יש סיכוי ששקד תעבור לליכוד? • ענת סרגוסטי ושרי רוט במנדי-ביתאן

ענת סרגוסטי, עיתונאית עצמאית, ושרי רוט פרשנית פוליטית באתר חרדים 10, משוחחות מידי יום ראשון בתוכנית 'מנדי ביתאן' של מנדי גרוזמן ואלי ביתאן ברדיו 'כאן מורשת' • והיום: האם הליכוד יקבל בברכה את איילת שקד? • להאזנה
חרדים 10
כ"ה תמוז התשע"ח / 08.07.2018 19:37

מנדי גרוזמן: יו”ר הקואליציה בעבר, ח”כ בהווה דוד ביטן, אמר אתמול שאיילת שקד תתקבל בברכה באם תרצה להיכנס לליכוד. האם הוא מנסה לרמוז לה? האם הליכוד ירצה מישהי כזו? לדעתכן, אם אכן שקד תעבור לליכוד, האם זה ייתפס כסטייה מהקו שהיא תמיד נקטה בו, כלומר, יגידו לה: ‘היי, תמיד היית בבית היהודי’, או שזה ייתפס כהמשך טבעי? ואם בנט יחליט לעבור לליכוד, האם גם הוא יתקבל בברכה?

שרי רוט: “קודם כל אני תוהה בתור מה דוד ביטן אומר את מה שאמר. אתה יודע, הרי בליכוד צריך לעבור פריימריז בשביל להיכנס למפלגה. אז בתור מה הוא אומר את זה? הוא שוחח עם כל חברי המרכז? זה בעיני קצת מוזר, יותר כמו כותרת פופוליסטית.

דבר שני: בעיני יש הבדל גדול בין בנט לבין איילת שקד, אני חושבת שהפופולאריות של איילת שקד היא בשיא, זה ממש משמעותי, בנט הרבה פחות – הוא מבצע באופן אפרורי את התפקיד שלו במשרד החינוך, לעומתה – היא זוכה לכותרות.

“גם אלו שכועסים עליה וגם אלו שמסכימים איתה עדיין רואים בה חלק מהשיח. הרבה פחות מדברים על העשייה של נפתלי בנט במשרד החינוך. האם באמת הליכודניקים יתמכו בה? תשמע, בהחלט יכול להיות. היא פופולרית, לא אתפלא אם זה יקרה. ושוב התחילו כולם בשיח, ראיתי אתמול בטוקבקים, מה תגיד על זה שרה נתניהו? האם זה מתואם איתה? האם זה קשור אליה? זה ממש סיפור ישן, זה להוציא משהו מהנפתלין, זה לא קשור. אף אחד לא הולך לשריין אותה בליכוד, אבל אם היא תתמודד יכול בהחלט להיות שיש לה סיכוי טוב”.

ענת סרגוסטי: “אני מסכימה עם שרי, אני חושבת שאיילת שקד היא נכס! נכס כי היא אשה חכמה, פוליטיקאית טובה, יש לה תפיסת עולם מגובשת, מאד ימנית, והיא מובילה מהלכים בצורה מאד מרשימה. זה לא כוס התה שלי, אני אגיד ביושר, אבל אני רואה את האופן שבו היא מוליכה את משרד המשפטים וזה באמת ראוי להערכה ולכן היא נכס.

“אם היא תלך לליכוד, אני חושבת שהיא תתקבל בברכה. אני לא רואה אותה הולכת לליכוד. מצד שני, כל השאלה של הבית היהודי שרוצה להנהיג את המדינה, אם הוא רוצה להנהיג את המדינה, אז מן הסתם אי אפשר להנהיג את המדינה, וסליחה שאני אומרת, ממפלגת שוליים, אלא רק ממפלגה מרכזית.

“ולכן האפשרות שהם יוכלו להנהיג את המדינה ולהוות אלטרנטיבה שלטונית מתוך הבית היהודי מאד קטנה. אם ירצו בעתיד לעשות את זה, הם יצטרכו באיזה שהוא אופן לחבור לליכוד. בין אם בתוך הליכוד, ובין אם באיזו שהיא קונסטלציה כזו או אחרת מעין סוג של קואליציה או חבירה של שתי מפלגות, כמו שכבר היה בעבר עם ישראל ביתנו. וכמו שיש ברשימה המשותפת. כמו שמרץ הייתה בזמנו”.

שרי רוט: “הליכודניקים מאד לא אוהבים את זה, הם כבר נכוו בעבר”.

ענת: “אבל אם זה יביא להם יותר מנדטים הם ילכו על זה”.

שרי: “לא, הם ממש כעסו כשנתניהו עשה להם את זה, והם כמעט נשבעו לעצמם ששנית גמלא לא תיפול בעניין הזה”.

ענת: “אני הייתי נזהרת מלשלול את זה”.

שרי: “תראי, האיחוד ההוא לא הביא להם מנדטים”.

ענת: “הבית היהודי גם ככה כל הזמן דוחף את הליכוד הצידה…”

שרי: “זה באמת לא טוב. וחוץ מזה, זה לא יביא להם מנדטים נוספים מאשר כל אחד לחוד. זה מה שקרה עם ישראל ביתנו. נתניהו הביא להם חוות דעת מלומדות על כך שהם יקפצו מזה, וקרה הפוך. זה הורס להם את המקומות, זה דוחף אנשים הצידה, הם מאד לא רוצים את זה. אני הייתי באירוע שבו נתניהו ביקש את זה מהם, הם חרקו שיניים, מיקי איתן היה כל כך נגד אז, והצביעו בסוף בעד רק כי ביבי ביקש, אבל לא כל כך מהר יקרה שוב”.

ענת: “מצד שני, איילת שקד ונפתלי בנט הם נכס אלקטוראלי יותר גדול מישראל ביתנו”.

שרי: “אז יכול להיות שאיילת תתמודד בפריימריז. אבל לקחת את הבית היהודי כולו לליכוד? את מבינה איזה ‘ימינה’ זה יזיז אותו?”

ענת: “ממילא הליכוד נגרר ימינה”.

שרי: “וחבל על כך”.

ענת: “בוודאי חבל”.

מנדי גרוזמן: בואו ניכנס רגע לחדר לפגישה בין נפתלי בנט ואיילת שקד, הם רצו ביחד מהתחלה, הקימו מפלגה נפרדת בלי להתמודד לכנסת, ואז החליטו להשתלב בבית היהודי, ובנט מוביל ואיילת כסגנית שלו לאורך כל הדרך. וכבר תקופה ארוכה שאיילת שקד מקבלת מחמאות הרבה יותר מאשר נפתלי בנט, גם בסקרים, גם בליכוד אם רוצים מישהו – זה יותר אותה מאשר אותו. סתם, אפילו במובן האישי, נפשי, איך זה לא גורם למתח בין השניים?

ענת: “הבית היהודי זו מפלגה דתית, אני מתקשה לראות איילת שקד מובילה את הבית היהודי, גם משום שהיא אשה, וגם משום שהיא חילונית. זה לא יקרה. אני חושבת שאיילת שקד חכמה מלעשות משהו אופורטוניסטי כמו להגיד, אוקי בנט, מחזרים אחריי אז אולי תשדרג אותי. וגם אין לו לאן לשדרג אותה, לעמוד בראש המפלגה אני לא רואה את זה קורה. בשום קונסטלציה”.

מנדי: אז יכול להיות שזה יגרום לה לעבור לליכוד?

ענת: לא נראה לי, נראה לי שהדבר היחיד שהם יכולים להוביל זו איזושהי חבירה לליכוד. כזו או אחרת. שבה יהיו חלק מההנהגה של המפלגה המשותפת. הם יובילו, יקבלו תיקים יותר משודרגים, מקום יותר מרכזי, יותר שרים, יותר תפקידים בוועדות הכנסת. זה כרגע הדבר היחיד שהם יכולים לעשות. אני מתקשה לראות את האסטרטגיה הזהירה שלהם משתנה. הם תמיד מתואמים, הם אף פעם לא הגיעו לאי הסכמה או לסכסוך, משהו שיצא החוצה לתקשורת. וזה באמת מאד מרשים, אני לא ראיתי הרבה זוגאיות כאלו בפוליטיקה שלא יוצאים כל רגע עם הדלפות מפי מקורבים כאלו ואחרים”.

שרי: “אגיד לך מנדי, כדי שיקרה מה שאתה אומר צריך ששני הצדדים יהיו עשויים מחומרים מאד ספציפיים. כלומר, נפתלי צריך להיות עשוי מחומרים פראנואידים שהוא מפחד מכל מה שזז סביבו וקצת מתרומם, ולא שמח על כך כי אחרי הכול זה חלק ממפלגתו והצלחתו, וצריך שהצד השני יהיה עשוי מחומרים חתרניים. שניהם לא עשויים מהחומרים האלו.

“נפתלי לא אדם שחושש מאנשים חזקים בסביבתו, הוא לא נראה כזה, והיא לא עשויה מחומרים חתרניים. כמו שאמרה ענת. היא מתואמת איתו, היא מפרגנת לו, היא עשויה מחומרים של סגנית, מאד יעילה למפלגה, לא מחומרים נכלוליים של כזה שעומד בסביבתך ובעצם מחפש לרשת אותך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות