בנט: “ההצהרה עם פולין – חרפה” • יאיר לפיד: “שערורייה, לבטל אותה”

הפצת ההצהרה בעניין חלקם של הפולנים בשואה בקמפיין מודעות בעיתונים בישראל ובפולין, הובילה למתקפה של יו"ר הבית היהודי: "מחללת את זכרם של יהודים רבים שנרצחו על ידי פולנים" • קרא לראש הממשלה לבטל את ההצהרה או להביאה לאישור הממשלה
אריה ריבקינד
כ"ב תמוז התשע"ח / 05.07.2018 16:25

שר החינוך, נפתלי בנט, יצא היום (חמישי) בחריפות נגד ההצהרה המשותפת של ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת פולין על שינוי הסעיפים בחוק השואה הפולני, שפורסמה הבוקר כחלק מקמפיין נרחב בעיתונים ישראליים ופולניים.

“ההצהרה המשותפת בין ראש ממשלת ישראל לבין ראש ממשלת פולין בעניין אחריות פולנים בשואה היא חרפה, רוויית שקרים ועיוותים ומחללת את זכרם של יהודים רבים שנרצחו על ידי פולנים”, אמר בנט.

בנט קרא לראש הממשלה לבטל את ההצהרה או להביאה לאישור הממשלה.

“ההצהרה מתארת פעולה שיטתית כביכול של ממשלת פולין הגולה והמחתרות הפולניות לעזרה ולסיוע לעם היהודי. תיאור זה אינו תואם את המציאות. הפעולות היו מועטות ולא מרכזיות”.

שר החינוך התייחס לעיוותים בהצהרה המשותפת: “ההצהרה גם מגמדת את חלקם של פולנים רבים שביצעו הלשנה, הסגרה ואף רצח יהודים (‘אנו מכירים ומוקיעים כל מקרה’), לעומת האדרה מספרית (‘פולנים רבים’) של חסידי אומות העולם, שהיו מופלאים, אך לא רבים. כלומר, הופכים את אנשי החסד הנדירים לתופעה נפוצה כביכול, ואת אירועי ההסגרה והרצח הנפוצים לנדירים.

“המציאות ההיסטורית היא שסיוע של פולנים ליהודים היה תופעה נדירה יחסית, ואילו פגיעה של פולנים ביהודים היתה רווחת. הניגודיות זועקת לשמיים”.

הוא הוסיף: “אני מכבד ומוקיר את הידידות בין המדינות כיום, אך כשר החינוך של מדינת ישראל, אשר אמון על הנחלת זכרון השואה, לא אתן את ידי בשום אופן לעיוות אירועי השואה. לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע המוסמכים, אני קובע באופן חד משמעי שלהצהרה זו אין כל תוקף היסטורי ועובדתי. ישנו הבדל תהומי בין חוק פולני פסול, לבין גושפנקא רשמית של ממשלת ישראל לעיוותים ולשקרים”.

מיד ושם נמסר: “הניסיון להאדיר את הסיוע שהוגש ליהודים, ולהציג אותו כתופעה רווחת, כמו גם הניסיון למזער את חלקם של הפולנים ברדיפת היהודים, הוא לא רק פגיעה באמת ההיסטורית, אלא אף בזיכרון גבורתם של חסידי אומות העולם. אנו מאמינים שהדרך הנכונה לתקן עיוותים היסטוריים ותפיסות היסטוריות שגויות היא באמצעות פעולות חינוכיות ומחקריות שיתקיימו באופן חופשי ופתוח”.

גורמים מדיניים מסרו בתגובה לביקורת על ההצהרה המשותפת: “חבל שמערבים שיקולים פוליטיים בתהליך שהסתיים בהצלחה, שההישג המרכזי שלו הוא ביטול הסעיפים הבעייתים בחוק”.

מלשכת ראש הממשלה נמסרה גם הודעה מטעם הצוות הישראלי בהובלת יוסף צ’חנובר ויעקב נגל, שהיה שותף לניסוח ההצהרה המשותפת: “ההיסטוריונית הראשית של יד ושם פרופסור דינה פורת ליוותה את התהליך מראשיתו, ואמירות היסטוריות המופיעות בהצהרה אושרו על ידה.

“ההצהרה המשותפת שנחתמה על ידי ממשלת פולין, כוללת התייחסות מפורשת לכך שהיכולת לבצע מחקרים באופן חופשי נשמרה, וששום חוק לא מונע ולא ימנע זאת בעתיד”.

מיד ושם נמסר בתגובה ל’כאן’: “אם פרופסור פורת הייתה מעורבת, אז זה לא היה מטעם יד ושם. לא ידענו מכך”.

יו״ר יש עתיד, ח״כ יאיר לפיד, הגיב גם הוא בנושא ואמר: “ההודעה שעליה חתם נתניהו עם ראש ממשלת פולין היא חרפה וביזוי שערורייתי של זכר הנספים, ועליו להודיע שהוא מבטל אותה לאלתר. 200 אלף יהודים נרצחו בשואה בידי פולנים ונתניהו חותם על הצהרה שמנקה את הפולנים ומבזה את זכר הנספים”.

ציפי לבני: “החרפה שביצע נתניהו בזיכרון השואה על חשבון מדינת ישראל והעם היהודי כולו תיזכר לדיראון עולם. מי שמשתמש בשואה ללא הפסק – נתן תוקף מוסרי בשם העם היהודי לעיוות היסטורי מזעזע”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כשזה מגיע לתכל'ס ביבי מוכר אותנו בשקל
    05/07/2018 17:00
    מוקי
  1. גועל נפש