בג”ץ לאגו”י: שנו את הסעיף שמונע מנשים להתמודד או שנאלץ להתערב

הרכב מורחב של שופטי בג"צ הורה ל'אגודת ישראל' למחוק מרצונה מתקנון המפלגה את הסעיף המונע התמודדות של נשים על מקום ברשימה, עד ה-2 בספטמבר • במידה ואגו"י תתעקש - בג"ץ יכריע בעתירה שהגישו נשים
אריה ריבקינד
י"ט אב התשע"ח / 31.07.2018 14:51

בית המשפט העליון הורה היום (שלישי) לאגודת ישראל להסיר מרצונה החופשי, עד ה-2 בספטמבר, מתקנון המפלגה את הסעיף הקובע שחברי המפלגה יכולים להיות גברים בלבד – ובכך יתאפשר שילובן של נשים כמועמדות ברשימת המפלגה לכנסת,  או שבית המשפט יכריע בסוגיה ללא שיהוי נוסף.

הדיון, שנערך בעקבות עתירתה של עו”ד תמי בן פורת, התקיים בהרכב מורחב וחריג של בג”ץ, בראשות הנשיאה חיות והשופטים מלצר, הנדל, פוגלמן וקרא.

במהלך הדיון, באופן בלתי צפוי, התפרצה רחלי רושגולד, ראש תחום חקיקה ב’נבחרות’, לעבר השופטים וקראה בדמעות: “אני יושבת פה בדיון ומדברים על טיעונים משפטיים עמוקים, בעוד אני מבקשת מכבוד השופטים לדון בפיקוח נפש! אני לא מצליחה להתאפק ומוכרחה לצעוק את אשר על לבי בשביל כל הנשים החרדיות, בשביל הבנות שלי, בשביל העתיד שלהן – כי כאן הוא יוכרע. אין לנו ייצוג בכל התחומים שנוגעים לנו: רפואת נשים, פגיעות, היגיינה. אנחנו שקופות”.

מיכל צ’רנוביצקי, יו”ר ‘תנועת עיר ואם’, אמרה: “זהו צעד חשוב במהלך ההיסטורי שמובילות ארגון ‘נבחרות’ והפעילות החרדיות לשילוב נשים חרדיות במפלגות החרדיות. ולכך שמפלגות בישראל בכלל לא יוכלו להציג רשימות לכנסת שאין בהן נשים”.

העתירה, שהוגשה על ידי עו”ד תמר בן-פורת במארס 2015, נוגעת לסעיף 6 (“חברות במפלגה”) בתקנון אגודת ישראל, ומופנית גם כנגד רשם העמותות שאישר תקנון זה, לפיו “חבר מפלגה יכול שיהיה: כל איש יהודי מבן 18 שנה ומעלה, שומר תורה ומצוות, הנמנה על החרדים לדבר ה’ ומזדהה עם אגודת ישראל ומטרותיה… מכפיף עצמו לדעת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ומקבל מרותה, אשר מוכן לקבל על עצמו תקנונה…”

עו”ד בן-פורת אמרה: “בבג”צ ניתנה היום הזדמנות לתת פסק דין היסטורי בנושא מעמד האישה. מרוח הדברים וכפי שעלה מדברי השופטים בדיון, עד כה נראה כי בג”צ סבור שהפרקטיקה של המפלגות החרדיות פוגעת קשות בזכויות נשים, ואנחנו אופטימיות שב-2 בספטמבר, כפי שהורה בית המשפט, יינתן פסק דין צודק.

“יחד עם זאת, נכבד את החלטת בית המשפט לתת הזדמנות לאגודת ישראל להסיר את הסעיף המפלה ולתקן את העוול בעצמה. אם לא תעשה כך, יתערב בית המשפט ויכריע”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מספרים, שכאשר נהג האדמו”ר ה’בית ישראל’ זצ"ל לצאת לטיולו היומי
    31/07/2018 16:36
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מספרים, שכאשר נהג האדמו”ר ה’בית ישראל’ זצ”ל לצאת לטיולו היומי ברחובות שכונת גאולה, פגש לעתים בבחורי ישיבת ‘חברון’, המטופחים והמבושמים, ונהג למחות בקול רם ולהגיב כלפיהם: “פוי, שטינקט ווי א מיידל” (אתה מסריח כמו בחורה).

    הסיפור מלמד אותנו על האדמו”ר זצוק”ל שאחרי שעבר את טראומת השואה, בה איבד כל משפחתו, ואעפ”כ החל יום יום לקדש מלחמות ומחאות למען ה”קדושה” בישראל, ולמען לימוד תורה כל הזמן, מלפני שחרית כשעה 4 בבוקר עד בערך 10 בלילה, מלחמות ומחאות היו למען התרחקות קיצונית ממיניות/ציונות וכ”ש מחרדקי”ם וגייסים המסיונרים של היום.

    וידוע שכל ימיו האדמו”ר זצ”ל הטיף בתחום זה לחסידיו, שהלכו והתרבו בשנות השישים והשבעים וכו’ ועכשיו רואים בחוש שגיוס בבני ישיבה זה פשוט הצינור לרשעים לשמד וזימה על בחורי חמד שלומדים תורת השם. חוץ מזה רואים בחוש שהדור הזה נתדרדר ברוחניות וכמעט שאין פוצה פה ומצפצף על שום פרצה שהיא נגד התורה, ובשמים יש ע”ז חרון אף גדול ר”ל, כמעט שאין היום “יהודים אמיתיים” רק קומץ קטן שהם המקדשים שם שמים ומוחים ברבים בלי שום מורא מבני אדם.

    “ברור כשמש” שכל אותם הפשרות שהמנהיגים והנציגים החרדים בכנסת המינים -המסיונרים -מזרע “עמלק” עושים עם הממשלה הוא רק בכדי שיוכלו לקבל כספים טמאים ותקציבים שונים, ואם לא היו לוקחים כסף מהמדינה בוודאי שלא היו גוזרים גזירות כאילו נגד הציבור החרדי” גדול המחטיאו יותר מן ההורגו.

  2. איזו חוצפה של הנשים הללו
    31/07/2018 21:32
    יעל
  3. גדולי ישראל קובעים ולא הן.
    הן תכנסנה לבית של הרבי מגור לקבל הוראות ולהתייעץ??…