שומפלבי, קרקובסקי ושרי רוט דנים: מי הפוליטיקאים המשפיעים? • צפו

'המשחק המרכזי - הדירוג לחודש יולי' עם העיתונאי אטילה שומפלבי בערוץ הכנסת • פרשנים אורחים: יואב קרקובסקי מתאגיד השידור 'כאן' ושרי רוט, הפרשנית הפוליטית של חרדים 10 • סקר דעת קהל וניתוח ההופעות התקשורתיות של חברי הכנסת, לצד דירוג חברי הכנסת והשרים בחודש החולף
חרדים 10
י"ז אב התשע"ח / 29.07.2018 01:32

 בתוכנית האחרונה בערוץ הכנסת הנוכחי, או כפי שהגדיר זאת המנחה, אטילה שומפלבי “המשחק המרכזי בפעם האחרונה – דירוג סופי של חודש יולי” הוא דן עם  העיתונאי יואב קרקובסקי מתאגיד השידור ‘כאן’ ועם שרי רוט , הפרשנית הפוליטית של חרדים 10, בשאלה החודשית: אז מי היו הפוליטיקאים המשפיעים החודש?

הדרבי

יואב קרקובסקי: מיהו באמת ראש ממשלת הימין במדינת ישראל? על פניו הציבור בחר בבנימין נתניהו, כבר קדנציה רביעית, אבל מיהו ראש הממשלה האמיתי? ב. סמוטריץ’. זהו הדרבי האמיתי, נתניהו נגד סמוטריץ’, ומה שרוצה סמוטריץ’ שיקרה, זה מה שיקרה.

אם לא מספיק לך חוק ההסדרה, אם לא מספיק לך ביטול מתווה האו”ם לטיפול במבקשי המקלט, קח את מה שנאמר השבוע לגבי חוק הפונדקאות. השבוע צייץ בצלאל סמוטריץ’: ‘לא יקום ולא יהיה’, הוא קובע, על פיו יישק דבר, והוא מנווט, הוא הסמן הימני ונתניהו אחריו.

שרי רוט: טוב, שבנט לא ישמע אותך, אני מקווה… הדרבי שלי הוא ירושלמי, תראה איך החרדים משפיעים גם שם. הדרבי הוא בין זאב אלקין, שנתניהו…בערך המליץ עליו (קרקובסקי, זו הייתה המלצה חמה?…קרקובסקי: זו הייתה המלצה באין ברירה) לבין משה ליאון, המועמד מהפעם הקודמת, מי שעמד מול ניר ברקת והפסיד במעט מאד קולות, ושוב החרדים קובעים.

אלא מה הבעיה? שהחרדים היום לא בראש אחד. יש את החרדים של דרעי, יש את החרדים של גפני, יש את החרדים של ליצמן, יש את החרדים של מאיר פרוש – כל כך הרבה קולות חרדים יש…

אטילה: למה זה כל כך חשוב, הקרב הזה?

שרי: זה חשוב לניר ברקת, ששם את יהבו על הארגזים שיעביר לו אלקין בפריימריז, זה חשוב גם…לתושבי ירושלים.

קרקובסקי: וזו מערכת הבחירות המוניציפאלית היחידה שהיא באמת מעניינת…

אטילה: הדרבי שלי הוא נתניהו מול בנט. אז נכון שסמוטריץ’ משפיע על בנט, ובנט משפיע על נתניהו, אבל זה הקרב. ולא רק בגלל הקרבות על החקיקה, אלא בגלל שנתניהו, כפי שאני מבין את זה, החליט לחסל את הבית היהודי. לגמור את המפלגה הזו, לגמור את בנט, לגמור את איילת שקד, להעלים אותם, לבלוע אותם בתוך הליכוד, הוא מפנטז על 40 מנדטים וכדי שזה יקרה או לפחות יהיה קרוב לזה הוא חייב לחסל את בנט.

ולכן דוד ביתאן זורע אש ותמרות עשן בתוך הבית היהודי, עם כל מיני דיבורים על זה שאיילת שקד עוברת לליכוד. ואנחנו רק מתחילים לראות את המלחמה הזו.

הגול העצמי

שרי רוט: נפתלי בנט, לטעמי. ביבי למעשה לא השאיר לו שום דבר, אפילו מנסה לגנוב לו את המלכה אשר איתו בבית, את איילת שקד…

יואב: הגול העצמי שייך, לטעמי, לדמות אחרת. נא להכיר את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שכמו שהתנהג באחרונה זה כמו טירון פוליטי. למה? כי אם אתה רוצה לפרק את הממשלה בחודש מרץ בגלל ענייני התקציב, ואתה אומר, אנחנו רוצים מהר מהר את חוק הגיוס, הדבר הזה מייצר עסק בלתי אמין בעליל והוא הופך להיות שותף בעייתי. עד לפני מספר חודשים הוא היה המשענת הרחבה ביותר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם משברים קטנים, שרובם היו בתיאום. כיום ליצמן הוא משענת קנה רצוץ.

אטילה: יאיר, תתכונן…

שרי: והיו אמירות ברורות של ביבי השבוע, בעניין הזה.

אטילה: הגול העצמי שלי הולך למר נתניהו, לא בגלל שאני חושב שסקרים שמתפרסמים בעת הזו מראים משהו באמת, אבל! קודם כל יש ירידה של כחמישה מנדטים, אבל שימו את זה בצד, שימו לב מה היבריס גורם לראש הממשלה לעשות. אפרופו חוק הפונדקאות, זה הוציא אלפים לרחובות.

יואב: זה לא היבריס, זה סחרור… הוא רצה את הרשתות החברתיות, הוא שמע בבית ומהצייצנים שעומדים לצידו שזה חשוב, שהחיבור עם אוחנה יעשה טוב.

אטילה: לא בטוח שהציבור היה רץ אחרי זה, אבל שים לב שרוב הציבור במדינה הוא בעד ציבור המיעוט הזה. ובעד הקהילה הגאה. נדמה שהפעם נתניהו עשה טעות, הפער הזה שבין הוידאו לבין ההצבעה היה כזה גדול שרבים נפלו לתוכו.

שרי: ואולי החרדים ישלמו על זה בפעם הבאה.

כובש השער

יואב: אני חזור אל הבן אדם שמבחינתי הוא ראש הממשלה האמיתי, בצלאל סמוטריץ’, הוא אחד מחברי הכנסת הבולטים ביותר בכנסת הזו, לאו דווקא לטובה, אבל הדרך שהוא מתווה – איתה הולכת הממשלה הזו. גם בנושא חוק הלאום, כשכעת ראש בראש מול העדה שהעם היהודי כרת איתה ברית דמים. כמדומני, שהשנה הזו היא ‘שנת סמוטריץ”, לטוב ולרע.

שרי: אני לא בטוחה שיואב יודע בדיוק מה הסמוטריץ’ רוצה, אם הוא היה פה קובע…

יואב: אני יודע.

שרי: לדעתי אתה מייחס לו מדי הרבה קרדיט, הוא לא השיג אפילו פרומיל ממה שהוא רוצה.

יואב: הוא בדרך… ראו הוזהרתם.

שרי: מבחינתי כובשת השער היא איילת שקד, שהיא רוצה פחות מסמוטריץ’, היא הרבה יותר ממלכתית, היא עושה מהפכות לאט אבל בטוח, היא פחות הזויה בדעותיה הימניות, לפחות לעומת סמוטריץ’, ואפילו הליכוד מדבר בה נכבדות. אני לא שותפה לקונספירציה לפיה דוד ביתאן בשליחות ביבי הלך ושיבח אותה כדי לנסות לפרק את הבית היהודי. אני חושבת שמשבחים אותה באמת, כי אתה שומע שבחים עליה חוצה מגזרים.

יואב: כובש השער שלי הוא נשיא המדינה ראובן ריבלין, שטמן את ידו בביצה הפוליטית ברגע השיא, ברגע הכי נדרש, כאשר קול של אחדות, של שפיות, היה נדרש כדי לאפס את הח”כים ולתת משקל עודף לטובת ההיגיון ומה שמדינת ישראל החופשית והליברלית מסמלת.

יואב: כן, הוא הליכודניק האחרון. החרות’ניק האחרון.

שרי: בגין מתהפך בקברו ברגע זה, יתכן…

ולדירוג

מה חשב הציבור? מנחם לזר מחברת פאנלס פוליטיקס:

במקום השלישי – איציק שמולי עם 5 נקודות, במקום השני יואל יולי אדלשטיין עם 5.3 נקודות ובמקום הראשון ח”כ אורלי לוי אבוקסיס עם 5.7 נקודות.

ומי הושמעו הכי הרבה בחודש יולי?

מני אברהמי מחברת ‘יפעת מידע תקשורתי’:

במקום השלישי – איציק שמולי עם 59 הופעות, במקום השני – יואב קיש עם 60 הופעות, ובמקום הראשון יאיר לפיד עם 100! הופעות.

אטילה: יאיר לפיד, היכן היית?

שרי: חזר לארץ…

יואב: אני לא בטוח שהדיבור אצלו כל כך מועיל…

הדירוג של יואב:

במקום השלישי – בראשית הקדנציה שלו הוא היה, איך נאמר, הרבה מאד ליד, וגם עכשיו לא מצליח לפגוע, אבל בולט בפעילותו – ח”כ אמיר אוחנה, ראש החוג הגאה בליכוד – הוא מאד בולט גם במישור המאד ימני, המאד מתקרב, שלא לומר מתחנף, לראש הממשלה בנימין נתניהו.

במקום השני – ציפי לבני, ראשת האופוזיציה המחודשת, מי שידעה לעשות חיים קשים ביותר לראש הממשלה.

אטילה: לאחר הרבה שנים שאנחנו מסקרים את ציפי לבני, בפעם הראשונה אתה רואה מהלך פוליטי חכם שלה.

שרי: בלי זיגזג.

אטילה: היא השיגה את מה שהיא רוצה.

יואב: נכון, והיא הצליחה לייצר הנהגה דו-ראשית במפלגת העבודה, עד יום הבחירות. וזה גם משהו. ומבחינתי ח”כ הבולט ביותר בחודש האחרון, ומי שעושה עבודה קשה מאד גם מאחורי הקלעים, הוא ח”כ משה גפני, דווקא בהיבט כמו חוק הגיוס שבו ידע למקם את השינוי/הבדל/בידול בינו לבין ליצמן.

סוף סוף אתה מבין באמת מהו ההבדל בין אגודת ישראל לבין דגל התורה. יש הבדל אמיתי באינטרסים, במדיניות ובאידיאולוגיה, וכל הכבוד לו.

שרי: הוצאת לי את המילים מהפה…

אטילה: פתאום הסברת לי שיש הבדל בין שתי המפלגות הללו…

שרי: חשבת שכולם שחורים?

אטילה: לא, אני לא חושב ככה אף פעם.

שרי: דגל הייתה פרגמטית ביותר.

הדירוג של שרי:

נתחיל במקום השלישי – ח”כ שולי מועלם. אולי לא שמתם לב אבל היא הצליחה להביא לכנסת משהו שמבחינת הציבור החרדי לא ייאמן. חב”דניקים לצד משיחיסטים. ומי שמכיר את האמוציות בין שני הציבורים הללו לא מאמין שדבר כזה קרה. אני חושבת שוותיקי העיתונאים החרדים שפשפו עיניים בתימהון. תחת קורת גג אחת היא הביאה כיפות ‘יחי אדוננו’, משהו שחב”דניק ממסדי רגיל פשוט לא מסוגל להכיל. עמד פה מתי טוכפלד, חב”דניק משיחיסט, והשר כץ אמר אמירה שהקפיצה המון מהנוכחים: ‘הוא הנציג שלכם בכנסת’. היא עשתה את זה ובגדול.

במקום השני – ח”כ מנחם אליעזר מוזס. מי שעמד מול כל מיקרופון שהניחו בפניו והסביר למה חוק הגיוס של משרד הבטחון מצוין. ואז, ביום אחד, כשהוא שומע את מועצת גדולי התורה החסידית אומרת שזה לא מצוין, פתאום אותו מוזס, מתחת לכל עץ רענן ומול כל מיקרופון, מסביר כמה החוק הזה הוא רע. ‘רבנים אמרו’, הוא הסביר לי.

אטילה: באחת מהתוכניות פה גילינו שהוא ואני מאותו שטייטעל…

שרי: ובמקום הראשון – ח”כ יעקב מרגי. הוא עשה לאחרונה צעד, שאני מקווה שלא יעלה לו בחייו הפוליטיים. הוא העז לכתוב מכתב, שהופנה לשר החינוך נפתלי בנט, עם שחיתויות שקיימות במערכת החינוך של הסמינרים החרדים. איך עושים שטיקים שקשורים לזה שלוקחים ילדה רגילה והופכים אותה למוגדרת כחינוך מיוחד, רק כדי לקבל כמה שקלים. את הדבר הזה הוא פשוט העלה על הכתב, הוציא כביסה מלוכלכת החוצה, מה שנחשב ‘חמור מאד’ ואני חוששת לעתידו… למרות שהשלום הספרדי והרב עמאר, יעזרו לו.

הדירוג של אטילה:

במקום השלישי – ח”כ יואב קיש, שהיה בשיא המאבקים גם על חוק הגיוס וגם על חוק הלאום, בכל מקום אפשרי הוא התראיין, גם כמוציא לפועל של נתניהו, כמדומני שהוא כוכב עולה בליכוד.

במקום השני – ח”כ דוד ביתאן, איזה קאמבק! אני מוכרח לתת לעצמי טפיחה על השכם, כי זה קרה אצלי בתוכנית לפני מספר שבועות, עם סיפורי איילת שקד, אבל איך אתה רואה שהאיש הזה רלוונטי וחזק ומשפיע, עם כתב אישום מעל לראשו, וכמובן שהרבה מאד אנשים מגלגלים עיניים, מה פתאום אתם מדברים איתו… אבל זכותו של בן אדם להביע את עצמו.

שרי: כל עוד לא הוכחה אשמתו, הוא זכאי.

אטילה: האיש ממשיך לבחוש בעוצמה ובכל הכוח.

במקום הראשון – ח”כ ציפי לבני, אל תזלזלו בדבר הזה. ציפי לבני היא שרוניסטית, ושרון אמר פעם, תמיד תישארי על הגלגל.

יואב: רק שבנקודת זמן אחת, כשחטפה את תבוסת חייה..

שרי: מול שאול מופז…היא חזרה למטבח.

אטילה: היא למדה את הלקח. יואב, אתה הרי יודע כמה פעמים קטלנו אותה על זה שהיא לא יודעת להוציא לפועל שום מהלך.

יואב: יש לה את זה.

שרי: לא היה לה את זה, הגיל עשה לה טוב, פוליטית.

אטילה: פעם ראשונה היא אמרה לגבאי, מה שאתה רוצה, אתה יכול להיות משיח בן דוד ומצידי אלוקים, עכשיו נראה מה יהיה. עם הסקודה והמאבטחים, והתואר…

סיכום שקלול סקרים, נתונים ופרשנים:

הח”כים:

במקום השלישי – ח”כ אורלי לוי אבוקסיס, עם 4.2 נקודות

במקום השני – ח”כ ציפי לבני וח”כ איציק שמולי, עם 4.3 נקודות

ובמקום הראשון – ח”כ יואב קיש, עם 4.4 נקודות.

השרים:

מנחם לזר מנכ”ל פאנלס פויליטיקס:

במקום השלישי – ראש הממשלה בנימין נתניהו עם 4.7 נקודות

במקום השני – השרה איילת שקד עם 4.8 נקודות

ובמקום הראשון – השר ישראל כץ עם 5.2 נקודות!

אטילה: שימו לב, כץ עבר את נתניהו!

יואב: יש מקום אחד בעולם שבו ישראל כץ עובר את נתניהו!

שרי (בחיוך): נו, סתם סוגרים את המקום הזה?

אטילה: בחודש שעבר נתתי לכץ את אחד המקומות הגבוהים בדירוג, בגלל שהאיש התחיל להיות המדינאי והביטחוני סט של הליכוד. הוא ממצב את עצמו, מספק כותרות, נדמה לי שאנחנו רואים פה תופעה מאד מעניינת לגבי ישראל כץ, על היום שאחרי, אם יהיה יום כזה, נניח ב…2090…

יואב: גם הוא שרוניסט.

מני אברהמי, מנכ”ל יפעת מידע תקשורתי עם חשיפת השרים:

במקום השלישי – השר נפתלי בנט עם 104 הופעות

במקום השני – שר הבטחון אביגדור ליברמן עם 190 הופעות

ובמקום הראשון – ראש הממשלה בנימין נתניהו עם…402 הופעות!

דירוג השרים  -שרי:

במקום השלישי – השר אריה דרעי. קראתי השבוע מסמך בן 7 עמודים שכתב אחד מהמשפטנים המבריקים בלשכתו ליועץ המשפטי, הוא חלק על דעתו בקשר לחוק האימוץ, ותהיתי האם דרעי מבין מילה מכל הנכתב שם. שאלתי גורם משפטי בכיר, שענה לי: אני לא בטוח שיש עוד הרבה שרים שמבינים כזה מסמך כמו דרעי. ואני נזכרת שבקבינט מחמיאים לו על הבנה בענייני בטחון, אז תשמע, שווה מחמאה.

במקום השני – סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. לא משנה אם אנחנו אוהבים את זה או לא, האיש עשה שרירים ובעצם ניצח גם את חבריו החרדים, גפני ודרעי, וגם את נתניהו. היה שלב שבו דרעי וגפני נסעו במכונית ללשכת נתניהו ואמרו לו: אנחנו מוכנים להישאר בקואליציה למרות שארבעת גמדיו של ליצמן יפרשו. נתניהו לא רצה, פחד שעושים לו תרגיל מסריח סטייל התרגיל המסריח, והוא הרי פחדן, אבל ליצמן בסוף ניצח.

יואב: לא לגמרי.

אטילה: חבר’ה, זה לא כזה משנה. הציבור החרדי מצביע אוטומטית למפלגות החרדיות, הם לא מפסידים ולא מרוויחים מכלום. והם יהיו בכנסת הבאה…

שרי: לא! זו השאלה. כי במקום הראשון אני שמה את בנימין נתניהו, שהשבוע, לראשונה בקדנציה הזו, שמעתי בסביבתו אמירות מאד קשות על מה שאמר על החרדים, משהו בסגנון, ולא אגיד את המילים המדויקות, אבל בסגנון ‘נמאס לי מהם’!

אטילה: מהחרדים?

יואב: כן!

אטילה: טוב, זה היה בשבוע של ההומואים.

שרי: כן, אבל תחילת התחושה הייתה כבר בחוק המרכולים. כשזה הגיע לחוק הלאום, נתניהו דפק על השולחן, ואמר, עד כאן!

יואב: אתחבר למה שאומרת שרי. בפברואר 2012 אמר לי שר מאד בכיר, שהוא גם שר בכיר היום: נתניהו החליט, הקואליציה הבאה ללא חרדים. עובדתית היתה קואליציה ללא חרדים.

אטילה: טוב, הוא פירק את הדבר הזה אחרי שנה ושמונה חודשים.

יואב: נכון, אבל אני מרגיש שנתניהו מתקרב לקראת התחושה שהייתה לו אז.

שרי: ואולי לא, כי ברגע האחרון, נתניהו דפק על השולחן בקשר לחוק הלאום, ואמר להם ‘עד כאן’, והם התעשתו. אולי כי פחדו מאיבוד הקואליציה הבאה.

דירוג השרים  – יואב:

 במקום השלישי – איילת שקד, מהסיבות לפיהן נתת לה מקודם, שרי, את כובשת השער. היא באמת עושה שינויים אמיתיים במבנה מערכת המשפט, היא עושה את זה בפועל, לא בדיבורים ולא בהצהרות, כמו חוק הלאום הדקלרטיבי שהליכוד מקדם. וועדת מינוי שופטים, שינוי מציאות. ולכן היא אולי הסחורה הלוהטת ביותר בשוק הימין, ולא סתם דוד ביתאן ואחרים רוצים אותה.

במקום השני – נפתלי בנט, ולו אני נותן בגלל הבולטות שלו. הוא הפגין ממלכתיות בקשר למצב בדרום ובצפון, למרות שניסה להוביל את נתניהו למבצעים צבאיים בעבר. נקודה אחת אישית – בחודש הזה קיבל החלטה לתקן את העוול שעשה קודמו בתפקיד שי פירון בנושא שקרוב מאד לליבי – לימודי השואה. הוא מחזיר את הבגרות בלימודי השואה למערכת החינוך.

ובמקום הראשון – המדינאי היחיד במדינת ישראל, באמת, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אטילה: אני מתקן אותך. פוליטיקאי יחיד במדינת ישראל, מדינאים יש עוד כמה נוספים.

יואב: אני אומר לך, הוא היחיד שיש לו פלאפון פתוח בבית הלבן, בקרמלין. היו ראשי ממשלות במדינת ישראל שיכלו להזמין לכאן ראשי ממשלות, אבל לא היו מתווכים בין הבית הלבן לקרמלין. הוא מתרגם לאנגלית אירופאית את האנגלית האמריקאית הרפובליקאית והמאד לא ברורה של טראמפ. ואגב, הנאומים של טראמפ באנגלית הרבה פחות מרשימים מהנאומים של נתניהו באנגלית. אז במישור הזה, בחודשים האחרונים נתניהו קוצר הצלחות מדיניות כפי שאף ראש ממשלה בעבר לא עשה.

דירוג השרים  – אטילה:

השלישיה שלי – במקום השלישי שר הבטחון אביגדור ליברמן. אני לא בטוח שזה שהוא כזה ממלכתי ואחראי ומבוגר ייתן לו מנדטים…

יואב: הוא התאושש קצת.

אטילה: לא רואה את המרכז רץ ונוהר אחריו. אבל רואים פה התבגרות מסוימת אצל פוליטיקאים, ואני אוהב פאזות כאלו של נבחרי ציבור שמתבגרים.

יואב: חליפת הבטחון מתאימה לו.

אטילה: זה מרתק. והוא נותן גיבוי מטורף ומדהים לרמטכ”ל. כמה שהוא היה ילד מופרע בחוץ, ככה הוא נותן היום גיבוי ממלכתי.

במקום השני – כמובן איילת שקד. בואו, זו שחקנית קשוחה, פופולארית, מאיימת אפילו על הבוס שלה.

שרי: אבל בחכמה…

אטילה: היא שחקנית פוליטית חדשה ומדהימה ומטלטלת מפעם לפעם את מערכת המשפט. לטוב או לרע, זהו נושא לתוכנית אחרת.

במקום הראשון – קרקובסקי כבר אמר הכול, ואין לי אלא להסכים – נתניהו גם פוליטיקאי וגם מדינאי שמשחק על כל המגרשים בכל העולם, אי אפשר לקחת לו את זה. יש דברים אחרים גרועים שהוא עושה, אבל בתחום הזה, האיש בהחלט בולט.

הדירוג הסופי:

במקום השלישי – ליברמן ובנט עם 4.4 נקודות

במקום השני – איילת שקד עם 4.5 נקודות

ובמקום הראשון – ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפער משמעותי, 5 נקודות.

יואב: אז אולי בסקר הצליח כץ לדלג על נתניהו…

שרי: אבל לא בחיים האמיתיים…

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    התביישתי בשביל שרי רוט והחרדים
    30/07/2018 04:05
    יעקב
  1. סוף סוף נותנים איזה במה קטנטונת לציבור החרדי ובמקום לעמוד על שלנו בצורה ראויה אנחנו מסתכלים על כל העולם מנקודת המבט הצרה החרדית.
    מובן מאליו ששני השמאלנים יצחקו וישימו ללעג כל דבר שהימין יעשה, אבל משרי רוט ציפיתי לא להיות נגררת אחריהם, ולא רק לדבר על הציבור החרדי אלא בכלל על השקפת העולם מנקודת מבט תורני, וכשזה מגיע לשלימות העם והארץ לא להתבלבל ולדבר נחרצות, רק נראה ששרי רוט ממשיכה את הקו של דגל התורה שהיא פשרנות בשלימות הארץ העיקר תקציבים לישיבות