נתניהו: ‘רגע מכונן’ • הערבים צעקו וקרעו את החוק I צפו

אריה ריבקינד
|
ז' אב התשע"ח / 19.07.2018 04:15
לאחר שבועות של דיונים, הכנסת אישרה את החוק ברוב של 62 בעד מול 55 נגד • למרות החששות: החרדים נכנעו ותמכו לבסוף בחוק – תמורת הבטחה של דודי אמסלם • “אם תיגרם פגיעה בסטטוס קוו ביחסי דת ומדינה בשל פרשנות החוק, אנו מתחייבים לפעול לתיקון הפגיעה”

מליאת הכנסת אישרה הלילה (חמישי) את חוק הלאום בקריאה שנייה ושלישית. החוק עבר ברוב של 62 תומכים, 55 מתנגדים ושני נמנעים.

על רקע המתיחות עם הסיעות החרדיות והחשש שלא יתמכו בחוק, יו”ר הקואליציה ח”כ דוד אמסלם התחייב בכתב:  “ככל שבשל פרשנות החוק תגרם פגיעה בסטטוס קוו ביחסי דת ומדינה, אנו מתחייבים לפעול לתיקון הפגיעה בחקיקה בתחילת מושב הבא”.

נציין כי ראש הממשלה עצמו לא חתום על החייבות זו.

מיד עם אישור חוק הלאום, קמו רוב חברי הרשימה המשותפת וקרעו את דפי הצעת החוק תוך כדי צעקות. יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין סילק אותם מהמליאה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על אישור החוק הלאום ואמר: “זהו רגע מכונן בתולדות הציונות ובתולדות מדינת ישראל, 122 שנה אחרי שהרצל פרסם את חזונו קבענו בחוק את עקרון היסוד של קיומנו, ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. היום חקקנו בסלע החוק: זוהי המידינה שלנו, השפה שלנו, הדגל שלנו וההמנון שלנו. תחי מדינת ישראל!”.

יו”ר הכנסת בירך על אישור החוק וצייץ בטוויטר: “היסטוריה במליאת הכנסת. העברנו חוק יסוד שמבטיח את היותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. ההמנון, הדגל והזכות שלנו להתיישב בארץ הזו מובטחים לדורות! יישר כוח לחבריי, שעמלו להבאת אחד החוקים החשובים שעברו בכנסת מעולם”.

יוזם חוק הלאום ח”כ אבי דיכטר אמר לאחר אישור החוק: “תם ונשלם! היום סיימנו בכנסת את מלאכתם של הרצל ובן גוריון. זהו רגע היסטורי שייזכר לעוד שנים רבות. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי – בחוק יסוד. ולתפארת מדינת ישראל”.

ח”כ מירב מיכאלי מהמחנה הציוני, התייחסה לאישור החוק: “רגע עצוב ממש, כשכנסת ישראל מעבירה חוק שנקרא ‘חוק הלאום’ שאין בו שוויון, אין בו דמוקרטיה, וחצי מחברות וחברי הבית מצביעים נגדו. וכל זה לטובת בנימין נתניהו בלבד ולרעת מדינת ישראל”.

יו”ר מרצ, ח”כ תמר זנדברג: “‏לילה מביש וכואב. במקום רגע חגיגי בהסכמה רחבה, עבר חוק יסוד נגוע ומזוהם שכולו קומבינה פוליטית במרחב שבין ביבי ובנט. לפי החוק הזה, הציונות היא לא תנועה לאומית שבנתה בית לעם נרדף, אלא לאומנות כוחנית שמשפילה את המיעוט ומבססת עליונות גזעית”.

אמסלם, התחייבות, חוק הלאום

 

מה שווה החתימה? צילום: באדיבות המצלם

ח”כ איימן עודה, יו”ר הרשימה המשותפת, בתגובה על חוק הלאום: “ההפרדה, האפליה והגזענות עוגנה היום בתוך ספר החוקים. זהו חוק העליונות היהודית שמדיר יותר מ-20 אחוזים מהאזרחים, זהו חוק שכל כולו נועד להתריס, לפלג, לזלזל ולהמשיך את מופע ההסתה של ממשלת נתניהו. זו עריצות הרוב שמבקש לדרוס את המיעוט. שלוש שנים לתוך המושב הממשלה איבדה כל בושה וכל כבוד, היא חושפת את צביעותה ומוכיחה שהמילה דמוקרטיה אינה ראויה מבחינתה אפילו בשביל להיכתב.”

שר התיירות יריב לוין, ממובילי החוק, אמר בנאומו המסכם במליאה: “זהו יום היסטורי ויום מכונן. חוק הלאום מחזק את הזהות והמורשת ואת כל הערכים בזכותם ישראל קיימת.

“אני מבקש לפנות פעם נוספת לחבריי מהאופוזיציה שאינם תומכים בחוק החשוב הזה: אני שואל אתכם חבריי מהמחנה הציוני, ומבקש שתענו לעצמכם ולציבור כולו בכנות- מה יש בחוק הזה שאתם מתנגדים לו? איזה עיקרון לא מקובל עליכם? ארץ ישראל היא לא מולדתו של העם היהודי? היא לא מדינת הלאום שלנו? הדגל שלנו לא מקובל עליכם? זהו חוק חשוב שמחזק את הזהות והמורשת היהודית. מחזק את ההתיישבות, את העליה ואת כל הערכים שבזכותם ישראל קמה לתפארת. זהו חוק שמבטא את היסודות העמוקים ביותר של הציונות ואת הבסיס עליו נבנתה מדינת ישראל. הוא אומר את המובן מאליו: מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי”.

הוא הוסיף: “אני פונה לכל אחת ואחד מיושבי הבית, זהו רגע היסטורי ומכונן. עשו את המוטל עליכם ולכו בדרכם של גדולי הציונות ומקימי המדינה. בזכותם המדינה פורחת ומשגשגת. הצביעו בעד הצעת חוק הלאום”.