היסטוריה בקרקוב • לראשונה חזנים צעירים הופיעו בקונצרט היוקרתי

מאות השתתפו בקונצרט החזנות היוקרתי בבית הכנסת 'טמפל' שברובע היהודי בקראקוב • השנה תפסו את מקומם של החזנים הוותיקים - חזנים צעירים • גלריה
נחמן וייס
ד' תמוז התשע"ד / 02.07.2014 00:39

מי שנקלע בראשית השבוע לרחוב מיודובה 24 ברובע היהודי קז’ימייז’ שבקראקוב, לבטח תהה אם הוא נמצא בקראקוב שבפולין או שהוא עומד ברחוב קינג ג’ורג’ בירושלים, בכניסה הראשית לבית הכנסת הגדול, דקות אחדות לפני תחילת התפילה ההמונית של סליחות הראשונות.

מאות מתושבי קראקוב, יהודים ושאינם יהודים, תיירים ומקומיים כאחד, השתתפו השבוע בקונצרט החזנות היוקרתי שהתקיים בבית הכנסת ‘טמפל’ שברובע היהודי בקראקוב.

הקונצרט התקיים במסגרת ‘פסטיבל התרבות היהודית’ בקראקוב, אשר הפך להיות אחד הפסטיבלים המוערכים ביותר למוזיקה ותרבות יהודית.

הפסטיבל שמארח למעלה מ-200 מופעים, הוקם בשנת 1988 על-ידי יאנוש מאקוך – גדול משמרי מורשת יהדות פולין. מאקוך הקים את הפסטיבל במטרה לגשר דרך שפת המוזיקה בין התושבים הפולנים ליהודים, ובכדי להעניק במה ראויה לתרבות היהודית, בפרט לתרבותם של יהדות פולין מלפני השואה.

עם שנות קיום הפסטיבל, הפך קונצרט החזנות שבו, למסורת שחוזרת על עצמה שנה בשנה, בהשתתפותם של גדולי החזנים והמוזיקאים מכל העולם.

חידוש מרענן התקיים השנה, כשאת מקומם של החזנים הגדולים והוותיקים, תפסו חזנים צעירים – פרחי חזנות, שחלקם אף תלמידים בהווה של בית הספר לחזנות, וזאת בסימן קידום הדור הצעיר של עולם החזנות.

בקונצרט שנפתח עם שירת ‘שלום עליכם’, השתתפו החזנים הצעירים: משה פישל – חזן ראשי במינכן שבגרמניה, אלעזר וינוגרד, אברמי קירשנבוים – חזן שני בבית הכנסת הגדול בירושלים, יעקב לאער, אלעזר ברוק ונחמן תורג’מן. ליוותה את החזנים אנסמבל “פעמונים” בניצוחו של יוסי שוורץ. מלבד מלאכת הניצוח, שוורץ אף כתב את העיבודים לערב, ושימש כמנהל המוזיקאלי של הקונצרט כולו.

ליווה בפסנתר, המוזיקאי מנחם בריסטובסקי, שאף הפליא בלחנו ‘מחול הכליזמרים’ בקונצרט הרסיטל ביום ראשון.

בשבת שקדמה לקונצרט עבר לפני התיבה בבית הכנסת החזן העולמי בן-ציון מילר.

בשיחה עם חזנים10, מספר גורם בעולם החזנות: “היכולת להביא לראשונה לפסטיבל חזנים שכולם נמנים על ‘הדור הצעיר’ של עולם החזנות, בשילוב מקהלה שאף היא צעירה וחדשה, נבעה מעובדת החיבור בין מנהל בית הספר לחזנות, יצחק ראשי, למפיק הקונצרט יוסי נטקוביץ. השנים חברו יחד בשנה האחרונה לניהול משותף של משרד הפקות המתמחה בתחום”.

עוד הוא מוסיף: “ניתן גם היה לראות שרוב המופיעים בקונצרט, מיוצגים על ידי משרד ההפקות של מפיקי הקונצרט”.

צפו בגלריה:

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

פסטיבל קראקוב

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות