ביבי הורה לעצור את חוק הפייסבוק • אורי מקלב: ‘הוא קובר את החוק’

אריה ריבקינד
|
ו' אב התשע"ח / 18.07.2018 15:22
הליכוד: נתניהו החליט על בלימת החוק “כדי להבטיח את זכותם של האזרחים להביע ביקורת חופשית” • ח”כ סלומינסקי: “צר לי שראש הממשלה לא רואה את התמונה הכוללת”

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הבוקר (רביעי) לעצור את חקיקת ‘חוק הפייסבוק’.

על פי הודעת הליכוד, ראש הממשלה רוצה להחזיר את החוק למתכונתו ולתכליתו המקורית – מניעת הסתה לטרור ברשת “מחשש לפגיעה בחופש הביטוי וכדי להבטיח את זכותם של אזרחי ישראל להביע ביקורת חופשית ברשת”.

לאחרונה נשמעה ביקורת כי בנוסח המוצע של ‘חוק הפייסבוק’, תוכל המשטרה לבקש מבית משפט לחייב להסיר כל פרסום ברשת, לא רק בענייני טרור, וכי לעתים הפרסום ברשת יוסר, בלי שלמפרסם תהיה אפשרות לטעון לפני שופט.

בהודעת הליכוד נמסר כי נתניהו סבור שהנוסח הנוכחי של החוק מאפשר פרשנות מרחיבה שעלולה לאפשר צנזורה של דעות ופגיעה קשה בחופש הביטוי בישראל.

ביום ראשון אישרה ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת את חוק הפייסבוק לקריאה שנייה ושלישית.

את החוק יזמו השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, ושרת המשפטים, איילת שקד יוכל בית המשפט להורות לחברות דוגמת פייסבוק, גוגל או טוויטר, להסיר תכנים המהווים סכנה לביטחונו של אדם או לביטחון המדינה.

על פי הצעת החוק שהייתה אמורה לעלות לקריאה שנייה ושלישית במליאה, יכול כל אדם לפנות לבית המשפט ולדרוש הסרה מהרשתות החברתיות של תוכן המהווה עבירה פלילית תוך 48 שעות.

יו”ר הוועדה המשותפת ל’חוק הפייסבוק’ ח”כ ניסן סלומינסקי: “החוק הינו בעל חשיבות גדולה מאוד לביטחון המדינה. הוועדה בראשותי עבדה בתיאום מלא עם כלל גורמי הביטחון ומשרדי הממשלה, וקבעה שכדי להסיר תוכן נדרש אישור היועמ”ש בכתב, תובע מטעם פרקליט המדינה והחלטה של שופט מחוזי – שאכן התוכן פוגע בביטחון המדינה. האם מערכת בקרה כל כך הדוקה שכזו איננה מספיקה?!

“במשך תקופה ארוכה הוועדה עמלה ומצאה את האיזון המתאים בין בטחון המדינה ובין שמירה על חופש הביטוי. לצערי, יש כאן כוחות גדולים בעלי אינטרסים הפועלים שחוק זה לא יעבור. צר לי שראש הממשלה לא רואה את התמונה הכוללת”.

יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח”כ אורי מקלב: “אני חושש שדחיית החוק, תקבור את החוק והוא כבר לא יבוא שוב. הצעת החוק של הוועדה המשותפת עם ועדת חוקה באה לעצור את המקרים של טרור ופשע שמתחיל ונעשה ברשת. אכן צריך לדאוג לשמור על איזון נכון ולא לפגוע בחופש הביטוי. צריך להעביר את החוק ולהכניס בו את השינויים הנדרשים, מאשר שהחוק ייקבר ותכליתו החיונית להצלת חיים ומניעת פשיעה תדחה”.

ארדן אמר היום: “״צר לי על ההחלטה לעצור את ההצבעה על החוק להסרת תכנים מסיתים לאלימות וטרור מרשת האינטרנט. ההסתה לאלימות וטרור ברשת הפכה בשנים האחרונות לאחד הגורמים המרכזיים שמניעים מחבלים לבצע פיגועים. כיום, אין לנו כמדינה את הסמכות או היכולת לחייב את טוויטר להפסיק הסתה זו.

“יועצים משפטיים בכירים מטעם משרדי הממשלה והכנסת היו שותפים להליך החקיקה והניסוח ויצרו רף גבוה המאזן בין האינטרסים. זהו חוק חיוני לבטחון המדינה וליכולת שלנו להגן על אזרחינו ואני מקווה שנצליח להשלים את חקיקתו בתחילת המושב הבא”.