תוך 6 שעות: כך גנב המוסד את התכנית של האיראנים

לוחמי המוסד שגנבו את מסמכי הגרעין של איראן פרצו עשרות כספות ענק, ניטרלו אזעקות במבנה - ופרצו שתי דלתות • לאחר שש וחצי שעות, היו בידיהם 50 אלף מסמכים מסווגים ו-163 דיסקים • הניו יורק טיימס חושף פרטים חדשים על המבצע המזהיר של גניבת הארכיון, שהדהים את העולם
חיים טוויל
ג' אב התשע"ח / 15.07.2018 20:26

העיתון ‘ניו יורק טיימס’ חושף היום (ראשון) פרטים חדשים על המבצע המזהיר של המוסד הישראלי, במסגרתו גנבו סוכני ארגון הביון המוגדר כטוב בעולם אלפי מסמכים ודיסקים שהכילו את תוכנית הגרעין האיראנית.

לפי הדיווח, המבצע התרחש בליל ה-31 בינואר.

בשעה שבע בבוקר הגיע השומר על המחסם למשמרת שלו. לתדהמתו, הוא גילה שדלתות המחסן הממוקם באזור המסחרי של טהרן פתוחות, והכספות בהן הוטמן הסוד הכמוס ביותר של השלטון האיראני – פרוצות וריקות.

לאלמונים שביצעו את הפריצה כבר לא היה זכר.

השומר הפעיל מיד את האזעקה, ועשרות אלפי אנשי ביטחון איראנים פתחו בחיפושים אחר הפורצים והאוצר היקר.

על פי הדיווח בניו יורק ‘טיימס’, מאת העיתונאי הישראלי רונן ברגמן ועמיתו דיוויד סנגר, לסוכנים של המוסד היה חלון זמן של שש וחצי שעות בלבד, במהלכם יכלו הסוכנים להיכנס למבנה. בזמן הזה, היה עליהם לפרוץ שתי דלתות של המבנה, ולטפל בלמעלה מ-30 כספות.

לפי הדיווח, כדי לפרוץ את הכספות, השתמשו הסוכנים במבערים שמגיעים לכ-2,000 מעלות צלזיוס והתיכו את הדלתות.

למרות ההצלחה בפריצה למתקן, נאלצו הסוכנים להשאיר חלק מהכספות ללא שנפתחו, אך בזכות מידע פנימי, ידעו הפורצים בדיוק לאילו כספות לגשת.

למרות כל הקשיים והמצות שנפתח אריהם, הצליחו הסוכנים להבריח את האוצר:  50 אלף מסמכים מסווגים ו-163 דיסקים.

לפי הדיווח בניו יורק טיימס, דווקא מאמצי איראן להסתיר את הארכיון, ולהסוות אותו כמתקן אזרחי ותמים, הובילו להיתכנות המבצע המסובך. כחלק מהמאמצים שלא לחשוף את מטרת המבנה, לא הוצבה עליו שמירה במשך כל שעות היממה, מה שאפשר לסוכני המוסד את חלון הזמן לפרוץ למבנה, ולגנוב את המסמכים.

בניו יורק נאמר עוד, כי  המחסן המדובר שבו הוסתרו החומרים, הוא תולדה של הסכם הגרעין, שכן מכיוון שכל האתרים היו נתונים כביכול לפיקוח, נלקחו כל המסמכים למחסן שלא היה לו שום קשר לצבא איראן או לממשל, וכך איש לא היה אמור לחשוד שהמסמכים נמצאים שם.

עם זאת, במוסד ידעו בדיוק לאן הועברו המסמכים ומה בדיוק – באופן המפורט ביותר – מסתתר בכספות.

ברגמן וסנגר מדווחים, שהמוסד תיכנן את המבצע במשך למעלה משנה ובניגוד למבצעים אחרים בהם החומר מצולם או מועתק, היתה אמירה בכך שהוא יילקח מהמחסן ויובא לישראל, כדי להוכיח לאיראנים שידו הארוכה של המוסד מגיעה גם אליהם.

שני העיתונאים מעריכים שלמוסד היה סוכן פנימי לאורך כל הדרך.

עם זאת, הם מודים כי אין להם מידע כיצד כמות הענק של החומר הצליחה להגיע לישראל, ואיך נמלטו ונעלמו עשרות סוכנים ישראלים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות