ארון הברית, אסימון לשחיטה כשרה, אהרון הכהן: המטבעות נחשפים

משה ניסנבוים
|
כ"ח תמוז התשע"ח / 11.07.2018 14:13
במכירה פומבית בבית המכירות CollecTodo: מדליות יהודיות, מטבעות זהב ואמצעי תשלום שונים, לצד אוסף מטבעות ושטרות של המנדט הבריטי עם פריטים נדירים ביותר

מדליות יהודיות, מטבעות זהב ואמצעי תשלום שונים, לצד אוסף מטבעות ושטרות של המנדט הבריטי עם פריטים נדירים ביותר – מוצעים כעת במכירה פומבית בבית המכירות CollecTodo.

הפריטים הם מתחום היודאיקה ההיסטורית – כאלו שהיו בשימוש יהודי או שהוטבעו עליהם מוטיבים מהעולם היהודי והמסורת.

המכירה מציעה אוסף נומיסמטי מגוון של שטרות, מטבעות, אסימונים יהודיים מרחבי העולם. מדליות ואמצעי תשלום שהיו הליך חוקי בארץ.

כך למשל, פריט מעניין הוא כזה שמגיע מהונגריה/רומניה- אסימון עשוי פליז, מס שחיטה בערך של 10 פילר. מדובר במטבע שהיה בשימוש הקהילה היהודית בקלוז’. הוא שימש לתשלום עבור שירותים כמו קבורה, תפילה ועוד. זהו מטבע מעוגל משנת 1900 בקירוב.

מלפנים ישנה מילה בעברית/ יידיש- “גאבעללא” וכן כתובת בהונגרית. מעל לכתובת מופיעה הכתובת: ‘בקלוז אורתודוקסית הקהילה היהודית Kolozsvár”. על החלק הקדמי שלו מופיע אלמנט חרוזים בהיקפו. מאחור: שתי ספרות גדולות “10” .

“גאבעללה’ היה מס עקיף שהוטל על השחיטה הכשרה של עופות ובקר, נכפה באזורים של רומניה ובולגריה. ההכנסה מימנה את הפעילות, השרותים והצדקה של הקהילה היהודית.

פריט ייחודי נוסף הוא מדליון לציון מינויו של הרברט סמואל לנציב העליון בארץ ישראל מ-1920. על המטבע ישנו את הדיוקן של הרברט סמואל, את שמו בעברית ובאנגלית, וכן מצוינת השנה שבה הוא הונפק תר”פ, 1920.

מטבעות

על גבו של המטבע מופיעה המילה “ציון” בתוך מגן דוד, והכתובת “High Commissioner of Palestine ארץ ישראל”.

פריט נוסף היא מדליה עם דיוקן אהרן הכהן מפריז, שנת תקפ”ז 1827. על המדליה ישנו את דיוקן אהרן עם חושן על חזהו, והכתובת “אהרן כהן הגדול”. חתום – “Barre”. על גב המדליה מצוי ארון הברית והכרובים. מעל לזה ישנו הפסוק: “וישא אהרן את ידיו אל העם ויברכם”. למטה מצוינת השנה- תקפז.

מוצע למכירה  מדליון עם דיוקנאות משה מונטיפיורי והברון רוטשילד שיצא באזור שנת 1900. על גבי המדליון ישנו את דיוקן משה מונטיפיורי והכתובת “השר הנדיב משה מונטיפיורי זצ”ל”. בגב המדליון ישנו את דיוקן הברון רוטשילד. מעל ראשו מופיע מגן דוד. מסביב ישנה הכתובת “השר הנדיב בארון עדמונד רוטשילד”.

מטבעות

באדיבות בית המכירות CollecTodo

המכירה מציעה אוסף של כ-50 מטבעות זהב, החל במטבעות מתקופת ניקולאי השני ואחריהן מטבע נדיר ביותר מרומניה בערך של 100 ל״י מ-1906 במשקל  מדוייק של 32.25 גרם זהב 900, 21.6 קראט,

המטבע הונפק לכבוד המלך קרול הראשון, לציון 40 שנה להיבחרו לתפקיד הדומינטור של הנסיכות הרומנית המאוחדת, ראוי לציין שמטבע זה הונפק ב-3000 עותקים בלבד. מטבעות פונט אנגלי, דוקאט אוסטרי, קורוש עותמני, חצאי סוברין, מטבעות מרוסיה, ועוד.

באוסף השטרות בולט בנדירותו שטר בערך של חמישה שילינג  ממחנות העקורים בקפריסין. לצידו, לקט קטן ואיכותי של אמצעי תשלום בערכים שונים, של מחנה הריכוז בוכנוולד.

באוסף השטרות המצרי, שהיו הליך חוקי בארץ, בולטים שני שטרות: הראשון, 50 פאונד משנת 1919 בדרוג גבוה. השני, פיאסטר משנת 1916. פריט זה חסר מרוב האוספים ובעל הדרוג הגבוה ביותר שקיים.

ממדינת ישראל בולטים חמישה שטרות בעלי מספרים נדירים  194- 189 , אוסף זה שייך במקורו לאוסף אברהם ברינבויים. מתקופת המנדט  שלוש שטרות מנדט באיכות גבוה הכולל  אמצעי תשלום נדיר ומקורי של  אחד בישליק משנת 1914, תל-אביב.

בית המכירות CollecTodo  מתפתח ומלווה באנשי תוכן בתחומים רבים: החל באספנות ארצישראלית, עם ישראל בארץ ובגולה, ציונות ותרבות ישראלית ויהודית. לתחום הנומיסמטיקה על גווניו, לצד סמלים חשובים ונדירים, שטרות, מטבעות ומדליות.

גם בתחום היודאייקה מביא בית המכירות פריטים מרגשים, חפצי קודש וחפצים ארצישראליים הסטוריים.

מטבעות

באדיבות בית המכירות CollecTodo