שטייניץ: “הלחץ הכלכלי יכול להוביל להתמוטטות המשטר באירן תוך שנה

ד"ר דורי גולד: "המשטר האיראני בחר בנשק במקום בחמאה. הציבור האיראני מבין זאת ומתקומם" • השר האיראני הגולה, ג'וואד חאדם: "העולם מדבר רק על שינוי המשטר, הפלתו אבל לא על היום שאחרי"
נתן פרל
כ"ח תמוז התשע"ח / 11.07.2018 16:35

שר האנרגיה וחבר הקבינט מדיני-ביטחוני, יובל שטייניץ, השתתף היום (רביעי) בכנס של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בעקבות נסיגת ארה”ב מהסכם הגרעין – תחת הכותרת: “האם איראן בדרך לקריסה כלכלית?”

השר שטייניץ דיבר על מכלול הלחצים המופעלים על איראן, מאז פרישת ארה”ב מהסכם הגרעין – ואמר: “על איראן להבין כי הנחישות של ארה”ב בנושא הגרעין היא חזקה, וכי ארה”ב תהיה מוכנה להפעיל גם לחץ צבאי ואף לפעול צבאית נגד איראן במקרה וזו תשוב לפעול להשגת נשק גרעיני.

“בסופו של יום, ארה”ב מסוגלת להשמיד כל מתקן גרעיני באיראן ולא משנה היכן הוא נמצא ואיזו הגנה אווירית תגן עליו”.

עוד העריך השר, כי הלחץ הכלכלי אותו מפעילה ארה”ב כבר היום, יכול להוביל את איראן להתמוטטות כלכלית בתוך כשנה.

לדברי השר, האיום בסנקציות משניות מוביל כבר היום לפגיעה כלכלית ולחוסר נוחות במשטר ובקרב התושבים. “איראן תצטרך לבחור האם היא מוכנה לחזור אל שולחן המשא ומתן או לא ובמידה והלחץ הכלכלי יימשך, אני מניח שהיא תהיה מוכנה לוויתורים גם בסוגיות שארה”ב מדברת עליהן”.

שטייניץ סבור כי תהיה השפעה גדולה מאוד לתוצאות המו”מ בין טראמפ לצפון קוריאה.

להערכתו, אם המו”מ יצליח וצפון קוריאה תתפרק לחלוטין מהנשק והתשתית הגרעינית שלה, לאיראן לא תהיה ברירה אלא ללכת בעקבותיה ולוותר לארה”ב. במקרה והמהלך מול צפון קוריאה ייגמר בכישלון אמריקני, איראן תגיע להבנה כי גם היא תוכל לעמוד מול הלחץ של ארה”ב, וייתכן שתפעל במהירות להשגת נשק גרעיני משלה.

ד”ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ”ל משרד החוץ, אמר בדיון: “המשטר האיראני בחר בנשק במקום בחמאה. הציבור האיראני מבין זאת ומתקומם”.

לדברי,ו בשל סיבה זו חשוב לקיים את משטר הסנקציות נגד המשטר. “ממשל אובאמה חשב כי הוא יצליח למתן את המשטר האיראני באמצעות הסכם הגרעין ולשנות אותו, אולם איראן בתגובה הגבירה את הנוכחות שלה ואת ההתפשטות במזרח התיכון ומנסה להתפשט גם אל ירדן וגם אל טורקיה” .

השר האיראני הגולה, ג’וואד חאדם, שכיהן בתפקידו לאחר המהפכה וכיום משמש כראש ארגון “איחוד למען דמוקרטיה לאיראן” ומתגורר בלונדון – אמר בדיון: “העולם מדבר רק על שינוי המשטר, הפלתו אבל לא על היום שאחרי”.

לדבריו, כאשר פונים אל הציבור באיראן חשוב לקחת בחשבון את המעמד הביניים ואת הרצון שלו. מעמד הביניים אינו רוצה בכוחות שממשל טראמפ תומך בהם כגורם שישלוט בו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות