בכיר: בחמאס ביקשו הפסקת אש, המשכנו לתקוף • דיווח: יש הסכם

חיים טוויל
|
כ"ט אב התשע"ח / 09.08.2018 23:58
רשת אל-ג’זירה דיווחה כי הושגה הפסקת אש ברצועת עזה שנכנסה לתוקף כבר הלילה • בישראל מכחישים, הפלסטינים מאשרים • בכיר ישראלי סיפר: מאז הבוקר ביקשו בחמאס הפסקת אש באמצעות מתווכים – אבל ישראל המשיכה לתקוף

רשת אל-ג’זירה דיווחה הלילה (חמישי) כי הושג הסכם הפסקת אש בין חמאס לישראל שנכנס לתוקפו החל מהשעה 22:45: “הושג הסכם רגיעה בעזה, בתיווך מצרים, שיתחיל עוד הלילה”.

עם זאת, גורם ישראלי מבהיר כי הדיווח ברשת אל-ג’זירה אינו נכון.

בצד הפלסטיני, מנגד, מאשרים שהסכם הפסקת אש נכנס לתוקפו. גורם פלסטיני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס: “ישראל וחמאס סיכמו על הפסקת אש לסיום סבב האלימות”. גורם דיפלומטי בכיר שמעורב במגעים מתעקש גם הוא שהפסקת האש תיכנס לתוקפה הלילה בחצות.

מוקדם יותר סיפר פקיד ישראלי בכיר, כי  חמאס פנו כבר בשעות הבוקר של יום חמישי לישראל, באמצעות מצרים ושליח האו”ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, כדי לבקש הפסקת אש.

לדבריו,  במהלך היום הגיעו מספר פניות מגורמים בינלאומיים בניסיון לשכנע את ישראל להסכים להפסקת אש ולהיכנס לדיונים על נצירת אש מוחלטת בגבול לתקופה ארוכה –  אבל צה”ל המשיך לתקוף בגלל הירי לדרום, כולל מטרות משמעותיות.

הלחץ בחמאס גבר, לאחר שהסיכום על הפסקת אש ארוכת טווח היה אמור להיות מקודם היום באופן משמעותי, אלמלא ההסלמה שהחלה אמש.

ניקולאי מלאדנוב, שליח האו”ם, שהיה אמור להגיע היום לעזה, הודיע לפלסטינים הבוקר שלא רק שלא יגיע אלא אנשיו לא יחדשו דיונים על הפסקת אש, כשחמאס יורה על אזרחים ישראלים.

מקביל לסיום ישיבת הקבינט, במחלקת המדינה האמריקנית הוציאו הודעת גיבוי לישראל בה הטילו על חמאס את האחריות למצב ההומניטרי הקשה ברצועה.

ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני שדנה בהסלמה בדרום נמשכה כ-4 שעות.

לפי הודעה רשמית מלשכת ראש הממשלה, שנמסרה לאחר סוף הישיבה, הקבינט הנחה את צה”ל “להמשיך לפעול בעוצמה נגד גורמי הטרור”.