פוטין: מתחשבים בישראל • טראמפ: לא נאפשר לאירן להתבסס בסוריה

במסיבת עיתונאים שקיימו נשיא רוסיה ונשיא ארה"ב - אמר פוטין: "העימות האידאולוגי הפך מבחינתנו לנחלת העבר" • טראמפ: "דיברנו על המטרה שלי לעצור את התפשטותה של איראן. שנינו רוצים לסייע לישראל ולהבטיח את ביטחונה" • ומה השיב פוטין כשנשאל: האם רצה שטראמפ ינצח?
נתן פרל
ד' אב התשע"ח / 16.07.2018 19:43

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה”ב דונלד טראמפ ערכו היום (שני) בהלסינקי פגישת פסגה מדינית ראשונה מאז נבחר טראמפ לתפקידו, ובתום הפגישה קיימו מסיבת עיתונאים.

פוטין סיפר כי הנשיא האמריקני העלה בשיחות מספר פעמים את סוגיית השמירה על הגבולות בין סוריה וישראל. “טראמפ הדגיש במיוחד את הסוגיות הקשורות בביטחון ישראל”, אמר פוטין – והוסיף: “מחויבים להסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה. זה גם יספק ביטחון לישראל. אנחנו נפעל כדי לקיים שלום בר קיימא ביחס להחלטות מועצת הביטחון”.

לדבריו, בשלו התנאים לשיתוף פעולה נרחב בין ארצו לבין ארה”ב בסוריה במטרה להביא לרגיעה ולסיום מלחמת האזרחים.

פוטין התייחס למחלוקות שהיו בין הצדדים והוסיף: “המלחמה הקרה הסתיימה והעימות האידיאולוגי בינינו הוא נחלת העבר. אני מקווה שנתחיל להבין אחד את השני טוב יותר”.

הנשיא טראמפ אמר: “דיברנו על המטרה שלי לעצור את התפשטותה של איראן. הבהרתי שארצות הברית לא תאפשר לאיראן להמשיך להתבסס בסוריה. עבדנו עם ישראל במשך שנים רבות ואני חושב שמעולם לא היינו קרובים כמו עכשיו. גם הנשיא פוטין עוזר לישראל. שנינו רוצים לסייע לה ולהבטיח את ביטחונה”.

הוא הוסיף כי היחסים עם רוסיה מעולם לא היו כל כך גרועים – אך כל זה השתנה בפגישתו עם פוטין.

“המשבר בסוריה סבוך”, אמר טראמפ. “שיתוף פעולה בין המדינות שלנו יכול להציל מאות אלפי חיים. לא נרשה לאיראן ליהנות מתוצאות המלחמה שלנו בדאע”ש – שכבר כמעט חוסלה. הסכמנו שנציגים שלנו מהמועצות לביטחון לאומי ייפגשו ביניהן. המפגש היום הוא תחילתו של תהליך ארוך יותר. הציפיות שלנו מבוססות בריאליזם, רצון בידידות ובשלום – ואני סבור שאני מדבר גם בשם רוסיה בעניין זה”.

“המחלוקות בין שתי המדינות שלנו ידועות והנשיא פוטין ואנוכי דנו בהן באריכות היום”, אמר טראמפ.

הנשיא הרוסי אמר שהאינטרסים של ארה”ב ורוסיה לא תמיד מתחברים, אבל “יש הרבה אינטרסים חופפים”.

לדבריו, טראמפ העלה את נושא ההתערבות הרוסית בבחירות בארה”ב. “הייתי צריך לחזור על מה שאמרתי קודם, כולל בפגישות אישיות עם הנשיא: רוסיה מעולם לא התערבה בפוליטיקה הפנימית של ארה”ב, כולל בחירות”. לדבריו, “אם חומר כזה, אם כאלה דברים יצוצו [בעתיד], אנו מוכנים לדון בהם ביחד”.

כאשר פוטין נשאל  אם רצה שטראמפ ינצח בבחירות – הוא השיב: “כן”.

בלשכת ראש הממשלה הגיבו הערב על פגישת הפסגה: “ראש הממשלה בנימין נתניהו מברך על המחויבות העמוקה של ארה”ב והנשיא טראמפ לביטחון ישראל, כפי שבאו לידי ביטוי בפגישתם של הנשיא טראמפ והנשיא פוטין. הידידות בין ישראל לארה”ב מעולם לא הייתה איתנה יותר”.

“כמו כן, ראש הממשלה נתניהו מעריך מאוד את התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה ואת העמדה הברורה שהביע הנשיא פוטין על הצורך בקיום הסכמי ההפרדה בין ישראל לסוריה מ-1974”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות