דרעי הפעיל את חוק המרכולים: לא מאשר חוקי עזר בחמש עיריות

מנכ"ל משרד הפנים הודיע לחמש עיריות - מודיעין, ראשון לציון, חולון, גבעתיים והרצליה - כי לא נימקו את חיוניות פתיחת העסקים בשבת • יו"ר השלטון המקומי ברשת ב': "אף אחד לא יגרור אותנו לימי החושך" • דרעי: "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת"
אריה ריבקינד
כ"ד אב התשע"ח / 05.08.2018 19:18

משרד הפנים מפעיל את סמכותו בסוגיית שמירת השבת במרחב הציבורי, ומסרב לאשר חוקי עזר עירוניים שנחוקקו בחמש ערים במטרה לעקוף את חוק המרכולים.

מדובר בחוקי עזר שנחקקו על ידי עיריות מודיעין, ראשון לציון, חולון, גבעתיים והרצליה – שביקשו לאפשר פתיחת בתי עסק בשבת. כך דווח ב’כאן- רשת ב”.

מנכ”ל המשרד, מרדכי כהן, שיגר מכתב לרשויות, בו הבהיר כי הן לא סיפקו הסבר המניח את הדעת אודות חיוניות פתיחת העסקים בשבת.

במכתב ששלח מנכ”ל המשרד, מרדכי כהן, לרשויות הוא הבהיר: “משמעות הדברים כי אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך השנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בימי המנוחה, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת ‘פרס’ בדמות ביטול האיסור לפתיחת עסקיהם בימי המנוחה וקביעת אפשרות לפתיחת עסקים בימי מנוחה באיזור פעולתם. זאת אך ורק על רקע הפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לחוק העזר”.

שר הפנים אריה דרעי חיזק את דברי מנכ”ל משרדו: “אני רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף, הרשויות שפנו לחוקק חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים למסחר באופן גורף בשבת, לא הוכיחו צורך חיוני בכך, כפי שקובע החוק. יצויין כי האכיפה לגבי עסקים שפועלים בשבת, היא בסמכותה הבלעדית של הרשות המקומית. למשרד הפנים אין סמכות ויכולת לאכוף זאת”.

יו”ר השלטון המקומי, ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, הגיב על החלטת משרד הפנים ואמר שלא יוותר.

בריאיון ל’כאן הערב’  אמר: “ברור לנו שהם לא קראו ולא למדו את הדברים. מדובר במכתב שמעבר לפוליטיקה זולה של מפלגה סקטוריאלית של לקושש קולות לפני בחירות, אין פה שום קשר לפתיחת עסקים. העברנו את החוק לפני שבעה חדשים. עד היום השר לא פנה אלינו”.

ביבס הוסיף: “מישהו לחש לו שכדאי להדליק קצת את מערכת הבחירות כדי שנוכל לקושש כמה קולות. אם הם רוצים לגרור את זה למלחמה נלך למלחמה. אף אחד לא יגרור אותנו לימי החושך. נדאג שכל עיר שרוצה להפעיל את בתי העסק שלה תוכל לעשות זאת כנדרש”.

במכתב ששיגר ביבס לשר הפנים דרעי הוא איים כי יעתור לבג”ץ: “העיר מודיעין תשאר פתוחה ולא אתן לאף גורם פוליטי לגרור אותנו לימי החושך”.

עיריית ראשון לציון מסרה בתגובה: “מתכוונים להילחם על אישור התיקון לחוק העזר. תמוה בעינינו שמנכ”ל משרד הפנים נזכר להתייחס למכתב שנשלח אליו כבר לפני מספר חודשים. ההודעה של משרד הפנים חסרת משמעות כיוון שהעתירה עומדת לפתחו של בג”ץ”.

בתחילת השנה אישרה הכנסת את חוק המרכולים, לפיו יש לשר הפנים סמכות לבטל חוקי עזר עירוניים שיבקשו בעתיד לפתוח מרכולים בשבת בערים שבהן הם סגורים כיום.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות