גם אתה לא הבנת למה 25% מהאוכל של המסעדות והצבא נזרק לפח?

כ-25% מהאוכל שמכינים במסעדות, אולמות אירועים, חדרי אוכל מפעליים, בסיסים צבאיים, רשתות שיווק ובתי מלון – נזרק לפח ולא נתרם לנזקקים • הסיבה: חשש מחשיפה לתביעות • חוק חדש של אורי מקלב יפתור את הבעיה
אריה ריבקינד
כ"ח תמוז התשע"ח / 11.07.2018 12:43

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק עידוד תרומות מזון של חברי הכנסת אורי מקלב, יחיאל חיליק בר וקבוצת חברי כנסת.

לפי הצעת החוק, גוף התורם מזון בתום לב לארגון לחלוקת מזון וארגון לחלוקת מזון המוביל, מחזיק או מחלק תרומות מזון בהתאם לחוקים, לתקנות ולכללים החלים על פעולות אלה, לא יישאו באחריות אזרחית או פלילית לנזק שנגרם עקב תרומת המזון, אלא אם הנזק נגרם בפעולה מכוונת או ברשלנות חמורה.

עוד מוצע לקבוע, כי ארגון לחלוקת מזון יהיה מחויב לבטח את הפועלים מטעמו או עבורו באיסוף, בארגון או בחלוקת תרומות המזון לשם כיסוי נזקים העלולים להיגרם להם או לצד שלישי במסגרת הפעולות האמורות.

בדברי ההסבר נכתב: “כ-25% מהאוכל שמכינים במסעדות, אולמות אירועים, חדרי אוכל מפעליים, בסיסים צבאיים, רשתות שיווק ובתי מלון – נזרק. הסיבה העיקרית לכך שמוסדות אלו אינם מוכנים לתרום את המזון במקום להשליכו לפח, היא החשש מחשיפה לתביעות.

“לפי חוק האחריות למוצרים פגומים, האחריות לפיצויים על נזק גוף שנגרם כתוצאה מפגם במוצר, לרבות מזון, מוטלת על היצרן. כמו כן, נטל ההוכחה נופל על היצרן להוכיח כי הפגם נוצר לאחר שהמוצר יצא משליטתו. זהו נטל כבד אשר מביא לכך שבעלי המוסדות האמורים מעדיפים שלא להסתכן בתרומת המזון העודף.”

ח”כ מקלב: “החוק הזה יעשה מהפכה בכל נושא השמדת מזון מבתי מלון, מסעדות, אולמות שמחה, שירותי קייטרינג וכו’, אוכל שיגיע לאלפי נזקקים מידי יום. לא מדובר בשאריות אלא אוכל שלא עבר את פתח המטבח ועדיין נמצא במגשים. מאות ק”ג של בשר טרי ומזין. אנחנו רוצים שבמקום שהאוכל יושלך לאשפה הוא יגיע לנזקקים. השחתת מזון זה נזק כלכלי וחברתי שבסופו של דבר גם משחית את הנפש.. החוק הזה יסיר חסם רעיוני וגם חסם מעשי.”

ח”כ חיליק בר הוסיף: “זה חוק נכון וצודק שגם יציל הרבה מזון מהשחתה וגם יסייע לאלו שזקוקים לו”.

20 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת העבודה והרווחה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות