נלחמים בחיילים דתיים? ראש אכ”א: ‘היה צורך בתגובה חריפה עוד יותר’

חיים טוויל
|
כ"ט אב התשע"ח / 09.08.2018 21:12
מוטי אלמוז נפגש עם נציגות שדולת הנשים בעקבות תלונות על הדרת נשים בצבא: “זו בעיה פיקודית חמורה ולא נסתפק בהצהרות, אלא נטפל באופן מערכתי” • מנכ”לית שדולת הנשים בישראל: יש צורך בהענשה מחמירה

ראש אגף כוח אדם (אכ”א) בצה”ל, אלוף מוטי אלמוז, נפגש היום (חמישי) עם נציגות שדולת הנשים, בעקבות תלונות של השדולה על הדרת נשים בצבא.

אלמוז התייחס לאירוע שהתרחש השבוע בחטיבת הצנחנים, כאשר חיילים דתיים סירבו לצפות בהדגמה שהעבירה מדריכת צניחה, ואמר: “ייתכן שהיה צורך בתגובה תקיפה יותר”.

במפגש, שהתקיים בקריה בתל אביב וארך כשעתיים, השתתפה גם יועצת הרמטכ”ל לענייני מגדר, תת-אלוף שרון ניר.

לדברי השדולה, אלמוז אמר: “מקרי הדרת נשים בצה”ל ופגיעה בהן היא בעיה פיקודית חמורה ולא נסתפק בהצהרות, אלא נטפל באופן מערכתי”.

ראש אכ״א הוסיף: ״אני מודע לכך שהרבה חיילים לא מכירים את פקודת השירות המשותף ועל כן, בשתי הזרועות המרכזיות בצה”ל פועלים כעת להטמעת פקודות וערכים – בבסיסי חיל החינוך ובקורסי הפיקוד בכל הרמות תוטמע פקודת השירות המשותף באופן מקיף”.

מיכל גרא מרגליות, מנכ”לית שדולת הנשים בישראל, אמרה: ״אנחנו יודעות שצמרת הצבא מחויבת לשוויון לנשים בצה”ל. ועדיין, אי אפשר להסתפק בטיפול פרטני. יש צורך בטיפול מערכתי להטמעת הפקודה, בהענשה מחמירה על מי שחורגים ממנה ובמערך דיווח צה״לי לטיפול במקרים בשטח״.

אלינור דוידוב, מנהלת תחום הדרת נשים והקו החם לחיילות של שדולת הנשים בישראל: “אנחנו מחכות לראות מעבר לדיבורים גם את המעשה, לא רק טיפול פרטני בפניות שלנו ושל הורים לחיילות וחיילים, אלא לשמוע את רוח המפקד והמפקדת שאומרת בבירור: שחיילות שוות לחיילים בזכויותיהן, שהן לא יכולות לשלם מחיר על שילובם המבורך של חיילים דתיים בצה”ל, ושצה”ל שם לעצמו מטרה להילחם בכל התופעות של הדרת חיילות, ריקון תפקידים מתוכן והדרת חיילות ממרחבים שונים בצה”ל”.

המלצות המדיניות המרכזיות שהציגו שדולת הנשים בישראל בפני ראש אכ״א:

• הקמת מערך צה״לי, פשוט, ידוע ומוצהר לדיווח וטיפול בתלונות של חיילות על הפרות שנעשו כנגדן בשם הפקודה (לבוש, הפרדה, מסגרות מגדריות, סילוק מחדרי אוכל וכיו”ב).

• חידוד הפקודות בפני כל חייל וחיילת, ומתן הבהרה למפקדות ולמפקדים כיצד יש ליישם אותן: קביעת שיעור למפקדים בנושא פקודת השירות המשותף, ולאחר מכן, יישום בשטח: בניית מערך השיעור והעברתו בכל בתי הספר למפקדים.

• מדיניות של אפס סובלנות כלפי פגיעה בנשים, וענישת מפקדים שקבעו כללים ונורמות הנוגדים את לשון הפקודה, יישום ההחלטה בשטח ופרסום העונשים.