מאיר פרוש הוא המחרים של הפלס? ענת סרגוסטי ושרי רוט במנדי-ביתאן

חרדים 10
|
ה' אב התשע"ח / 17.07.2018 15:49
ענת סרגוסטי, עיתונאית עצמאית, ושרי רוט פרשנית פוליטית באתר חרדים 10, משוחחות מידי יום ראשון בתוכנית ‘מנדי ביתאן’ של מנדי גרוזמן ואלי ביתאן ברדיו ‘כאן מורשת’ • והשבוע: האם מאיר פרוש אחראי שמשרד החינוך לא מפרסם בעיתון ‘הפלס’ • להאזנה

ענת סרגוסטי, עיתונאית עצמאית, ושרי רוט פרשנית פוליטית באתר חרדים 10, עלו לשידור בפינתן הקבועה בתוכנית ‘מנדי ביתאן’ של מנדי גרוזמן ואלי ביתאן ברדיו ‘כאן מורשת’ – מיד אחרי שסגן ראש עיריית ירושלים, חיים אפשטיין, סיים את דבריו.

אפשטיין  נשאל, האם במקרה בו יציג יוסי דייטש משלומי אמונים מועמדות – הוא  יסיר את מועמדותו – והשיב: בתנאי שדייטש יסיר את החרם מעיתון ‘הפלס’. הוא אף האשים את סגן השר מאיר פרוש בכך שהוא שותף בהחרמה הזו.

ואם יסירו את ההחרמה? הוא נשאל. תשובת אפשטיין: מה שגדולי ישראל יגידו…

ענת סרגוסטי: כירושלמית במקורי, כל השנים המעצבות שלי היו בירושלים, ההורים שלי גרים שם ואני נמצאת שם די הרבה, אני לא מבינה מה קרה פתאום שכולם רוצים את ירושלים. זו עיר הכי ענייה בארץ, הכי מורכבת לניהול ולארגון, מה יש שם שכולם רצים לשם? אם כדי לשדרג את מעמדו של מישהו, שזה בסדר, אם אתה שם את הראש שלך, את המועמדות שלך לאיזה שהוא תפקיד, ואתה אומר לעצמך, אשים את עצמי בליגה של הגדולים ואחרי זה אפרוש… כמה נשאר? ארבעה חודשים? חמישה חודשים? זה נהיה כל כך מרתק. אני לא יודעת להגיד לך אם חיים אפשטיין יפרוש בסוף או לא, אני לא כל כך מכירה את הזרמים ואת הפלגים.

מנדי גרוזמן: הפלג הירושלמי זה המפגינים הגדולים.

ענת: נכון, הם נחשבים לקיצוניים, מאחוריהם רק התהום…

אלי ביתאן: לא לא לא, יש אחריהם גם… אל תדאגי לעם ישראל. הם פשוט נחשבים לאופוזיציה בתוך הציבור החרדי.

מנדי גרוזמן: נטורי קרתא למשל… ואת יודעת שבתוך הנטורי קרתא יש מאבק בין הבד”צ העדה החרדית, שזה הממסד של הנטורי קרתא, לבין הסיקריקים, שזה היותר קיצוניים מהקיצוני, והם רבים, כשכל אחד חושב שאיפה שהוא נמצא זו הדרך הנכונה.

ענת: הבנתי. אבל גם אורי לופיאנסקי, שהוא גם חרדי, היה ראש עיריית ירושלים. כלומר, היה כבר ראש עירייה חרדי. זה לא משהו שלא שמענו עליו.

אלי ביתאן: הוא אפילו נחשב שייך לפלג הירושלמי.

ענת: כל החילונים נכנסים לבונקר מול מועמד חרדי. והנה, לופיאנסקי היה ראש עירייה לא יודעת אם יותר טוב או פחות טוב, העיר נשארה מלוכלכת גם בתקופתו וגם בתקופת ניר ברקת, ויש אזורים שלמים שהם מוזנחים ואני כבר לא רוצה לדבר על הפקקים וכל זה. העיר מאד מוזנחת! אין בה, היא לא איזה אור לגויים…

מנדי גרוזמן: לא ענת, את קצת פוגעת בי. אני ירושלמי ויש הרבה דברים יפים בעיר. ויש תמיד מה לשפר כמובן.

ענת: תשמע, זו עיר יפיפייה, אבל היא מלוכלכת. בהרבה מקומות. פשוט מלוכלכת ומוזנחת. וזה כואב לראות את זה, אתה מרגיש שאתה הולך על ההיסטוריה והיא מלוכלכת! ואתה יודע, זה משהו שאתה ישר רואה בעין.

אלי ביתאן: ההיסטוריה מלוכלכת לפעמים, ענת.

ענת: ומלאת דם…

מנדי גרוזמן: שרי רוט, חרדים 10, את יודעת? את עיתונאית חרדית, ואני שוקל להגיד כלל כזה כשאני מראיין מרואיינים חרדים: או שעל כל השאלות שאני שואל אתם עונים, אני צריך להתייעץ עם גדולי ישראל ולעשות מה שהם יורו לי, אבל אם על חלק מהשאלות אתם עונים יפה מאוד את התשובה שאתם רוצים לענות, ואז יש את השאלה שטיפה קשה לכם, ואז בסוף הוא נזכר להגיד לי, תשמע, גדולי ישראל, אז זה לא עובד. צריך להחליט או-או. מה את אומרת?

שרי רוט: אני אומרת, שמה שחיים אפשטיין לא סיפר לך, מעבר למה שכן אמר, שסגן השר מאיר פרוש עושה את מה שהורה הרב חיים קנייסקי, שאני חושבת שהוא מספיק גדול בישראל כדי לחייב יהודי כמו פרוש לשמוע לו. ואם הרב קניבסקי אמר שלא לפרסם בעיתון ‘הפלס’, שקם לצערי הרב כדי לכתוב מאמרי מערכת כנגד רבי ומורי, אחד היהודים הענקיים שקמו לדורנו, הרב שטינמן זצ”ל, אז מה בדיוק הוא רוצה שיבטיחו לו? שיפרסמו ב’הפלס’ בניגוד גמור להוראתו המפורשת של הרב קניבסקי?

ענת: רגע, רגע, עיתון ‘הפלס’ לא בתוך איזו שהיא חקירה? או שפספסתי משהו…

שרי: בדיוק, ופה אני רוצה להגיע לעוד נקודה. אפשטיין בעצם מאשים את פרוש שמשרד החינוך לא מפרסם בעיתון ‘הפלס’, הוא כאילו מגלגל את זה לפתחו של פרוש. וכי הוא חושב שלפ”מ עובדת לפי הוראות של סגן השר מאיר פרוש? זו ממש האשמה פלילית!

אלי ביתאן: זו לא האשמה פלילית. ברור שהעיתונים המפלגתיים החרדים יושבים…

שרי: אני מדברת על לפ”מ!

אלי ביתאן: אגב, גדולי ישראל אמרו לא לפרסם גם במשפחה וכולם מפרסמים. היה מכתב שגם הרב קניבסקי וגם הרב אלישיב זצ”ל היו חתומים עליו.

שרי: דיברתי על פרוש. עצם זה שהוא חושב שפרוש קשור להוראות של לפ”מ… קודם כל, יש חקירה פלילית, כמו שענת אמרה. ובגללה לפ”מ הפסיקו לפרסם. וכי אתם חושבים שסגן השר מאיר פרוש סר למשרדי לפ”מ בתל אביב ואומר להם: רבותי, אל תפרסמו ב’הפלס’ כי אני לא רוצה?

מנדי גרוזמן: התשובה היא כן.

שרי: אני לא מאמינה. זה לא חוקי.

אלי ביתאן: אה, זה לא חוקי…

מנדי גרוזמן: סגן השר בן דהן אמר במפורש…

ענת: יש לי שאלה אחרת, אפשר?

מנדי גרוזמן: לא לא לא, עד שאנחנו באמצע הכיף…

אלי ביתאן: ענת משכינה פה שלום.

מנדי גרוזמן: יאללה, לכי על זה.

ענת: איפה החרדים בנושא חוק הלאום?

מנדי: או, רגע רגע רגע, ענת ברשותך. שרי אני רוצה לשאול אותך עכשיו ברצינות, כחרדי אל חרדית: את אומרת מאד-מאד יפה הרב חיים קניבסקי. הרב חיים קנייבסקי אסר לפרסם בעיתון משפחה, הרב חיים קנייבסקי לא בדיוק אוהב את אתרי האינטרנט החרדים שאת חלק מהם.

שרי: לא הייתה הוראה שלו שאסור לפרסם בעיתון משפחה. לא היה מכתב כזה.

מנדי: אז את חושבת שהרב חיים קניבסקי בעד אתרי אינטרנט חרדיים? התשובה היא לא.

שרי: אתה ראית הוראה של הרב קניבסקי לא לפרסם באתרים חרדים? התשובה היא לא.

מנדי: לא צריך הוראה, תחפשי בגוגל, היה חרם על אתרי האינטרנט החרדים.

שרי: מזמן הוא פג.

מנדי: כי כופפו אותם.

שרי: לא כי כופפו אותם. בגלל שגם אתה וגם כל גדולי ישראל מבינים שיש חרדים שצריכים אינטרנט לפרנסתם, ויש חרדים שלצערנו גולשים כי הם מה שנקרא אצלנו ‘שבאבניקים’. אז במקום שילשו בווינט ובוואלה עדיף שיגלשו באתר חרדי.

מנדי: את צודקת. את אומרת הגאון הגדול ר’ חיים קניבסקי אמר כך. אבל גם לפלג הירושלמי יש גדולי ישראל!

שרי: אף אחד לא אמר שלא, אבל אתה לא מצפה שסגן השר מאיר פרוש ישמע לגדולי ישראל של הפלג.

מנדי: אבל סגן השר מאיר פרוש גם לא כפוף לסמכות הרב חיים קניבסקי.

שרי: כנראה שכן.

מנדי: הוא גם לא כפוף לסמכות הרב אויערבך. אז למה הוא מתערב בסיפור?

שרי: אני חושבת שהרב חיים קניבסקי הוא מספיק ענק כדי שגם סגן השר פרוש ישמע לו. ואני לא מאלה שחושבים שסגן השר פרוש סר למשרדי לפ”מ ואומר להם מה לעשות.

מנדי: לא, תגידי לי שמרן הרב אויערבך זצ”ל פחות גדול מהרב חיים קניבסקי.

שרי: מנדי, אתה לא תשמע ממני מילים כאלו…