עימות חזיתי בין היועץ לדרעי. ומי בא לעזרת השר? המשפטן סמוטריץ’

הפרקליטות תגיש היום לבג"ץ עמדה מעודכנת בסוגיית הרישום בתעודת הלידה של ילדים שאומצו על ידי זוגות החיים שלא לפי ההלכה • סמוטריץ' ליועץ: ניסיון פסול להכריע באמצעים משפטיים עוקפי דמוקרטיה בשאלה ערכית-חברתית ראשונה בחשיבותה - שבחרת לשתף איתו פעולה
אריה ריבקינד
י"א אב התשע"ח / 23.07.2018 13:54

פרקליטות המדינה תגיש היום (שני) לבג”ץ עמדה מעודכנת בסוגיית הרישום בתעודת הלידה של ילדים שאומצו על ידי זוגות החיים שלא לפי ההלכה. זאת לאחר ויכוח ממושך בין היועץ המשפטי לממשלה ד”ר אביחי מנדלבליט ושר הפנים אריה דרעי.

השר דרעי, שלא היה מוכן בשום אופן כי עמדת המדינה, על אף שהיא מנוגדת לעמדתו, תציג אפשרות לקרוא לזוג שכזה ״אב ואב״ בתעודת הלידה, התעקש שגם בעמדת היועץ המשפטי, שהוא כאמור מתנגד לה כפי שציין בכתב לבית המשפט, יופיע רק המונח “שם ההורה”.

על פי העמדה המעודכנת, עמדת המדינה שתוצג לבג”ץ תהיה שבתעודת לידה שכזו לא ירשם פעמיים סעיף “שם האב” או “שם האם”, אלא “שם ההורה” וכך ירשמו בני הזוג.

עם זאת, הסכים היועץ להורות לפרקליטות המדינה להציג בפני בית המשפט העליון את עמדתו של שר הפנים אריה דרעי במלואה, המבקשת לדחות את העתירה באופן מלא, ועומדת בניגוד מוחלט לעמדת המדינה “המופרכת והמונעת מהשפעות פוליטיות ולא מקצועיות”, לטענת דרעי.

מי שהצטרף לעמדת שר הפנים, הוא ח”כ בצלאל סמוטריץ, משפטן בעל תואר שני במשפטים – שבמכתב ששיגר ליועץ המשפטי לממשלה תקף אותו על שהוא משתף פעולה על “ניסיון פסול” לקדם את ‘השוויון המלאכותי’ שלא דרך הכנסת:

“מפרסומים הבוקר בכלי התקשורת השונים אני למד כי החלטת להציג בבג”ץ שבנידון עמדה הנוגדת לזו של שר הפנים (אשר בה תומך גם משנך, עו”ד רז נזרי), וכי הנך מבקש לכפות על שר הפנים, בניגוד ללשונם הברורה של החוק והתקנות, לרשום בתעודת הלידה החלופית את שמם של שני בני זוג מאמצים, למרות שאין מדובר באיש ואשתו.

“זאת ועוד, מן הפרסומים עולה כי שר הפנים ביקש שתאפשר לו לייצג את עצמו בהליך ולנסות לשכנע את בג”ץ בצדקת טיעוניו, וכי אתה מסרב לכך ומוכן לאפשר לו רק לצרף את עמדתו במכתב שיצורף לעמדתך שתוגש כעמדת המדינה.

“בשיטתנו האדברסרית, המבוססת על הצגת הטיעונים בידי המתדיינים וניסיונם לשכנע את השופטים, יש חשיבות להצגת העמדה המתנגדת לרישום שני בני הזוג בתעודת הלידה בורה שבה יינתן לה המשקל הראוי ולא רק בכדי לצאת ידי חובה. ברי כי בצירוף עמדתו של השר כמכתב נלווה לעמדתך, שעה שעמדתך מוצגת ‘כעמדת המדינה’, אין בכדי לתת מענה לצורך זה”.

סמוטריץ’ מצהיר במכתבו: “הריני להודיעך כי ככל שתסרב לאפשר לשר לייצג את עמדתו באמצעות ייצוג חיצוני בכוונתי, בה”ע ובלנ”ד לפנות לחברי כנסת נוספים לבקש יחד איתם להצטרף כמשיבים בעתירה בכדי להציג את עמדתו של שר הפנים דבר דבור על אופניו בכתב ובעל פה”.

סמוטריץ’ מדגיש: “אין מדובר בסוגיה פרטית הנוגעת לשאלה של זכויות אדם, כפי שמנסים העותרים להציג, אלא בשאלה ערכית-חברתית ראשונה בחשיבותה הנוגעת למבנה המשפחה ונתונה במחלוקת ציבורית עזה. הניסיון להכריע בה באמצעים משפטיים עוקפי דמוקרטיה ולקדם את ‘השוויון המלאכותי’ שלא דרך הכנסת, הוא ניסיון פסול שאין לי אלא להצר שבחרת לשתף איתו פעולה”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יישר כוח גדול לסמוטריץ
    23/07/2018 21:36
    אברהם
  1. אתה מוכיח כל הזמן אמונה, תבונה ואומץ.
    הגוש שלך עם אריאל יכולים להתחבר יפה עם אלי ישי ולהתעצם ביחד,
    יבואו איתכם עוד הרבה

  2. אחדות, זה הכי מה שחסר היום
    23/07/2018 21:42
    אברהם
  3. כל הקיצונים, ההזויים והמצורעים מתחזקים רק בגלל שאנחנו שומרי תורה ומצוות לא מתאחדים. כנראה שלחלק מאיתנו זה לא איכפת,,, עצוב מאוד,,,
    ההנהגה היותר נבונה ביחד עם הרבנים צריכים להוביל מהלך אחדות גדול,
    הפגנות בתוכנו מגונה ומאוסה,,, תצטרפו כולם לדרישה לאחדות