אולמרט על אירן: אני חושב שדרכם של רה”מ, שר הביטחון והרמטכ”ל נכונה

"הנשיא פוטין יודע שמה שאנחנו עושים בגזרה הצפונית הוא קריטי לבטחון שלנו" • "אלו שרוצים לחצות את הגדר ולחדור לתוך מדינת ישראל לא מחפשים להיות בייביסיטר של ילדי הדרום" • "אם מישהו חושב שהדחייה בתהליך השלום משרתת את האינטרס הישראלי - טועה"
אריה ריבקינד
כ"ו תמוז התשע"ח / 08.07.2018 23:18

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התייחס הערב (ראשון) למצב הביטחוני בצפון הארץ, לקראת ציון 12 שנים למלחמת לבנון השנייה, כמו גם לנושאים אסטרטגיים וביטחוניים במזרח התיכון ובעולם.

בנאום בכנס המכון הבינלאומי לשיח מנהיגות אסטרטגי שייסד הפילנתרופ היהודי-אוסטרלי אלברט דדון, התגאה אולמרט בשקט שהשיגה מלחמת לבנון השנייה.

“עד המלחמה היו לנו עימותים אלימים בצפון על בסיס כמעט שבועי, חטופים ישראלים וחוסר בטחון כללי, ומאז שקט מוחלט. העובדה היא כזו – זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל מאז שנוצרה המדינה, שעימות צבאי בינינו והיריבים שלנו בכל אחת מהחזיתות נגמר ב-12 שנים של שקט מוחלט ושום עימות צבאי בינינו ובין היריב מולו נלחמנו.

“אז איך מודדים הצלחה? אני לא יודע. אבל אני חושב שרוח הזמן מעריכה את המצב, באמצעות מיליון תושבים בצפון, ילדים בנהריה, צפת ושלומי, שלא בילו יום אחד במקלט מאז 2006”.

עם זאת, הוא הוסיף, “יש לנו בעיות בצפון לאור הניסיון של איראן להתבסס בסוריה. זה דבר שישראל לא תוכל לסבול ולא תסבול. אנחנו נתמוך בדרכה של ישראל ואני חושב שדרכם של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ”ל נכונה, ועליה לקבל תמיכה רחבה”.

הוא הביע תמיכה במדיניות של נתניהו: “ניסיונות התקיפה הישראליים הם בלתי נמנעים ואני חושב שהאיראנים מבינים את זה. אני לא חושב שזה יוביל לעימות גדול בינינו. הממשלה האיראנית כמו ממשלות במדינות נוספות לא דמוקרטיות, מסוגלות לאיים ולהשתמש בשפה פרובוקטיבית, אבל הן מודעות לגמרי לגבולות שישראל מציירת. ואם לא הבינו, הם יבינו בכוח”.

“אני יכול לשאול על רוסיה”, סייג אולמרט, “אבל עד עכשיו רוסיה עושה הפרדה בין האינטרס שלה לבין ביטחונה של ישראל. הנשיא פוטין יודע שמה שאנחנו עושים הוא קריטי לבטחון שלנו ולחלוטין בטווח ההבנה הבסיסית של איפה קו הבטחון צריך להימתח”.

על רצועת עזה והפגנות חמאס ליד גדר המערכת – אמר: “המצב בעזה לעומת זאת שונה. לגבי זה כבר אין שאלה בכלל – לישראל זכות מלאה למנוע חדירה של אוכלוסיה זרה לגבולות ישראל שמוכרים על ידי הקהילה הבינלאומית. אלו שרוצים לחצות את הגדר ולחדור לתוך מדינת ישראל לא רוצים לבוא כי הם רוצים להיות בייביסטר עבור ילדי הדרום. הם נדחפים על ידי ארגוני טרור ועלולים לגרום נזק נוראי לחיי אדם, וזה לגיטימי לחלוטין שישראל תנסה לעצור אותם”.

הוא הוסיף: “אני מודע לכך שהצבא הישראלי פיתח אמצעים זהיקים הרבה יותר על מנת למנוע פגיעות לא נחוצות באזרחים ואני רוצה לברך את הצבא על הרגישות הזו, אבל אני חושב שהמאמץ הזה למנוע אותם אולי עלה במוניטין של ישראל, בשל הפגיעות הרבות שאולי ניתן היה למנוע.

“עם זאת, אני לא מדבר בלי הבנה. אנחנו צריכים להכות חזרה כשצריך להכות חזרה ועשיתי את זה בעופרת יצוקה ללא כל רחמים לארגוני הטרור. אבל רוב האנשים ברצועה צריכים לקבל יחס טוב יותר, מבלי להימנע ממה שצריך לעשות כדי לספק בטחון מלא לתושבי ישראל בדרום הארץ.

“בסוף, זה הדבר החשוב ביותר שאיתו צריך להתמודד והתזמון קריטי. אם מישהו חושב שהדחייה משרתת את האינטרס הישראלי – טועה. אם אנחנו רוצים לוודא שישראל תמשיך להיות מדינה יהודית דמוקרטית, אין מצב שנתחמק מלאפשר לפלסטינים מלהקים מדינה משלהם בחלקים העיקרים שכרגע בשלטון ממשלת ישראל. זה מה שניסיתי לעשות, והייתי קרוב מאוד ללעשות את זה.

“אני יודע שהניסיון הכמעט מוצלח שלי הוא תמיד טיעון טוב שמשתמשים בו גורמים מסוימים בפוליטיקה הישראלית כשרוצים להסביר למה אי אפשר לבטוח בפלסטינים. אבל אני מציע לכל אחד בישראל ולכל חברינו לא להשתמש בטיעונים האלו לעיתים קרובות מדי – אני לא בטוח לגמרי שזה טיעון נכון”.

על תוכנית השלום שמכין הנשיא טראמפ – אמר אולמרט: “מהכרותי עם הנשיא, והכרותי עם החומרים שקראתי עליו, למרות שלפעמים נמתחת עליו ביקורת בישראל ובארה”ב יש דבר אחד – תכנית שתוגש על ידו היא תכנית שטראמפ מאמין שיש לה סיכוי להצליח. אני לא יודע מה התכנית, אבל התכנית חייבת להיות לא נוחה לישראלים ולפלסטינים כאחד, כי זו הדרך היחידה ששני הצדדים יסכימו לדון בהבדלים. אם צד אחד יסכים לתנאי ההסכם גמרי והשני יתנגד לגמרי, זה לעולם לא יעבוד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות