אלה השינויים שרוצים בחוק הגיוס; היועץ נגד מונופול של ועד הישיבות

הדרישה העיקרית של הסיעות החרדיות נוגעת לשינוי הסעיף בחוק הגיוס הקובע כי אי עמידה ביעדי הגיוס תביא לביטול החוק • מחלוקת בין 'דגל' לאגו"י: מתי יש לסיים את החקיקה? • יקי אדמקר: הזלונים החליטו אתמול להשקיע חצי מיליון דולר לקמפיין ישראלי נגד יו"ר ש"ס
אריה ריבקינד
כ' תמוז התשע"ח / 03.07.2018 15:03

אחרי שהלילה אושר חוק הגיוס בקריאה ראשונה, ברוב של 63 תומכים מול 39 מתנגדים: הוועדה המיוחדת של הכנסת להכנת החוק לקריאה שניה ושלישית, בראשה עומד ח”כ דודי אמסלם, החלה הבוקר (שלישי) בדיונים אינטנסיביים.

לפי דיווח של יקי אדמקר בוואלה, דרישתן העיקרית של יהדות התורה וש”ס נוגעת לשינוי סעיף שקובע כי אי-עמידה ב-85% מיעדי הגיוס במשך שלוש שנים ברציפות – תביא לביטול החוק.

במפלגות החרדיות מעוניינים לערוך שינוי דרמטי בסעיף הזה, כך שתהיה בו “תקופת מעבר” והחוק לא יבוטל מידית.

לפי הדיווח, החרדים העלו בשיחות סגורות חשש מהביטול המידי של החוק, באופן שיחייב את כל החרדים בגיוס לצה”ל ויגרור גם את הפסקת תקציב לישיבות.

אולם, גורם בקואליציה אמר כי הסיכויים לערוך שינוי בסעיף זה “קלושים”, מה שעלול, לדבריו, להוביל לפיצוץ עם הסיעות החרדיות.

דרישות נוספות שיעלו החרדים נוגעות לסעיף המטיל סנקציות כלכליות אם החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס, וכן ליעדי הגיוס הקבועים בחוק.

לפי הדיווח, גורמים באגודת ישראל, טוענים כי יבקשו שיעדי הגיוס לא ייקבעו בחוק אלא יעברו להחלטת הממשלה. חלק מהשינויים שמבקשים החרדים לערוך בחוק הגיוס עלולים לעורר קשיים משפטיים משמעותיים, משום שבג”ץ פסל בגינם את החוק הקודם שאושר בממשלה הנוכחית.

עוד דווח בוואלה, כי בסיעות החרדיות העלו מחדש את הצורך לחוקק את פסקת ההתגברות, כך שבג”ץ לא יוכל לפסול את חוק הגיוס. עם זאת, בקואליציה מעריכים כי הסיכויים לכך נמוכים.

בין החרדים קיימים חילוקי דעות על הסיכויים לקדם את החוק בתוך שבועיים וחצי בלבד: בעוד בדגל התורה טוענים, כי יש לסיים את החקיקה עוד במושב הנוכחי, בכפוף לשינויים הנדרשים, באגודת ישראל סבורים כי השינויים שיבקשו לעשות הם משמעותיים ולכן יש לבקש ארכה מבג”ץ בחצי שנה נוספת, כדי שיוותר זמן להשלמת החקיקה. בש”ס נוטים לעמדת דגל התורה.

בתוך כך, לפי ציוץ של יקי אדמקר בחשבון הטוויטר שלו, “דרעי צריך להיכנס לכוננות ספיגה”, שכן “חסידי סאטמר (-הזלונים) בארה”ב החליטו אתמול להשקיע חצי מיליון דולר לקמפיין ישראלי נגד יו”ר ש”ס, על כך שחוק הגיוס דופק לכאורה את הספרדים”.

לפי דיווח של יאיר שרקי,  בתוך ההערות של היועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, על חוק הגיוס מסתתר סעיף שהח״כים החרדים יתקשו לנהל נגדו מאבק פומבי, אבל מטריד אותם מאד. היועץ, כך עולה, ממליץ לבטל את המונופול על הסמכות של ‘ועד הישיבות’ – גוף פרטי, להמליץ מי נחשבת ישיבה שתלמידה יזכו לפטור.

הערת היועץ המשפטי מגיעה, בין היתר, בעקבות תלונות של הפלג הירושלמי והעדה החרדית.

ועד הישיבות

צילום: טוויטר
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות