“חשפו את האמת” • בהפגנת ערבים והשמאל: דגלי אש”ף בת”א

השבוע השני ברציפות שבכיכר רבין נערכת מחאה נגד חוק הלאום: הפעם - אלפי ערבים ופעילי שמאל • יו"ר הרשימה המשותפת: "מדינה דמוקרטית חייבת להיות מדינת כל האזרחים" • מפגינים הגיעו עם דגלי אש"ף - והנוכחים התעמתו על הנפתו • מאמר מערכת ב'הארץ': צאו להפגין עם הערבים
חיים טוויל
ל' אב התשע"ח / 11.08.2018 20:37

אלפי בני אדם, ערבים ופעילי שמאל, הגיעו הערב (מוצאי שבת) לכיכר רבין בתל אביב, להפגנה נוספת נגד חוק הלאום, ביוזמת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל ובהשתתפות תנועות וארגוני שמאל.

המשתתפים צעדו מכיכר רבין ועד לרחבת מוזיאון תל אביב,

למרות דרישת ועדת המעקב של ערביי ישראל, עשרות מפגינים הניפו דגלי אש”ף. מניפי דגלי פלסטין הם בעיקר בקרב פעילי מפלגת בל”ד – ובתחילת ההפגנה נרשם עימות בין מפגינים בנוגע להנפת הדגל הפלסטיני בהפגנה.

בתגובה להנפת דגלי אש”ף בהפגנה, כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו ברשתות החברתיות: “אין עדות טובה יותר לנחיצותו של החוק. אנו נמשיך להניף את דגל ישראל בגאון ולשיר את התקווה בגאווה גדולה”.

שרת המשפטים אילת שקד: “‏אי אפשר שלא לחשוב הערב על דוד בן גוריון, גולדה מאיר, יגאל אלון וישראל גלילי שהובילו פעם שמאל ציוני גאה ולא מתנצל. לראות דגלי אש”ף בכיכר רבין בטח לא היה חלק מחזונם. השמאל הציוני היה צריך לתמוך בחוק הלאום. אבל כנראה שכבר אין כזה”.

יוזם חוק הלאום ח”כ אבי דיכטר התייחס להפגנה הערב בתל אביב שבה הונפו דגלי אש”ף: “הפגנת הערבים ודגלי פלסטין בככר רבין חשפו את האמת: הם רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינה דו לאומית בנוסף למדינת פלסטין. הדרישה לא חדשה. חוק הלאום שיזמתי, הוא קיר הברזל שימנע מהם לממש את זממם.  ישראל מדינת הלאום של העם היהודי ! בעברית ובערבית : دولة الوطن للشعب اليهودي !”

יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס להפגנה: “הערב הוכח פעם נוספת – המאבק שמנהלים חברי הכנסת הערבים הוא לא נגד חוק הלאום, אלא נגד קיומה של מדינת ישראל. צר לי שהם שוב גוררים את הציבור הערבי ישראלי למפגן הסתה מכוער”.

ח”כ דב חנין מהרשימה המשותפת אמר בהפגנה: “עשרות אלפי ערבים ויהודים נהרו לכיכר בדרישה בסיסית – שוויון לכל מי שחיים כאן. זהו רגע מכונן במאבק המשותף של יהודים וערבים על דמותה של החברה שלנו. מי שניסה להעביר מסר שיש כאן אזרחים סוג ב’ וסוג’ ג’ – מקבל הערב את התשובה הכי חזקה”.

יו”ר הרשימה המשותפת, ח”כ איימן עודה, קרא מוקדם יותר להשתתף בהפגנה ואמר:  “עשרות אלפי ערבים ויהודים נעים בכמויות באוטובוסים לתל אביב, כי היום אנחנו מתעקשים להעביר מסר ברור – מדינה דמוקרטית חייבת להיות לכל האזרחים. אין אמירה יותר ערכית מזו מול חוק הלאום האפרטהיידי ואין תשובה הולמת יותר לממשלה מסיתה מרבבות של אנשים שיוצאים לרחובות”.

ח”כ מיכל רוזין ממרצ אמרה: “לא נכופף את הראש למדיניות ההפרד ומשול של ממשלת נתניהו. מי שחושב שהממשלה יכולה להפלות היום קהילה אחת ומחר לא תפלה קבוצה אחרת, טועה ומטעה.

“צר לי שיש גורמים פוליטיים שהחליטו להיעדר מההפגנה. אי אפשר ביד אחת להתנגד לחוק הלאום ולדבר על שוויון לכל וביד השנייה לסרב להביע סולידריות עם ערביי ישראל”.

מאמר המערכת שפורסם באתר האינטרנט של עיתון ‘הארץ’ קרא להשתתף בהפגנת הערבים נגד חוק הלאום. לטענת העיתון, זו ההפגנה החשובה ביותר בגל המחאה נגד חוק הלאום, והיא גם אחת ההפגנות החשובות שנערכו בישראל בשנים האחרונות.

”מצער שראשי האופוזיציה, שאימצו בהתלהבות את הפגנת המחאה המוצדקת של הדרוזים נגד חוק הלאום, החליטו שלא לבוא להפגנה זו”, נכתב במאמר המערכת.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן הגיב על ההפגנה: “‏השמאל הישראלי בהפגנה הערב בכיכר רבין מוכיח רק דבר אחד – הכל כשר בניסיון להפיל את הממשלה – גם לשלב ידיים עם הלאומנות הערבית הרדיקלית שמניפה את דגלי פלסטין, קוראת לחיילי צה”ל רוצחים ולמדינת ישראל מדינת אפרטהייד.”

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות