הלהקה הישראלית שהחזירה מטוס ללונדון כי הוזמן לה ‘אוכל כשר’

אליעזר היון
|
ג' אב התשע"ח / 15.07.2018 13:06
הרבה לפני שהכותרות דיווחו על חרדים שעיכבו (או לא) את טיסת אל-על – זועזעה המדינה בשל התנהלות על רקע דתי בטיסה מלונדון לארה”ב • הלהקה הישראלית המוכרת ביותר בסוף שנות ה-60 דרשה להחזיר את המטוס לשדה, רק בשל העובדה כי הם קיבלו…אוכל כשר • הסיפור המלא

פרשת החרדים שעיכבו או לא את המראת טיסת אל-על מניו יורק, בשל סירובם לשבת ליד נשים, הסעירה את המדינה וגררה שלל גינויים, כמו גם פולו-אפים על טענות כי העדויות לא היו מדויקות.

ההד התקשורתי העצום שנלווה לפרשה, עורר חובבי היסטוריה חרוצים לנבור בארכיוני העיתונים של 70 השנים האחרונות, כדי להעלות פרשיות מעניינות נוספות בהם בא לביטוי המאבק הבלתי פוסק, בין דת ומסורת ישראל, לחילוניות אקטיבית.

אתר חרדים 10 מגיש את אחד הסיפורים הבלתי ייאמנו, שהתרחש לפני כ-50 שנה.

הכירו: הכוריאוגרף יונתן כרמון 

בשנת 1931 נולד ברומניה ילד יהודי בשם יונתן כרמון. בגיל 13 נלקחו הוריו למחנות עבודה והוא הצליח להימלט מציפורני הנאצים בשנת 1944, ברכבת ההצלה של קסטנר. יונתן היה כוריאוגרף מוכשר, ובאמצע  שנות ה-50, לאחר שובו מלימודים באירופה, התבקש להקים את הלהקה הלאומית למחולות עם, שנבחרה לייצג את המדינה ברחבי אירופה – ונתמנה למנהל הרשמי.

בשלהי שנות ה-50 הקים כרמון להקה שנשאה את שמו, והיא נחשבה לשגרירת התרבות הטובה ביותר של ישראל בתפוצות באותן שנים, וזכתה במקום הראשון בפסטיבל הבינלאומי למחולות-עם, בליל שבצרפת (לפי ויקיפדיה).

הלהקה של כרמון, שכללה את השמות המובילים ביותר בעולם המוזיקה הישראלי נדדה ברחבי העולם, הופיעה בכל במה אפשרית, ומילאה אולמות במאות אלפי צופים ומעריצים שעקבו אחריה באדיקות.

הלהקה, שכאמור הסתובבה לא מעט ברחבי העולם, שהתה בחודש נובמבר של שנת 1967 בלונדון. על-פי התכנית היא הייתה אמורה להמריא לארה”ב.

המטוס החל בטיסה, אלא שאז סב לאחור וחזר לנחות בלונדון.

להקת כרמון

מתוך עיתון ‘דבר’. צילום: אתר הספרייה הלאומית

למה שב המטוס? האם התגלתה בבטנו פצצה? האם אחת הנוסעות כרעה ללדת או אחד הנוסעים דיווח על כאבים בחזה?

למרבה התדהמה התברר, כי חברי הלהקה גילו שהוזמן עבורם אוכל כשר והם סירבו לקבל אותו. צוות המטוס נאלץ לחזור ולנחות בשדה התעופה, כדי לספק ללהקה היהודית אוכל לא כשר.

בעיתון דבר מיום 3.11.67 נכתב כך: …”המנהל האדמיניסטרטיבי של הלהקה הודיע על סירוב הלהקה לקבל את הארוחות הכשרות שהוכנו, על כן נאלץ המטוס לחזור ולהחליף את מנות המזון ולהצטייד בארוחות לא כשרות… י’ כרמון אמר על פי הדיווח בעת שהמטוס חזר לבסיסו להצטייד בארוחות לא-כשרות. כי טעינו כשהזמנו אוכל כשר”.

יצוין, כי ב’דבר’ נכתב גם כי כרמון עצמו הכחיש את העניין ואמר כי הם לא סירבו לאכול כשר וגם לא ביקשו כי המטוס יחזור ללונדון בשל כך. עם זאת, העיתונים ‘מעריב’, ‘ידיעות’, ‘על המשמר’, ו’המצפה’, פרסמו את הפרשה עם תמיכה מלאה או חלקית בגירסה הראשונה.

גינויים מגורמים דתיים

ההתנהגות המשונה והבלתי יאומנת הזו, עוררה סערה עצומה בישראל של סוף שנות ה-60, וגינויים רבים נשמעו ל’מופע’ הסוריאליסטי של להקה ישראלית-יהודית שמתעקשת לקבל אוכל טרף ואף דורשת מן המטוס לשוב על עקבותיו בשל כך.

רבה הראשי של ישראל, הגר”י אונטרמן זצ”ל, אמר: “מעשה זה הוא פרסום מביש ומחפיר לישראל בכל העולם וזאת כאשר בכל תפוצות ישראל יש התעוררות לאומית להתקרב לדת קדשנו ולמסורת ישראל”.

הרב ביקש מכל יהודי ש’דת ישראל קדושה לו’ להימנע מלבקר בהופעות הלהקה כי ‘ביישה שם ישראל ברבים’.

בעיתון ‘המצפה’ הדתי, כתבו תחת הכותרת ‘המחוללים שחיללו שם ישראל’ כי מדובר בהתנהגות ‘חסרת תקדים’ שיהיה בה כדי להשפיל את כבוד ישראל בעיני התפוצה היהודית ובעיני הגויים…. זוהי התרסה גסת רוח נגד היהדות ואורחותיה, הפגנה של ‘כנעניות’ שבאה להוכיח כי לצעירים אלו אין כל חלק במסורת היהודית על כל הקשור בה”.

להקת כרמון

מתוך ‘מעריב’. צילום: אתר הספרייה הלאומית

בביטאון ‘החומה’ החרדי תקפו את הלהקה תחת הכותרת ‘להקה של אוכלי חזיר להכעיס’ ותיארו את ”הזוללים האלה אשר כנראה אי באפשרותם להינזר מאכילת נבלות וטריפות גם בשעה מועטת כזו של זמן הטיסה הלוקח כמה שעות”.

גם החילונים מזועזעים

התנהגותה של הלהקה זכתה גם לגינויים חריפים מגורמים שאינם שומרי תורה ומצוות כלל.

“אפילו אנשי השמאל”, מדווח עיתון ‘מעריב’ מנובמבר 67, “הביעו הסתייגות מוחלטת מהתנהגות חסרת טעם וחסרת תרבות כזאת, כדברי סגן שר החינוך ידלין”. ח”כ שם טוב ממפ”ם אמר: “זהו מעשה שלא רק אין בו טעם, אלא יש בו טעם מר”.

בהמשך כינה אהרן ידלין את האירוע במילים ‘מקרה אומלל עגום ומצער’, והציע להעביר את הטיפול בסוגיה לבירור נוסף בוועדה של הכנסת.

בידיעה נוספת שפורסמה ב’מעריב’ – העיתון הגדול במדינה באותם ימים – כונו הרקדנים בשלל תארים מעליבים: “תבונתם ברגליהם, אך שכל בראש אין”, וגם, “לא יאה למדינה של יהודים שייצגו אותה על במות העולם הגדול טיפשים שאינם יודעים להבחין בין קודש ל..מחול”.

בעיתון ידיעות אחרונות פרסם פובלציסט בשם יעקב רבי טור מעניין על הפרשה, בו הוא מביע תקווה כי הלהקה אכן לא התנגדה לאוכל כשר:

“מדוע? – תשאלו. כלום אסור לצעירים ישראלים לא דתיים להעדיף אוכל לא כשר על פני אוכל כשר? בוודאי שרוי ומותר להם אבל אסור להם להעמיד את הדבר כעקרון, כחוק ולא יעבור ששומר נפשו החילונית מצווה להגשימו בכל תנאי. ובוודאי אסור להם לגרום בסרבנותם לשיבוש בסדרי הטיסה. זהו מעשה נואל שאין הדעת סובלתו”.

אז האם ההיסטוריה חוזרת על עצמה ואירועים קונפליקט בין דת ומסורת לחילוניות ימשיכו למצוא את דרכם אל הטיסות בהם נוסעים יהודים דתיים וחילוניים? קשה לדעת.

אולם השבת מטוס אל בסיסו רק בשל התעקשות ללעוס מזון מסוג מסויים, נדמה כי גם הקיצוניים החרדים המובהקים בותר – עדיין לא הצליחו לעשות.

להקת כרמון

מתוך ‘על המשמר’. צילום: אתר הספרייה הלאומית

 להקת כרמון

מתוך ‘על המשמר’. צילום: אתר הספרייה הלאומית