לפ”מ תפסיק לצנזר תמונות נשים מקמפיינים בכלי תקשורת חרדיים

אבי כץ
|
כ"ה תמוז התשע"ח / 08.07.2018 11:22
בעבר טענו בלפ”מ כי אינם יכולים “לכפות על כלי תקשורת לפרסם תשדירים, לרבות מהטעם שהם כוללים נשים” • השינוי במדיניות: בעקבות דיונים עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה

לשכת הפרסום הממשלתית הודיעה כי תפסיק לצנזר בפרסומיה תמונות נשים, גם בקמפיינים ייעודיים שהיא מעבירה לכלי תקשורת חרדיים. כך פורסם הבוקר (ראשון) בעיתון ‘הארץ’.

ההודעה נמסרה במהלך השבוע שעבר למרכז הרפורמי לדת ומדינה, שהתלונן על מה שכינה ‘הדרת נשים’ מפרסומים לכלי תקשורת חרדיים.

העמדה החדשה היא שינוי מובהק במדיניות לפ”מ, שטענה תחילה כי אין בכוונתה לכפות על תקשורת חרדית לשנות מדיניות ולפרסם תמונות נשים. “איננו יכולים לכפות על כלי תקשורת לפרסם תשדירים שאינם חפצים בהם, לרבות מהטעם שהם כוללים נשים”, נמסר בשעתו למרכז הרפורמי.

ואכן במהלך השנה החולפת פרסמו תחנות הרדיו החרדיות תשדירי לפ”מ שכללו קריינות של גברים בלבד.

אולם כאמור, כעת מסתמן שינוי במדיניות לפ”מ.

לפי הדיווח ב’הארץ’, בחודשים האחרונים דנו מנכ”ל לפ”מ, בועז סטמלבר, ועו”ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה האחראית על המאבק המשפטי בהדרת נשים, בצינזור הנשים מהקמפיינים הממשלתיים.

בשבוע שעבר ניסח סטמבלר עמדה חדשה לגמרי.

“לפ”מ ומשרד המשפטים תמימי דעים כי הדרת נשים מהמרחב הציבורי הינה תופעה פסולה וחמורה, וכי יש למנוע מצב בו מודרות נשים מהפרסום הממשלתי המיועד לאוכלוסייה החרדית”, כתב סטמבלר לעורכת הדין של המרכז הרפורמי.

במכתב התחייב סטמבלר, כי לפ”מ “לא תערוך התאמות בפרסומים המיועדים לאוכלוסייה החרדית באופן שיהיה בהן כדי להפלות בין נשים וגברים”, והוסיף כי אם כלי תקשורת “יסרב לפרסם את המודעה או התשדיר המיועדים לפרסום – לא יבוצע הפרסום בכלי תקשורת זה”.

ברקע הדברים עומדת תובענה ייצוגית ראשונה מסוגה שהגיש הארגון הדתי פמיניסטי ‘קולך’, באמצעות המרכז הרפורמי, לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד תחנת הרדיו ‘קול ברמה’, אשר נמנעה במשך זמן רב מלהשמיע נשים בשידוריה. בסוף 2015 דחה בית המשפט העליון את ערעור התחנה החרדית על אישור התובענה. ההכרעה הסופית בתיק טרם ניתנה. בעקבות ההליכים המשפטיים, שינתה התחנה החרדית את מדיניותה, והיא מעסיקה כיום גם שדרניות ומראיינת נשים.