זיהום חריג בנחלי הגולן שנבדקו • הרופאים ל’מי עדן’: תבדקו דחוף

בדיקות שערך משרד הבריאות בנחלים בצפון נמצאו ערכים הגדולים עד למעלה מפי 10 מהתקן של חיידק האי-הקולי • הסתדרות הרפואית ל'מי עדן': "לבדוק בדחיפות את מקור המים לנוכח התפרצות חיידק הלפטופירוזיס"
תמי גיל
ה' אלול התשע"ח / 16.08.2018 12:25

משרד הבריאות פרסם הבוקר (חמישי) את תוצאות בדיקות חיידק האי-הקולי במספר נחלים בצפון, בעקבות התפרצות מחלת לפטוספירוזיס-העכברת, שהעלו נתונים מדאיגים במיוחד.

לפי הנתונים, בעוד הסף לטבילה או לשחייה עומד על 400, בנחל הזוויתן נמצאו 500, בבריכת המשושים – 1,100, ביהודיה – 1,170 ובזאכי – 4,400.

במשרד הבריאות הדגישו כי נתונים אלה הינם חלק ממכלול הנתונים בהליך קבלת ההחלטות, בשילוב עם נתונים אפידמיולוגיים ואחרים.

עוד הוסיפו כי הנחלים שלא רשומים – מותרים לכניסה.

לפי דיווח בישראל היום, הסיבה שמנסים לאתר את חיידק הקולי היא כי אין בדיקת מעבדה לזיהוי לפטוספירוזיס במים, אלא רק בגוף האדם. לכן קבלת ההחלטות בנושא סגירת נחלים מתבססת, בין השאר, לצד נתונים על מקרים בבני אדם, על בדיקת אי. קולי מתוך ההנחה שכאשר יש במים חיידק שמקורו בצואת בעלי חיים – סביר שיש גם חיידק שמקורו בשתן של בעלי חיים (לפטוספירוזיס).

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית קרא לחברת ‘מי עדן’ לבדוק בדחיפות ובאופן ספציפי את מקור המים והמוצרים שהחברה משווקת. זאת משום שהחיידק המחולל של מחלת העכברת שגרמה להתפרצות הנרחבת בחודש האחרון בקרב רוחצים במקורות מים שונים הנמצאים באזור סמוך למקור ‘מי עדן’.

כפי שדווח אתמול בחרדים 10, ישנם שיבושים באספקת המים ללקוחות ‘מי עדן’.

מאיגוד רופאי בריאות הציבור נמסר עוד, כי החברה טרם עדכנה את הציבור האם אכן בוצעו בדיקות ספציפיות לנוכחות חיידק הלפטוספירה במקור המים ומה היו התוצאות.

“אנו שבים ומזכירים לחברות המסחריות העוסקות בייצור מזון ומשקאות את גודל אחריותם המתמדת לבריאות הציבור”, הוסיפו באיגוד. “על החברות להקפיד על שקיפות ואמינות ללא פשרות, ולא לקחת סיכונים מיותרים על חשבון בריאות הציבור.

“ערכים אלו נכונים שבעתיים עבור חברה המשווקת מים מבוקבקים, שאינם עדיפים בריאותית, ופחות מועדפים סביבתית וכלכלית לעומת מי ברז. במקביל, יש לחקור לעומק את הגורמים המערכתיים להתפרצות הנוכחית ולהפיק לקחים לחיזוק מערכת בריאות הציבור בישראל, החיונית לכולנו”.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות