25 שנה לזיכוי של דמיאניוק • דליה דורנר: “ראיתי בעיניים שזה הוא”

השופטת בדימוס דליה דורנר, שהיתה חלק מחבר השופטים, סיפרה בראיון לרשת ב' על ההרשעה - שבסופו של דבר לא התקבלה בערעור: "המשפט ארך שנה קשה בחיים שלי. זה היה נורא לראות את הדברים האלו"
חרדים 10
י"ב אב התשע"ח / 24.07.2018 12:22

שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר, התייחסה בראיון שהעניקה לרשת ב’ למשפטו של ג’ון איוואן דמיאניוק, משפט שטלטל את המדינה – היום לפני 25 שנה.

דורנר אמרה בראיון: “אייכמן היה רוצח מאחורי שולחן הכתיבה, איוון האיום רצח במו ידיו, היה מפעיל תאי הגזים, האכזרי שבאכזרי. המשפט ארך שנה קשה בחיים שלי. זה היה נורא לראות את הדברים האלו. מה תתן לו? מאסר עולם – זה לא יבטא את גודל הזוועה”.

דורנר תיארה: ”יושבים יום יום, חמישה ימים בשבוע, בהרכב ברשות דב לוין ז”ל, צבי טל, ושומעים ניצולים מה חוו וזה קשה מאוד, אנשים זיהו אותו ולא ישכחו את זה בחיים”.

דמיאניוק הכחיש לאורך כל המשפט כי הוא ”איוון האיום”.

דורנר: ”מה ששכנע אותנו שהוא האיש, כי שמענו 11 ניצולים שזיהו אותו ושלא ישכחו אותו. הביאו מומחים שזו תמונה שלו והא אמר שזה מזויף, וראיתי אותו בעיניים שזה הוא. בין המזהים היה איש SS שזיהה אותו ופחד להגיע לארץ פן נעמיד אותו לדין ואז כל בית המשפט נסע לברלין כדי לחקור אותו”.

ג’ון איוון דמיאניוק היה אוקראיני שהואשם בביצוע פשעי מלחמה נגד יהודים בתקופת השואה. הוא נחשד כי כונה “איוואן האיום” ממחנה ההשמדה טרבלינקה, הורשע ונידון למוות בבית משפט מחוזי בישראל בשנת 1988, אך בערעור בפני בית המשפט העליון הוא זוכה בשל ספקות באשר לזיהויו כ”איוואן האיום”.

בשנת 2011 הורשע דמיאניוק על ידי בית משפט בגרמניה באשמת סיוע לרצח של כ-29 אלף איש בעת ששירת במחנה סוביבור ונגזרו עליו חמש שנות מאסר. דמיאניוק הגיש ערעור על ההחלטה, אך מת בטרם נידון הערעור ועל כן על פי החוק הגרמני האישומים נגדו מבוטלים והוא נחזק כזכאי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    משפט דמאניוק
    25/07/2018 06:42
    בוקר טוב דליה
  1. במקום לנהל משפט רק על שאלת הזיהוי, ניהלת הצגה שלמה על פשעי השואה. אויסה בסוייה.