מי האחראי? האבן שנפלה מהכותל נותרה בינתיים ללא טיפול

שבועיים חלפו מאז צנחה האבן מהכותל המערבי, שמשקלה מוערך בכ-400 קילוגרמים, והתנפצה על מרפסת הרחבה של 'עזרת ישראל', אבל עד כה אף גורם לא ערך בירור לבדיקת נסיבות המקרה או הכנת הקיר לשיפוץ • הסיבה? אף גורם לא רואה עצמו כאחראי • וישנו גם חשש מתסיסה מדינית
חיים טוויל
כ"ו אב התשע"ח / 07.08.2018 10:32

האבן שנפלה יום למחרת ט’ באב מהכותל המערבי, מטרים ספרים מדניאלה גולדברג, שעמדה והתפללה ברחבת ‘עזרת ישראל’, הועברה לאזור שער המוגרבים עד שתתקבל הכרעה באשר לעתידה.

אלא שלפי דיווח של יקי אדמקר ב’וואלה’, עד כה, למרות שכבר חלפו שבועיים, אף גורם לא ערך בירור לבדיקת נסיבות המקרה הנדיר שלא התרחש עשרות שנים, או הכנת הקיר הקדוש לשיפוץ.

הסיבה? אף גורם לא רואה עצמו כאחראי לבדיקה או לשיפוץ.

“לא ברור מי אחראי”, אמר ל’וואלה’ גורם המעורה בפרטים. “הקרן למורשת הכותל, החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי או עמותת אלע”ד. האם צריך אישור גם של הוואקף? כל השאלות האלה מצריכות החלטה של הדרג המדיני”.

בנוסף, לפי הדיווח, עד כה לא התקבלה כל החלטה בנוגע לשיפוץ הקיר או החזרת האבן, שמשקלה מוערך בכ-400 קילוגרמים, בשל התסיסה המדינית שעלולה להיווצר מול הערבים.

גורם בכיר נוסף מסביר כי אחת מהבעיות ברחבה, שלדבריו “עלולה לגרום לנפילה של אבן נוספת”, היא העובדה שהבדיקה הקבועה נערכת ברחבת התפילה המרכזית בכותל כמה פעמים בשנה, אולם לא ברחבה של ‘עזרת ישראל’, בשל חוסר היציבות של האבנים במקום.

“קשה להרים שם מנוף”, אמר הגורם והסביר כי האופציה של הצבת פיגומים “תהיה תאונה מדינית”.

על הסיבות שהובילו לקריסה הנדירה של האבן, אמר עמית ראם, ארכיאולוג מחוז ירושלים ברשות העתיקות, ל’וואלה’: “זרימת מים, שורשים ושיחים שחדרו בין האבנים או כוחות פיסיקליים של אלפיים שנה”. לדבריו, “מתחת לאבן יש מעין תעלת מים שנחצבה מאוחר ביחס לשלב הבנייה של הכותל, והיא כנראה החלישה את האבן הספציפית הזאת וגרמה לנפילתה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות