“ילדותית והיפר-לאומנית”: ברק ממשיך להתכתש עם איילת שקד

אילה חסון שוחחה ב-103fm עם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ושמעה ממנו מדוע הוא מודאג במיוחד בימים אלו בנוגע למדינת ישראל • בין היתר הסביר לה מדוע חוק הלאום הרסני, ענה להאשמות קשות שהטיחה בו איילת שקד, וגם התייחס למצב הביטחוני הנפיץ ברצועת עזה • האם פניו חזרה לפוליטיקה?
חרדים 10
כ"ו אב התשע"ח / 07.08.2018 09:55

ראש הממשלה ושר הביטחון אהוד ברק מוטרד מאוד ממצבה של המדינה והדרך בה הממשלה הנוכחית מובילה אותה.

בראיון לאילה חסון ב-103fm ברק תיאר את תחושתו הלאומית: “בשנתיים האחרונות יש דהירה של ממשלה שהזנב שלה עשוי מבצלאל סמוטריץ’, מוטי יוגב, נפתלי בנט, איילת שקד ורבנים שמביאה למדיניות בה המדינה, כמו מחלה אוטואימונית, מסתערת על המוסדות והיסודות של הציונות בצורה בוטה. חוק הלאום הוא חוק עוקף מגילת העצמאות וחוק ההפרדה מספר אחד. הבאים יבואו בהמשך אם ניתן לזה לעבור”.

על אבי דיכטר שהיה ממייסדי החוק סיפר: “אבי דיכטר היה ראש השב”כ מצוין ולפני כן לוחם יוצא דופן בתושייתו בסיירת מטכ”ל, אך הוא משפטן בינוני ואולי פחות מזה. אינני יודע אם הוא התכוון מלכתחילה לחוקק חוק עוקף של הכרזת העצמאות או לקדם את חוקי ההפרדה בישראל. הכל כאן מתחיל ונגמר בנוסח.

“כאשר המבקרים לחוק כוללים לא רק אותי ואת נשיאת הקרן החדשה אלא גם את הנשיא ריבלין, בני בגין ודן מרידור פירושו שזה חוק הבל וחוק שלא דרוש. בני בגין הציע להוסיף לחוק הלאום את המשפט הבא: ‘מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי המושתת על יסוד החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל ומקיימת שוויון זכויות לכל אזרחיה ללא דת גזע ומין’ ועלתה השאלה מדוע לא לחוקק את מגילת העצמאות כפי שהיא עם החוקים המהותיים שבה.

“עצם ההשתמטות של הממשלה מלחוקק את המובן מאליו, שהיא ליבת מגילת העצמאות, מעידה על רצונה האמיתי של הממשלה”.

ברק הבהיר שהטענה שהמילה שוויון תפגע בחוק יסוד זכות השיבה היא מופרחת לחלוטין. “גם לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו לא הוכנס סעיף השוויון בגלל התנגדות המפלגות הדתיות שלא אפשרו להשיג רוב בכנסת. אותם אנשים, שמנטרלים כל הזמן את החוקים, הופכים את הדברים שהם נטרלו להסבר גאוני שלהם. זה מזכיר לי את הגאווה העצומה של נתניהו בפתיחות ללהט”בים בישראל כלפי חוץ ואת הפעולות כנגדם כלפי פנים. את הגאווה העצומה בזה שהיא מדינה דמוקרטית לצד התקיפה השיטתית של בית המשפט עליון”.

על דברי השרה איילת שקד שכינתה אותו פחדן על כך שהתנגד לחוק הלאום השיב: “לשרה הטרייה הזאת יש נטייה ילדותית. היא חושפת בורות מדהימה במהותו של בית המשפט העליון ובמהות של הריבון. על בית המשפט העליון לא מאיימים ברעידות אדמה ולא במלחמת רשויות אלא אם אתה חלק ממשטר פשיסטי.

“בשנים א’-ב’ בלימודי משפט לומדים שהריבון הוא העם ולא הרוב. במדינת ישראל אין הפרדת רשויות, הרשות המבצעת היא הרשות המחוקקת. החזון המשיחי-גזעני של הבית היהודי, שמאחוריו עומדים שרשרת רבנים כמו דב ליאור ויצחק גינזבורג הם היו מקורות ההשראה של המחתרת היהודית, של רוצח רבין וכיום של שורפי משפחת דוואבשה.

“העובדה שמפלגה קטנה ומצחיקה בגודלה מנסה להוביל את המדינה זה דבר הזוי. הם האיום, החזון המשיחי-גזעני-יהודי הוא האיום הקיומי היחידי על עתידה של הציונות.

“כמי שיצא לו להילחם על מדינת ישראל כאשר האיומים היו חיצוניים ולא פנימיים אני רוצה לומר לנציגי מפלגת המיעוט הזה, הבית היהודי, ולגבר והאישה שעומדים בראשם- אנחנו לא מפחדים משום דבר ומאף אחד. אני מציע לכם לחזור לתלם של דמוקרטיה פעילה או להסתכן בזה שהעם יעמד על רגליו ויחליף אתכם”.

כשנשאל אם נתניהו במקום להסתכל לכל הצדדים מביט רק ימינה לשרים בנט ושקד וכך גוזר את התנהגותו הסביר: “נתניהו מתבונן קודם כל למטה לתהום שעלולה לחכות לו אם היועץ המשפטי יגייס את מה שנשאר מעמוד שדרתו ויפעל כפי שהוא צריך בפרשות השחיתות.

“נתניהו נתון בתוך טרנס של איבוד השיפוט הקר שהיה בו בעבר. אני זוכר את הממשלה בה ישבנו יחד עם בני בגין, משה (בוגי) יעלון ודן מרידור ובה לא עלו הזיות שכאלה. ברגע שהיה עולה דבר הזוי נתניהו היה רואה את הרמות הגבה של הקבינט המצומצם של השמינייה והדבר הזה היה נולד ומת באותו רגע.

“בשלוש השנים האחרונות נתניהו מתחרה עם בנט על בייס דמיוני הזוי ונקלע למקום בו הממשלה בראשותו תוקפת את יסודות ומוסדות הדמוקרטיה הישראלית, את בית המשפט העליון, את החברה אזרחית והארגונים שלה, את התקשורת החופשית וגם את צה”ל, ערכיו ומפקדיו.

“אם לא נתעורר בזמן להגן על הדברים הללו שמבטיחים את עתידנו יש סכנה ממשית שהחזון המשיחי-קנאי-גזעני הזה יתרומם”. ברק הוסיף ותהה: “למה צריכים בכלל את חוק הלאום הזה? מניעים כאן בהדרגה חוקי אפרטהייד, חוקי גזע ולבסוף חוק טרנספר תוך כיפוף בית המשפט העליון”.

אילה התייחסה לדבריו: “אני פוגשת כל מיני אוכלוסיות שתומכות בדבר הזה. אני שומעת את הטקסטים שלך לעומת אוכלוסייה אחרת שהיא אולי הרוב במדינה שכן רוצה כאן את הדבר הזה. אולי יש כאן פער”.

“יש פער ולכן צריך להילחם על הציבור”, הבהיר, “נתניהו לא קיבל שום החלטה לאורך כל כהונתו אך הצליח ללוש את התודעה של חלקים גדולים בציבור ובמקום לראות את המציאות כמו שהיא, שישראל היא חזקה, אחרים רואים צללים על הקירות. הציבור לא אדיוטי אך בעבודה שיטתית לאורך שנים כשהאופוזיציה לא מגיבה מספיק נוצרת הסתכלות של הציבור דרך המשקפיים שגורמים לישראלי היחיד לשאול את עצמו אם הוא קודם כל יהודי או קודם כל ישראלי ואחר כך האם הוא אוהב או שונא ערבים. זה דבר הזוי”.

כשנשאל אם האיום הזה יותר מסוכן מהאיום האיראני השיב: “גם היום אני מייחס לאיום האיראני חשיבות עצומה אך מנסים כאן לגרור את ישראל לפינה אחרת לגמרי – לכיוונים משיחים-גזעניים-הזויים. המדינה כדמוקרטית חייבת להתגונן כנגדם”.

לסיום ברק נשאל מה מונע ממנו לשוב למערכת הפוליטית: “אני מוטרד מהכיוון שנמצאת בו המדינה ובכוונה רוצה להוציא את עצמי מהדיון. אני אעשה את כל שניתן כדי שכוחות יתגבשו וישלבו ידיים כדי להחליף את הממשלה הרעה הזו ולהביא במקומה ממשלה שתראה לנגד ענייה את השלמת הפרויקט הציוני-דמוקרטי בחזונם של בן גוריון, בגין, ז’בוטינסקי ורבין ולא את החזון האפל של הרבנים האפלים, סמוטריץ’, בנט ושקד.

“לא חשוב לי המקום שאהיה ברשימה ואם בכלל אהיה ברשימה כלשהי אלא ההגנה על המדינה. יש חבורה מובילה ובעלת ערך במחנה הציוני. אני מאוד מחשיב את אבי גבאי וציפי לבני ובקשר כמעט עם כל תנועות החוץ מפלגתיות שפועלות להחלפת הממשלה. עומדים בראשם אנשים יוצאי דופן עם רקע רחב בכל התחומים והלוואי ויכנסו למערכת הפוליטית בכל כוחם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות