים שבג”צ יחיה עם החוק הנוכחי. אנחנו רק מקווים שבגלל שזה חוק של משרד הבטחון, בג”צ יחליק את זה, אבל גם זה לא בטוח.

אז מה אתה יכול כבר לעשות? ואגב, זה לא ש’דגל’ ו’ש”ס’ חלמו על החוק הזה, ושהוא בדיוק משאת חלומותיהם. פשוט אין ברירה, מבינים שאחרת חרב בג”צ על ראשנו.

רונן כץ: בקיצור, הסיפור הזה טרם תם, ולא נשלם.

שרי רוט: כי החרדים לא מאוחדים בינם לבין עצמם, לכן קשה להגיע איתם לסיכומים.

רונן כץ: הבנתי שיש כוונה לכנס את המועצת. זה משהו שיכול להשפיע, או שזה לא קשור אחד לשני?

שרי רוט: שוב, אם הקולות הקיצוניים יישמעו גם באסיפה הבאה, נחזור לאותה נקודה. אתה הרי זוכר שהמושב הזה התפזר עם איום של ליצמן שבחודש אלול הוא פורש. זה לא מומש כי בג”צ איכשהו דחה, אבל יכול להיות שהאיום הזה ישוב ויחזור על עצמו. והשאלה היא כמה הסבלנות של נתניהו תחזיק מעמד.

ויש פה עוד שאלה: האם נתניהו יילך למהלך שבו הוא יאמר לליצמן, באומץ, ‘צא בחוץ’, ‘אני אסתדר גם בלעדיך’, כשזה אומר הוא ושלושת חבריו הנוספים, ועדיין קואליציה יציבה למדי.

רונן כץ: נתניהו דחה הצעה דומה בעבר.

שרי רוט: נכון. וזו השאלה: האם לנתניהו יש מספיק אומץ והאם הוא מספיק סומך על החרדים קרי דרעי וגפני, כדי לצאת איתם לכזה מהלך.

רונן כץ: היה ניסיון למהלך כזה בעבר, אבל כנראה שזה לא צלח.

שרי רוט: זה מה שאני אומרת, יש פה רק שאלה של האומץ של נתניהו, אני לא בטוחה שאין אומץ בצד החרדי…

רונן כץ:: בואי נסיים עם מה שקורה במוניציפאלי, זה סופי? שטרית מביתר מגיע לאלעד או שזה עדיין בגדר דיבורים בלבד?

שרי רוט: תראה, בפוליטיקה הפנים-חרדית שום דבר אינו סופי עד שזה לא סופי. וגם כשזה יהיה סופי ויוכרז במעונו של הגר”ח קניבסקי, גם אז לא בטוח מה יהיו הצעדים שיעשו האחרים. כלומר, האם שרוליק פרוש ירוץ או לא, האם יקומו מועמדים נוספים ויתמודדו. שום דבר לא נסגר – ועד שלא תספור קולות בליל הבחירות לא תדע מה קורה בעיר אלעד. אבל כמו שזה נראה כרגע, המהלך שהולך לרקום עור וגידים זה מהלך של אחדות בין ש”ס ל’דגל’, מה שיכול להשליך גם על נושא שיחתנו הקודם.

רונן כץ: מה זה אומר ‘אחדות’ – זה רק לא פרוש?

שרי רוט: זה לא בדיוק ‘רק לא פרוש’, זה דומה לאחדות שהייתה בקדנציה הקודמת בין בית הרב שטינמן, קרי דגל התורה, לבין שלומי אמונים, קרי פרוש. הייתה אז קדנציה כזו שבה הם שיחקו ביחד, וש”ס עמדה בחוץ והסתכלה, וכך גם גור הסתכלה מהצד ועיניה כלות, וכעת זה הולך לקרות עם שחקנים אחרים – ש”ס ודגל התורה.

תסכים איתי שקואליציה עם שלומי אמונים, שהיא מנדט אחד (בקושי, יש שיגידו, אבל בוא ניתן להם מנדט, אתה יודע מה? מנדט וחצי), לא דומה לקואליציה עם ש”ס, שאפילו בחלומות הכי שחורים שלה היא ארבעה מנדטים.

רונן כץ: בקיצור, אם תהליך כזה מקודם, ובאמת ברצינות, וזה סופי, אזי האחדות הזו והחיבור בין ש”ס ל’דגל’ – התוצאה שלה תהיה יוסי שטרית ראש העיר הבא?

שרי רוט: יכולות להיות לה כמה תוצאות. תוצאה אחת, היא חוק גיוס, בהוצאת אגודת ישראל מהקואליציה, בתנאי שראש הממשלה נתניהו ישתתף במשחק הזה ויאמין בו, יכולות להיות לה תוצאות בהקשר של ירושלים, עם משה ליאון שכיום מצבו נראה עצוב אבל במהלך כזה הוא יכול להתחיל לחשוב על החליפה, ויכולות להיות לה עוד תוצאות. רכסים, לדוגמה, אולי תשתתף במשחק הזה, המשא ומתן בבית שמש, ואולי גם ראשות עיריית בני ברק תיכנס למשחק הזה ,לקראת הקדנציות הבאות כשש”ס נכנסת לתמונה כשחקן.

רונן כץ: טוב, עברנו את כל הארץ, נשאיר משהו לפעם הבאה…

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות