הנוסח שונה ל”ערך לימוד התורה” – וח”כים מישראל ביתנו וכולנו זועמים

אריה ריבקינד
|
כ"ח תמוז התשע"ח / 11.07.2018 17:14
לבקשת הסיעות החרדיות שונה נוסח חוק הגיוס בוועדה הדנה בהכנתו לקריאה שנייה ושלישית – כך שבמקום הביטוי “חשיבות לימוד התורה” יעגן החוק את ההכרה “בערך לימוד התורה” • ח”כ עודד פורר: “השינויים שלכאורה בוצעו בחוק הגיוס אינם מקובלים על ישראל ביתנו”

מהנוסח החדש שהופץ היום (רביעי) לחברי הכנסת החברים בוועדה המכינה את חוק הגיוס לקריאה שנייה ושלישית, בראשה עומד ח”כ דודי אמסלם, עולה כי בעקבות דרישת הסיעות החרדיות, שונה נוסח החוק החדש כך שיכיר בלימוד התורה כ”ערך”.

לפי דיווח בוואלה, בנוסח החדש נוסף פרק שמטרתו, כך צוין, “לעגן בחוק הסדר לדחיית שירות לתלמידי ישיבות אשר תורתם אומנותם, תוך הכרה בערך לימוד התורה, וכן הגברת שילובם של בוגרי ישיבות ומוסדות חינוך חרדים במעגל התעסוקה”.   עוד צוין כי הדבר נעשה על מנת להגביר את השתלבותם בשירות סדיר של תלמידי הישיבות “בתהליך הדרגתי ומדוד על יסוד הסכמה רחבה”.

בנוסח הקודם נכתב: “מטרתו של פרק זה לצמצם את האי שוויון בגיוס לשירות הסדיר ולשירות הלאומי-אזרחי תוך הכרה בחשיבות לימוד התורה”.

בעבר, כפי שנחשף בוואלה בשעתו, ניסו הסיעות החרדיות לקדם חוק יסוד המכיר בערך לימוד התורה.

ח”כ אורי מקלב הסביר בדיון: “אנחנו בבית המחוקקים, ואחר כך בית המשפט יצטרך לפסוק על פי מה שאנו מחוקקים פה; אנחנו גם מסתכלים כל הזמן על מה בית המשפט העליון יגיד בנושא. חוק זה הוא הסדרת מעמדם של בני הישיבות בגלל שעכשיו אין הסדרה”.

מקלב הבהיר: “לא היה סעיף מטרה באף חוק עד היום, גם הבג”ץ לא התייחס לזה, אסור לשכוח שמשרד הביטחון שהביא את תזכיר החוק הביא סעיף מטרה אחד, הם לא חשבו בית המשפט כמונו אלא הם (-משרד הבטחון) לא ישבו איתנו, וקבעו את הערך הזה ועל פיו הביאו את תזכיר החוק, המסדיר את לומדי התורה – כי יש ערך ללימוד התורה. עכשיו אתם מכניסים עוד ערכים ואתם מקטינים את ערך לימוד התורה, קשה לנו הדבר הזה כי הכנסת הערכים אחרים מקטינה את ערך לימוד התורה בחוק”.

חברי הכנסת אלעזר שטרן מיש עתיד ומרב בן ארי מכולנו הביעו תרעומת על השינוי  בנוסח.

“למה בנוסח החוק כתוב רק ערך לימוד התורה ולא אף מילה על ערך השירות בצה”ל?”, תהה ח”כ שטרן. “זה ערך עתיק לא פחות מלימוד התורה. לחשוב שערך לימוד התורה היה קיים בקרב העם היהודי לפני ערך השירות זו פשוט בורות. אברהם אבינו נלחם עוד לפני שעם ישראל קיבל את התורה”.

ח”כ בן ארי: “סעיף המטרה שהוצע היום אינו מקובל על רוב חברי הוועדה ועליי, הוא אינו מאוזן וכלל אינו מתאים לחוק שירות הביטחון. לימוד התורה הוא ערך חשוב המקובל על כולם, אולם כל מטרת החוק היא לקדם את השירות הצבאי וגם הלאומי בקרב החרדים ולא הפוך”.

ח”כ עודד פורר אמר היום: “השינויים שלכאורה בוצעו בחוק הגיוס אינם מקובלים על ישראל ביתנו, כפי שהבהרנו גם בדיוני הוועדה. לפיכך הפרסומים כאילו ישנה הסכמה על שינויים כאלה ואחרים אינם נכונים”.

נזכיר, כי ביום שני, בפתח ישיבת סיעתו, הבהיר  יו”ר ישראל ביתנו: “אנחנו לא מוכנים לשום שינוי, לא מילה, לא אות, לא פסיק ולא נקודה בנושא חוק הגיוס”. לדבריו, “אנחנו נעמוד על כך שאת החוק הזה יביאו לאישור כפי שהוא בניסוחו המקורי”.

גם יו”ר יש עתיד, שמפלגתו תמכה בחוק בקריאה ראשונה, הצהיר כי מפלגתו לא תתמוך בנוסח החוק אם ישונה.