אבוטבול התחנן בבג”ץ: “כל חודש שאין רב מכהן זה נזק בלתי הפיך”

אריה ריבקינד
|
ז' אב התשע"ח / 19.07.2018 17:32
בית המשפט העליון דן בהרכב של שלשה שופטים בעתירה של עיריית בית שמש כנגד החלטת מנדלבליט להקפיא את הליך הבחירות לרב עיר עד לאחר הבחירות המקומיות • פרקליט העירייה: בית שמש כבר התחילה בהליך לפני יותר משנתיים, עיכוב היום יביא לעיכוב של עוד שנתיים • ההחלטה תפורסם בקרוב

בבית המשפט העליון בהרכב של שלושה שופטים נדונה הבוקר (חמישי) עתירה של עיריית בית שמש כנגד היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הדתות, על שבהוראת היועץ המשפטי הוחלט להקפיא את הליך הבחירות לרב העיר בית שמש.

לטענת העירייה, ההחלטה לעכב את התהליך עתה, תביא לעיכוב ארוך ומתמשך, בה בעת שבבית שמש אין רב עיר מכהן מזה כ-5 שנים.

הליך הבחירות לרב העיר בבית שמש כבר היה אמור להסתיים לפני כשנה בדיוק: בי”א אב תשע”ז היו אמורות להיערך הבחירות. עתירה של הרגע האחרון הובילה להקפאת ההליך. מאז הגיעו הצדדים להסכמה של שינוי כמה חברים בגוף הבוחר, ופתיחה נוספת של רשימת נציגי בתי הכנסת בגוף הבוחר.

אך אם היה נדמה כי ההליך יצא לדרך, הגיע היועץ המשפטי לממשלה וקבע כי בתקופה זו טרום הבחירות לרשויות המקומיות, לא ניתן לערוך מינויים שכאלו מחשש להשלכות פוליטיות.

עיריית בית שמש, באמצעות עורכי הדין אורי קידר ועידן שחם, פנתה לפני למעלה מחודשיים בעתירה לבית המשפט העליון כנגד החלטת היועץ המשפטי לממשלה, מאחר ולדבריהם דינה של בית שמש שונה – בשל כך שלא מדובר בתהליך שהחל לפני הבחירות אלא לפני יותר משנתיים, נציגי העירייה נבחרו כבר אז, ומשכך החשש להשלכות פוליטיות לא ממשי.

עו”ד אורי קידר הציג בפני הרכב השופטים המורחב, בו ישבו השופטים יצחק עמית, עופר גרוסקופף ודפנה ברק-ארז, את מורכבותה של בית שמש כעיר מרובת גוונים, אבל יותר מכך ש”מדובר בעיר בהתהוות, יש כאן חלל שאם לא יהיה רב עיר מכהן, החלל יכול להתמלא על ידי כל מיני גורמים אחרים שיקבעו עובדות בשטח, ולרב עיר שיבחר בעוד שנים לא תהיה אפשרות להציג את משנתו”.

עו”ד קידר הוסיף, כי אומנם הבחירות לרשויות המקומיות יערכו בעוד כשלשה חודשים, אבל לאחר מכן צפוי כי יהיו תנודות גם בממשלה, שכן כבר עכשיו יש דיבורים על תאריכים מוקדמים לבחירות, ומשכך שוב יתקע תהליך הבחירות לרב עיר, כך שהדיחוי יגרור דיחוי, ומדובר בדיחוי של עוד שנתיים נוספות, ומשכך צריך לנצל את חלון הזמן שנוצר, ולדבריו תוך ששה שבועות ניתן לסיים את התהליך ולקיים את הבחירות לרב העיר.

באופן די חריג להליכים משפטיים, ביקש ראש העיר משה אבוטבול את רשות הדיבור. הוא נשא בפני השופטים נאום נרגש על מורכבותה של בית שמש, כעיר עם שישים גוונים ויותר, עיר שמגיעה הרבה לתקשורת ולא דווקא בנסיבות טובות, ולכן תפקידו של רב עיר כדמות מאחדת ומגשרת הוא קריטי ביותר לבית שמש.

“לא מדובר כאן בעיר וותיקה, אלא בעיר שתוך עשור הכפילה את עצמה, עתה נבנות עוד כ-30.000 יחידות דיור, ומשכך חייבים אנו רב עיר שילווה את העשייה הזאת. בשכונות חדשות צריך מקוואות ועירובין, ואין מי שיעשה זאת”.

ראש העיר הוסיף: “רק בשבוע האחרון בית שמש הייתה בכותרות, האירועים האלו לא מיטיבים עם העיר ועם הציבור, אני בסך הכל איש פוליטי, גם חברי העירייה הם אנשים פוליטיים, ולכן אנו צריכים דמות רוחנית מחוץ לקופסא שתוכל לאחד וללכד, ואם יש חיכוכים, לשבת עם שני הצדדים ולהגיע להסכמות”.

בשלהי הדברים הוסיף ראש העיר, כי רב העיר היוצא הגאון רבי שמעון ביטון, מבקש ממנו כל העת לקדם את בחירת רב העיר החדש.” רב העיר הקודם, אדם מבוגר כבן 85 עד מאה ועשרים. הוא רוצה לעשות חפיפה עם הרב שיבוא אחריו לתפקיד, יש הרבה  דברים שצריך להעביר מדור לדור, ובמצב הנוכחי אין לו עם מי לדבר, ומבחינת בית שמש יהיה זה הפסד לדורות”.

 השופטים הודיעו כי לא יקבלו את ההחלטה במקום, והחלטה נדחית לדיון, אך הוסיפו כי הם מבינים את מימד הזמן, ולכך הם יפרסמו את ההחלטה בקרוב.