טיסה למצרים וחזרה בשעת לילה: הפסגה הסודית של נתניהו וא-סיסי

נתן פרל
|
ב' אלול התשע"ח / 13.08.2018 20:31
בכירים אמריקנים גילו לחדשות עשר: ראש הממשלה יצא בחשאי למצרים ונועד עם הנשיא א-סיסי בניסיון להניע את תהליך ההסדרה ברצועת עזה • רוב שרי הקבינט לא ידעו על נסיעת ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בחשאי לפני כחודשיים עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. כך מסרו בכירים אמריקנים לחדשות עשר.

על פי הדיווח של העיתונאי ברק רביד, נתניהו טס בחשאי למצרים ב-22 במאי יחד עם מספר קטן של יועצים ומאבטחים, שהה במקום כמה שעות ושב לישראל בשעת לילה מאוחרת.

הנסיעה נשארה חסויה ורוב שרי הקבינט המדיני-ביטחוני לא ידעו על קיומה.

נתניהו וא-סיסי דנו בעיקר בניסיון המצרי לקדם הסדרה מדינית ברצועת עזה שתכלול חזרה של הרשות הפלסטינית לרצועה, הפסקת אש, הקלה משמעותית של המצור הישראלי והמצרי על עזה וקידום צעדים לשיקום התשתיות הקריטיות ברצועה.

נתניהו וא-סיסי דנו גם במציאת פתרון לסוגיית גופות החיילים והאזרחים הישראלים שבידי חמאס בעזה. עוד עלתה במפגש יוצא הדופן תכנית השלום האמריקנית, שאותה מעוניין הבית הלבן להציג זה תקופה ארוכה.

א-סיסי הדגיש בפני נתניהו כי פתרון למצב ברצועת עזה חייב להגיע דרך חזרה של הרשות הפלסטינית לרצועה ולקיחת אחריות על ניהול הרצועה מידי חמאס – גם אם הדבר יתרחש בהדרגתיות וגם אם ללא פירוז הרצועה מנשק כבד כתנאי מקדים.

המסר של הנשיא המצרי היה, כי ישראל, מדינות ערב והקהילה הבינלאומית צריכות ללחוץ על אבו-מאזן לקחת אחריות על ניהול עזה, חרף חוסר רצונו לעשות זאת.