תפילין, מקל הליכה מהבאבא סאלי, כוס קידוש: ירושת הגר”ע נחשפת

יוסף גרינבוים
|
כ"ט תמוז התשע"ח / 12.07.2018 00:06
רשימת הפריטים אותם הוריש הגר”ע יוסף זצ”ל לארבעת בניו כוללת חפצים ייחודים: מקל הליכה שהועבר מה’באבא סאלי’, עטים בהם כתב את ספריו, לצד רהיטים ופריטים אישיים כמו שעון יד, שופרות וטלית

כמעט חמש שנים לאחר פטירתו של הגר”ע יוסף זצ”ל – חולקו לאחרונה בין ארבעת בניו – הרבנים יצחק, דוד, אברהם ומשה יוסף, פריטים אישיים שהוריש להם.

מדובר ברשימה ארוכה של פריטים אישיים ששווים הכולל מוערך במיליוני שקלים. חלוקת הפריטים נמשכה תקופה ארוכה, לאור חילוקי דעות בין בני המשפחה.

לפי דיווח של יקי אדמקר בוואלה, בין הפריטים שהועברו לבני מרן זצ”ל ניתן למצוא פריטים ייחודיים כמו מדליה שקיבל בחייו ממלך ספרד, מקל הליכה שהועבר לידיו מ’הבאבא סאלי’, ועטים שבהם כתב את ספריו.

לצד אלו, הרשימה כוללת גם רהיטים כמו השולחן והכיסאות בהם נעשה שימוש בהתכנסויות של מועצת חכמי התורה של ש”ס, מיטה ושידה, וכן פריטים אישיים ששימשו את הרב בחייו כמו שעון יד, מצנפת וגלימה, שופרות, קרש חיתוך, סכין, טלית ותפילין, משקפיים, כוס קידוש, גביע של אליהו הנביא ועוד.

ברשימה יש גם את התיק שזכה לכינוי “תיק ג’יימס בונד”, שבו הגר”ע  היה נושא את ספריו במהלך נסיעותיו לחו”ל, מעיל צמר שהיה לובש בימי החורף, ושרשרת עם לוחות-הברית שענד במהלך מפגשים עם כמרים או אישיים בעולם הנוצרי. את השרשרת ענד בנו, הראשל”צ הגר”י יוסף במהלך מפגש שקיים עם האפיפיור לפני ארבע שנים.

לפי הדיווח, החלוקה בין ילדיו של הרב על הפריטים האישיים נעשתה באופן סופי רק לפני כחודש.

חלוקת הירושה עצמה הכוללת את הדירה, הנכסים, הספרים וכתבי היד עוררה לא מעט מחלוקות וזו הסתיימה בפשרה בין הילדים לפני כשנתיים. בחודשים האחרונים קיבלה גם חלוקה זו תוקף פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה.

ההסכם שנחתם בין הילדים נותר עד היום חסוי אך לפי גורמים שנחשפו אליו באותה תקופה, הוא קבע כי לבן הזקונים של הרב עובדיה, הרב משה יוסף ורעייתו יהודית, תהיה אפשרות לרכוש את הדירה בסכום גבוה מהמחיר המצוי בשוק הנדל”ן. הדירה נקנתה לבסוף על ידם בסכום שנע בין 10-12 מיליון שקלים. והכסף חולק באופן שווה בין כל שאר האחים.

מאז, הפכה הדירה ל”בית מורשת מרן”.